Cykla med sin jrt
Är det någon här som cyklar med sin jack russell?
Har har ni gått tillväga för att lära hunden springa bredvid?
Håller ni i kopplet eller har ni typ en "springer" eller liknande?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag cyklar med Hugo, när vi började så gick jag med cykeln medans han knallade bredvid, vi ökade sakta steg för steg.
Idag springer han lös bakom cykeln (då jag lärt honom bakom), och ger jag honom ett frikommando så får han springa som han vill.
Det här är något av det bästa han vet! Vi kan cykla förbi en annan hund och han skiter fullständigt i den. (Lös till och med!) 
Skulle vi ha gått och jag haft honom i koppel hade det blivit kaos, som vanligt.
Jag håller förresten i kopplet, har tänkt köpa springer men har inte råd ännu.. 
Jag har alltid bara hållt i kopplet. Båda mina hundar har från start sprungit lugnt bredvid cykeln.
Fast dem har ju också åkt korg hela sin valpperiod och då blir det ju så att man ibland släpper ner valpen och leder cykeln en bit. Så när hunden väl är färdigväxt och får börja springa bredvid har det redan varit naturligt och välkänt för dem :-)
Jag räknar med att kunna cykla med alla tre när lillen är vuxen.
Jag har en Perro sin Pelo del Peru/Jack russel tik som är naken. Hon springer bredvid eller snett bakom cykeln i koppel. Hon har alltid gjort det sedan jag började cykla med henne.
Edwind och jag cyklar, håller i kopplet och har uppsikt, han har ganska bra koll på cykeln.
Vi varierar mellan att "trava" i sansat tempo och så emellanåt får han springa så fort han orkar (det tycker han är skitroligt :D ). Vi började cykla redan förra året.
Vad kul att så många verkar cykla med sina russllar
Till sommaren när vi flyttar ut på landet ska jag börja cykla med Sigge och han kommer få springa lös bredvid. Ska först vänja honom vid cykeln och gå med honom kopplad bredvid.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag cyklar med Teddy, håller i kopplet för det händer inte ofta, men att han typ sticker efter en fågel osv och vill kunna släppa om det händer något.
Han håller bra koll på cykeln faktiskt. Hans mor och bror som finns inom familjen gör enl mina bröder inte det, Men tror mest det är mina bröder som e lata ;)
Teddy älskar att springa bredvid cykeln då han verligen får springa fort! =)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Jag håller i kopplet och kör. Min nästa fundering är om jag inte ska skaffa en nomesele (eller liknande) och låta honom jobba framför cykeln istället
Cykla är superkul (om du frågar Ludde) och han ligger på som bara den.
Medarbetare på jack russel terrier
Liam älskar också att dra! men jag tycker det är svårt att veta vad för sele man ska ha och hur tyngdpunkten ska hamna rätt…
Någon av dragselarna. Nome är väl den som rekommenderas om du inte ska dra med skacklar. Går att få måttsytt. Jag har precis kontaktat några som syr upp selar och frågat vad de kostar. De som är i stnadardstrl kostar runt 350-500:- beroende var du köper dem. Men de brukar inte finnas för mindre hundar än shelties.
Men hur fäster man kopplet i cykeln då? För håller man bara kopplet i handen blir det vlä både för hög och sned tyngdounkt?
Jag tänkte binda fast kopplet i styrstången och sedan sätta någon form av expander mellan kopplet och hunden.
Hej!
Jag cyklar ofta med Casper, det är mer eller mindre nödvändigt för att han ska få utlopp för sin energi! Jag har ett "enkelt" extrakoppel som är fastsatt i sadelstolpen och han har en sele på sig plus att jag även har flexikopplet fast i selen och i handen. Kopplet som är fast i sadelstolpen gör att jag kan cykla säkert och utan "överraskningar" om det blåser förbi ett löv eller det går en ekorre över vägen… Flexikopplet gör att jag kan korrigera honom när det behövs.
Har vi cyklat en längre sträcka så kopplat jag fast sadelkopplet i bromsvajrarna vid styret, så är det ur vägen och då använder vi bara flexit. Men då får man också ha bättre koll på övriga trafikanter och hundar, givetvis.
Det går riktigt bra och det är också någonting han gillar! Utan cyklingen tror jag, bokstavligen, att han hade klöst ner väggarna hemma… så i vintras skaffade jag dubbdäck till cyklen och det gick ockå väldigt bra (men tungt!)!
/Görgen
#12 Tricket med dubbdäck är att ha bra slang och köra höga bartryck. Min mountainbike har 4-4,5 bars tryck i vardera däcket. Kolla hur höga värden dina däck håller i och lägg dig strax under.
Jag cyklar med min bozze o har hittills hållt i kopplet men efter en kompis var med om en olycka med sin hund när dom cykla o hon bara höll i kopplet så söker jag efter en pinne men vet inte vilken modell som är bäst! Hunden sprang in i hjulet o skadade sig rejält, olyckshändelse såklart men hon klandrar sig själv ändå för ju så illa det gick o vet sa att man absolut inte egentligen ska cykla utan pinne pga den här risken 😱
En springer är ju verkligen praktiskt kan jag tycka. Har provat den som bara är en pinne som sticker ut. Jättebra men nu har jag köpt en ny så ska jag testa den med fjäder, är nog säkrare i längden! :)