tik+hane.
Har någon av er här inne en Jrt TIk och en JRt hane hemma? Hur funkar detta?
Funderar på att skaffa mig en hane men han ska ju bli kastrerad är rädd för att han ska börja markera osv ändå när hon löper tror ni det är en stor risk?
Det är alltid himla jobbigt att ha två okastrerade individer av olika kön. Risken för en tjuvparning finns alltid. Jag vet hanar som har gnagt sig igenom tunnare väggar (skivor) för att komma åt löptiken. Hanen kan även börja yla, matvägra och andra jobbiga beteenden.
Därför skulle jag definitivt kastrera om du ska ha av två olika kön.
Medarbetare på jack russel terrier
Jag funderar ju på en till (och hos Fias uppfödare kom det förresten en ny valpkull igår… 🙂) men i så fall blir det definitivt en av samma kön, av alla möjliga skäl. Inte minst praktiska.
fast att ha 2 hundar av samma kön är inte alltid lätt heller vissa passar bättre med motsatt kön det säger iallafall min uppfödare om jag märkte direkt att hon och den andre tiken bråkade sjukt mycket medans hon och hanen gick ganska bra ihop..
#3 Det beror oftast på individ och inte kön. En kompis har en australiensk som älskar alla hundar. hon tycker t.o.m om min morrande piraya. Men hon tål inte sin mamma.
Medarbetare på jack russel terrier
denna text är kopierad från agria om att skaffa en till hund:
Vilket kön?
**Skaffar man en ny hund av samma kön som den gamla kan det vara klokt att se till att det är minst två år mellan dem. Särskilt hanar kan, när ungtuppen kommer i puberteten, ta strid om rangen. Är ålderskillnaden mellan dem tydlig minskar riskerna för sådana strider.
Om den nya hunden är vuxen är det extra viktigt att du redan från början är tydlig med att du är flockledare. Hundarna kommer att rangordna sig sinsemellan men du får se till att det inte går för långt i rangstriden.**
Skaffar man sig hundar av skilda kön kommer problemet med tikens löp. En del hanar bryr sig bara under den korta tid tiken är parningsvillig medan andra kan vara berörda i två veckor. En hane som skäller, piper, gnäller och kanske till och med ylar i två veckor sätter familjens och grannarnas tålamod på stora prov. Om möjlighet finns kan det vara bäst att en av hundarna får vara hos någon bekant under tikens löp.
_Kom ihåg att tikar i löp kan vara otroligt listiga och kan forcera de mest kluriga hinder och ibland nästan låsta dörrar. Det är inte roligt att få sin tik tjuvparad så tänk på att vara mycket uppmärksam under dessa perioder om ni måste ha hanen och tiken under samma tak under löpen.
Ett alternativ för att slippa problemen kan vara att kastrera en av hundarna om du inte vill ha valpar efter den. Det är ett enklare och billigare ingrepp att låta kastrera en hane._
Skaffade av samma kön. Skulle nog inte vilja ha av olika mest för att även om man kastrerar en hanhund är det ingen garanti att han inte reagerar på löp = blir sjukt jobbigt om tiken ej är kastrerad. Och är båda kastrerade blir det ju ändå som att ha samma kön, i princip.
Jag har två av olika kön dem trivs väldigt bra ihop min tik gillar inte alltid andra tikar beror också på individ och många hanar lugnar ner sig efter kastreringen, och reagerar inte på löp.
Ja, de kan trivas bra ihop. Lika väl som de inte behöver trivas alls ihop. Samma med kastrering; en del blir som valpar, en del reagerar inte alls på det andra könet och andra har kvar sin könsdrift. Allt är individuellt. Och hur hundarna funkar skulle jag nog vilja påstå har lite att göra med hur ägaren är också.
Jag antar att du ställde frågan från början för att få olika infallsvinklar på det hela, snarare än att försöka övertyga alla att det är möjligt? För det vet vi redan allihopa. ;)
Tnoet jag försöker inte övertyga någon till något alla får ha sina åsikter säger bara vad jag själv tycker är sant och nä jag startade denna tråd innan jag åkte och köpte min hanhund så fick svar lite sent för när jag fick mitt första svar hade jag redan ägt han i flera dagar..
Och alla vet inte alls det ;)