Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 560 ggr
Elcyion
2

Dagens (bad)äventyr

Ludde simmar jättebra, men han tycker inte om att göra det. Men nu på sommaren är det en ypperlig aktivitet i värmen. jag kom på lösningen att kastar jag i en intressant leksak, simmar han ut och hämtar den.

Alla de andra gångerna har jag haft leksaken fastsatt i flexikopplet för att lätt kunna få tillbaka den. Men den här gången hade jag en mindre intressant leksak och vi hade precis innan jobbat med bra byteshandel. Så jag kastar ut leksaken ganska långt ut och skickar i Ludde.

Allt gick jättebra tills han fick för sig att försöka gena till kanten. Han tar sin (flytande) S-formade leksak och simmar rakt in i vassen. Sedan fastnar leksaken där, och Ludde vägrar att släppa den. När jag ganska snabbt inser att jag inte kommer att kunna övertala honom att släppa leksaken och komma in till kanten, är det bara att börja ta av sig kläderna innan han blir för trött och drunknar.

Där står jag med en kropp som inte längre ser ut som den en gång gjorde, otrimmad på alla ställen och strippar ner till BH och trosor och traskar ner i vattnet. Grumligt och med noll sikt ner på botten. Alla stenarna var täcka av ett lager alger som gjorde allt extremt halt. Trodde mer än en gång att jag skulle göra ett riktigt dopp.

Lyckades ta mig till Ludde när vattnet gick upp till grenen. Skönt att det inte var längre ut. Tar tag i selen och sedan lyfter jag ut honom ur vassen och sedan är det leksakens tur.

Upp på kanten igen, kasta i leksaken igen (men närmare kanten på ett annat ställe) och sedan skicka ut hunden. Men inte vågar han simma ut till den… *suck* Så det var bara att traska i igen och göra honom sällskap. Tack och lov behövde jag bara gå halvvägs (ca. knähöjd). Sedan gav vi oss. Men då avslutade vi med en lyckad simtur.

Medarbetare på jack russel terrier

hekamar
0

Haha, vilken situation! Då hoppas man att ingen råkar passera, medan man står i vassen. :)

Elcyion
0

Idag blev vi jagade av en svanpappa. Han kom simmandes mot kanten, och jag tänkte försöka skrämma bort honom och kasta sten i vattnet i närheten av honom. Då gick han till attack…
Sen såg vi varför. Mamma svan med ungar fanns längre ut.

Och Ludde lyckades tappa bort den dyra flytande leksaken :( Jag såg den hela tiden, och lockade dit honom genom att kasta en sten i vattnet i närheten. Men även om han i princip simmade på den, vägrade han att hämta den :(

Jag hoppas att den ligger kvar i vasskanten om några dagar, så ska jag göra ett nytt försök. Det kan vara så att han letade efter pipleksaken och därför struntade i den andra. Men det är inte direkt möjligt för mig att ta mig dit utan en simtur.

Linan satte jag i Ludde för säkerhetsskull. Vi provade med två linor första kastet (om utifall att han inte vågade simma ut och hämta den). Sen den andra linan i honom för att kunna dra loss om han fastnade i vassen igen. Men det blev så himla trassligt.

Men ska nog försöka sätta linan i leksaken nästa gång. Allrahelst nu när jag vet att han simmar bra med sin flytväst också. Då behöver jag inte oroa mig för att han ska drunkna även om han skulle fastna i vassen igen. Då har jag mer tid på mig att komma på en bra lösning där jag förhoppningsvis slipper bada själv.

Medarbetare på jack russel terrier