trimma
Hur många Gånger per år trimmar du din JRT? Och vilken hårlag har den? TRimmar du så mycket/lite pga utställning eller "hemmaskick?" vad händer om man aldrig trimmar sin jrt? jag trimmar när det behövs kanske runt 2 ggr per år och då oftast professionellt för "hemmaskick" ställer typ aldrig Ut! har broken & sträv 🎈
Jag plockar ned min strävhåriga 3-4 gånger per år, och däremellan småtrimmar jag henne lite varannan/var tredje vecka. Jag ställer ut ett par gånger om året, men trimmar mest för att jag tycker hon blir finare då och så fäller hon inget när pälsen är i bra skick. Har en broken också, men henne behöver man bara putsa lite ibland (hittills en gång på 10 mån).
Om man aldrig trimmar sin strävhåriga JRT så blir pälskvaliteten sämre. Flera hårstrån får dela på samma hårsäck, vilket gör stråna tunnare och mjukare. De blir mer porösa och suger åt sig smuts/fukt lättare.
Jag har en strävhårig och en som är broken. Jag ställer ut båda 2 ca 10-15 gånger om året.
Den strävhåriga är den som kräver mest jobb. Jag trimmar ner honom ca 3 gånger om året till det kommer att jag finputsar honom lite inför varje utställning. Det innebär ibland 1 gång per vecka. Jag har uppfattningen att den sträva pälsen lätt blir mjuk och även för öppen. Jag har också problemet att den strävhåriga är efter 2 strävhåriga föräldrar och är därför lite extra svår att få den riktiga sträva pälsen på. Till min stora glädje har jag nu varit på 2 utställningar där pälsen har varit okej. Jag sköter pälsen för utställning sen är det ett plus att han alltid har fin päls.
Den som är broken behöver jag endast rycka lite löst sittande päls på nacken och ryggen.