Halsband eller sele?
Vad använder ni för något till era russllar?
Sele eller halsband eller något annat? 😉 Varför använder ni det ni använder?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Breda halvstryp, typ alltid. Sele när vi åker båt, cyklar, joggar eller så.
Mina hundar drar inte, men hade de gjort det så skulle jag nog använt sele mycket mera.
Samma som #1. När hon hade en riktig dragarperiod hade jag en sele som var antidrag men nu är det bara halvstryp mest för att det är praktiskt att dra av och på henne :)
Halsband, växelvis grimma men han går väldigt fint så den lär ligga och samla damm snart bara :)
Åh, jag varierar det mycket beroende på situation. Hon har för det mesta ett vanligt halsband med snabbknäppe. Ibland ett brett, mjukt halvstryp. Sen så har vi en basic sele från Dogman. Och nu senast köpte jag en mjuk, bred sele som ser ut som en tunn väst från Plantagen av alla ställen.
Vi använder en hurrta Y-sele till Stacey. Från början berodde det på att om hon "kom lös" så kunde man inte fånga henne. Men eftersom inkallning och så blir bättre och bättre så är det inte direkt ett problem nu. Däremot gillar jag selen, den är praktiskt och hållbar. Och enkel liksom, så det blir nog en ny snart!
Jag använder enbart lite bredare halvstryp. Det är enkelt att ta av och på. Frosty drar och då är det lättare att styra honom med ett halvstryp. Jag har haft sele också men då blir han starkare och han blir tyngre för mig att hålla igen och styra. När han vill dra och vill gå längs med marken kan jag inte få upp strupen annat än med ett halvstryp.
Varierar, men använder mest hans hurtta halvstryp, hurtta Y-sele och VGW-selen.
Halvstryp - Snabbt att dra på t.ex då man ska ut på kvällspromenaden.
Hurtta sele - Snygg, bra passform, belastar inte nacke & rygg.
VGW-sele - Perfekt dem dagar han har bomull i öronen och känner för att dra fast han inte får 😉
Har mest halsband på Märta. Halsbandet jag använder mest är ett brett vanligt med snabbknäppe (med rosa swarovskistenar;). Sen har hon även några halvstryp, massa selar och en VGWsele men vi båda föredrar ett vanligt halsband.
-Bättre ökänd än okänd
Jag har sele på min älskling eftersom jag tycker att han nästan stryper sig själv när han blir ivrig eller ser något spännande. Annars blir det oäkta läderhalsband. Han tycker det är skönare med sele så det blir alltid sele nu för tiden. ;) :)
Hälsningar Nellie
Har oftast sele på Sigge, tycker det känns mest skonsamt för nacke och hals då han drar ibland när han blir ivrig.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har aldrig hört talas om att ett halsband skulle skada hals, nacke eller rygg på en hund som drar mycket. Däremot blir en hund som svagast med ett halsband. Har man en sele får man ju lyfta hela hunden när den blir ivrig och drar. Man skall ju lyfta upp strupen när hunden blir ivrig och det går inte med en sele.
Vill helst ha sele men kör halsband för det är då Fanny vill följa med ut. Ser hon selen gömmer hon sig
#12 Märta gömmer sig också för selen så därför blir det halsband.
-Bättre ökänd än okänd
Vi använder sele 99% av tiden. Till stor del pga Ludde inte trivs i halsband. Men även för att han drar ganska hårt när han gör utfall, och ett halsband som skapar obehag runt halsen kan då förvärra situationen.
Medarbetare på jack russel terrier
#11 Att ha en konstant dragande hund i halsband säger väl sig självt, att det inte är speciellt skonsamt för nacke och rygg?
Jag anser att har man sin hund hängandes i ett halsband, kippande efter luft är det antingen brist på kunskap eller att man helt enkelt inte bryr sig.
Jag har själv varit där, och då visste jag inte bättre.
#11 Jag blir lite osäker på hur du menar i ditt inlägg. Menar du att halsbandet ska dras upp på struphuvudet för att hunden ska sluta dra, eller att halsbandet automatiskt kasar upp för att du lyfter hunden i kopplet?
Jag lyfter inte hunden i kopplet men när hunden börja dra blir kopplet sträckt och har jag då hunden i kort koppel med halsband kasa halsbandet automatiskt upp mot öronen. Då medverkar hunden själv till att huvudet blir högt och strupen blottad.
Nu drar inte min hund konstant utan det är när den ser vissa andra hundar ute.
#15 En hund som drar mycket bygger upp muskler och brosk i nacken och rygg som motverkar att hunden skulle bli skadad. Det är inte självklart att en som drar mycket skall få skada i nacke och rygg. Det så lätt att säga att en sådan hundägare inte bryr sig eller har bristande kunskap.
#17 Kasar halsbandet upp på struphuvudet är det (i mina ögon) väldigt illa.
Då är det bra mycket bättre med tex en vgw-sele (eller någon kopia/kopierat koncept). Där sätter du kopplet fram på bogen och när hunden drar vänds kroppen mot dig. Det ger inga skador på kroppen, men hunden får ändå ingen kraft att dra med.
Jag har haft spänningshuvudvärk och migrän pga det. Det är fasen inte roligt! Jag fick huvudvärk 1-2 timmar efter det att jag klev upp ur sängen och hade det tills jag gick och lade mig. 4-5 dagar/vecka utvecklades det till migrän som jag också fick lov att dras med till jag gick och lade mig. Helt enkelt för att sjukvården inte tog på mig på allvar till att börja med. Det är INGET jag önskar någon annan levande varelse!
#18 Mycket möjligt att musklerna byggs upp, men tills dess att dem gör det då? Det är fortfarande inte schysst att ha hunden hängandes i halsbandet. Du tycker det är okej att hunden får knappt med luft?
#20 Jag använder inget helstryp, det är ett halvstryp. Ett halvstryp av den breda modellen med vadderad insida för att det inte skall ge obehag för hunden. Sätter jag på honom en sele biter han sönder den.