Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettvalptiden-och-uppfostring
Läst 3448 ggr
alexandrab90
0

Snälla ge oss lite tips!

Vi har en jack russell terrier valp som är 14 veckor, vi håller redan på att bli tokiga på honom,

han bits och biter i allt han ser, soffan, stolar, byxben osv..

Hur ska man göra för att få han att fokusera på något annat?

Kan man träna bort det eller är det bara ett valp beteende? 

Kan det tyda på att han saknar något?

Tacksam för svar! :)

LinaK
0

Avled valpen med ett gott tuggben eller en leksak, biter han i möbler och saker ni är rädda om ta fram en leksak istället och börja leka med honom. Biter han i era händer så ignorera och bli supertråkig så kommer han till slut förstå att det blir trist om han biter.

Det kan också vara en "fas" i valpstadiet som sedan försvinner och det gör det oftast. Min jrt var väldigt snäll och bet nästan aldrig medans min bichon havanais var som en piraya som bet mig HELA tiden 😃

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jackie 2012
2

Valp åldern! Och ja dags att ta tag i valpen. Märgben, bestämda tillsägelse, fös undan valpen, lyft bort han från hans leksak om å om igen tills han går till de du har godkänt att han får och massor med tålamod! Jag själv har valp hemma igen… De är bara kämpa kämpa! Skrik av dig här på sidan å sen gå tillbaka å träna å träna med han. Du kan inte låta en 14v vinna, du är bättre, envisare och du ( vi) gjorde valet att skaffa valpen. Så heja heja!!!!!!!

JackieOskyldig

alexandrab90
0

Hej, vi försöker med leksaken istället för att han ska bita oss men han struntar i den o vill bita oss istället:s varför gör han såhär?

[tk1971]
0

Min hund var också sån när hon var valp. Jag hade förvarnat sambon om att det skulle bli så, men han höll ändå på att tappa tålamodet när valpen bet honom i hälarna. Men det är ett beteende som försvinner när den blir äldre.

Om valpen blir lite för intresserad av t.ex. elsladdar och möbler så smeta på lite extra stark tabasco.

alexandrab90
0

inte tabasco på soffan:S

[tk1971]
0

Nä, inte soffan… men på soffben, bordsben etc.

alexandrab90
0

okej:) jack för tipset:)

Wellcraft
0

Se upp för märgben , kan lätt skada hundens tänder då det är väldigt hårt. Bra tugg är bla. kycklingvingar, revben, grisknorr, kycklinghals

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Elcyion
1

För att inte rubba Ca/p balansen (allrahelst inte på växande djur) så skulle jag ge broskdelar (som inte innehåller något calcium). Det är skillnad om du redan barfar och då kan reglera matsedeln själv. Broskdelar (som går att hitta relativt billigt på City Gross): Broskben (ser ut ungefär som smala revben), grisöra och tryne. Grisknorr innehåller också ben (calcium).

Mycket av det du beskriver är en valpfas, men något du ändå bör försöka jobba med för att din valp inte ska tycka det beteendet är roligt som äldre.

I komplement till det som #1 skrev. Tjut till (hög kort ton) och sedan gå. Det är samma sak som valparna gör när de leker och någon tar i för hårt. Förutom det är det mest att försöka avleda. Kanske ge något lättare att pyssla med? Att träna passivitet kan också vara ett bra sätt att få honom lugnare på (både lära in att ta det lugnt samt hjälp att varva ner när han är trött). Tröttar valpar blir ofta snäppet värre än annars innan de varvar ner och somnar.

Medarbetare på jack russel terrier

hekamar
0

Lizzy bet som en tok när hon var valp, men det gick över med tiden. Dock höll vi på att bli tokiga när det var som värst! Hon nafsade i händerna, fötterna, byxbenen… Jag brukade göra som #9 skriver här ovanför - pipa/tjuta till och sen gå ifrån hunden. Tycker det funkade rätt bra. :)

[MikaelaR]
0

ska flika in också, min ena jrt bet jättemycket trodde aldrig de skulle sluta idag skulle hon aldrig ens tänka tanken på att bita!! slutade bita/naffsa HELT men minskade hela tiden som typ 7 månader!! om jag minns rätt..

[MikaelaR]
0

Skrev lite slarvigt-- Hon minskade hela tiden och slutade typ 100 procent vid 7 månader, bitandet är individuellt men ett supervanligt valp betende som ska gå över.

LouiseKW
0

Vitpeppar har vi använt/använder fortfarande ibland när Acke tuggar på någon möbel. Men tillsägelse, förstärkning med lite stänk utav vatten fungerar också :)

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Gia91an
0

Hur går det för er TS?