Sele
Från vilken ålder kan man börja använda sele?
När du får hem valpen =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Som #1 sa, redan från start 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
har hört massa om att det ska slita på ryggen men kanske bara är rykten
#3 Felaktigheter, på vilket sätt skulle det kunna slita på ryggen? Bra sele (vilket många är) är skonsammare för hunden/valpen än halsband för det mesta.
det är som sagt inte jag som sagt att det skulle kunna slita på ryggen så jag vet inte varför folk rekommenderat mig det
#3 Om selen skulle slita någonstans så borde det vara bröstet då det är där ''dragkraften'' hamnar när kopplet blir spänt =)
Men att det skulle slita på ryggen kan jag bara tänka mig om man skulle ha en väldigt felgjord sele - alt en alldeles för tung klövjeväska/sele ^^
Väldigt viktigt att selen sitter bra på hunden oavsett ålder iallafall =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#5 Nej jag har inte sagt att du har sagt det heller, var bara en ren undran , om du kanske fick veta också på vilket sätt det skulle göra det.
Men sele går som sagt utmärkt redan på valp.
tack
Om vi utgår ifrån att en sele kan slita på ryggen, måste vi även ta med i beräkningen att halsband kan ge whiplash skador. Jag skulle i alla lägen hellre chansa på en sliten rygg (som många gånger går att hålla i schack med muskelträning) än en whiplash skada i nacken.
Medarbetare på jack russel terrier
Jag prövar mig fram med vad som passar mina hundar har en väldigt skön sele just nu till 1 av mina hundar men den sätts fast med kardborreband och har börjat tappa sin klistringsförmåga så selen lossnar lätt = inte bra! så ska skaffa någon man kan knäppa hellre, vet ni någon bra för ok pris?
Hurta y-sele tycker jag är toppen.
#10 Ludde har en metizo dezign sele. Ganska dyr, men väldigt bra. Ludde passar inte i någon sele. Vi har använt hurtas y-sele (för trång i halsen), spårsele (bogbandet kasar nedanför bogen), ruffwears webmaster (vi provade två, och den mindre strl var lagom lång, men för trång i halsen. Den större strl var lagom i halsen, men bakersta magbandet hamnade precis framför snoppen).
Vad jag menar med för liten i halsen är att krysset fram (ihopsättningen av banden runt halsen) hamnar strax ovanför bogknappen. Det gör att han "stryps" när han drar. Hela tanken (för mig) med en sele är att det ska ge fria luftvägar och vara bekvämt.
Medarbetare på jack russel terrier