Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettvalptiden-och-uppfostring
Läst 3629 ggr
dashie
2014-07-15 19:36
0

Äter inte

En bild på honom

Hej! Jag har haft ett iFokus konto innan men jag har glömt bort mitt lösenord till den och nu har vi ju köpt en hundvalp, en jack russell såklart. Jag har aldrig haft en hund innan men både min mamma och bonus pappa har haft hund innan, Atlas kom till oss i förgår och han är redan jätte duktig. Men han har inte ätit dem senaste måltiderna, han är 9 v, 10 på fredag. Hans tidigare ägare gav honom Doggy valpfoder, han blötte maten så vi gör också det men jag vet inte vad jag ska göra. Tack på förhand.

VildaVittra
2014-07-15 19:44
0

Testa med någon smarrig smakbit av något annat för att se om det är om han inte vill äta alls eller om det är att han inte vill äta fodret.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

dashie
2014-07-15 20:13
0

#1 Han äter sitt hundgodis men vill inte äta sitt blöta foder, vi har prövat med torrfoder och nu äter han ur min hand

VildaVittra
2014-07-15 20:28
0

#2 men då är han inte sjuk i alla fall, utan antingen saknar han rivaliteten om maten mellan syskonen eller så gillar han inte att äta ensidigt.

Vill ni att han ska äta bara ett foder eller kan ni tänka er att variera?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

dashie
2014-07-16 07:16
0

Idag prövade vi att tillsätta a-fil till hans mat istället för vatten, nu äter han igen :)

Gia91an
2014-07-16 11:01
0

4# Skönt att höra! Tänk på att det är en stor omställning för honom att komma till ett nytt hem. Det tar ju ett tag att vänja sig liksom!

[Empisen]
2014-07-17 00:30
3

#0 Skulle rekommendera att du övergår sakta till ett bättre foder, finns ingenting din hund behöver i Doggy.

Cederström
2014-07-17 08:31
0

Doggy är inget bra foder, det innehåller bara spannmål. Det är inget som hundar har någon nytta av. Hundar skall egentligen inte dricka annat än vatten. Långvarig konsumtion av mjölkprodukter är inte riktigt bra. Ge bara lite tillsammans med torrfodret. Det är som sagt en stor omställning för en ensam hund att byta hem och kan innebära lite dålig aptit. En frisk hund svälter inte sig själv till döds, när den blir tillräckligt hungrig börjar den äta igen.

dashie
2014-07-18 23:27
0

#6 och #7 vi har tänkt på att byta nu ett tag men eftersom att han kom hit för 5 dagar sedan så vill vi ju att han ska ha mat som han är van vid i början. Har ni några förslag på bra mat för valpar?

dashie
2014-07-18 23:35
0

#5 Ja :)

Gia91an
2014-07-20 15:45
1

Jag själv gillar Eukanuba till min hund, skulle det inte funka så skulle jag kolla runt på foder som har mindre spannmål i sig. I regel när man söker foder är det spannmålshalten som man ska försöka hålla nere. :)

MatildaTure
2014-07-22 21:58
0

Man blöter upp fodret för att hjälpa magen att smälta maten. Förr eller senare är det många valpar som slutar äta uppblött foder men kan istället äta det torrt. Om du ska byta foder skulle jag rekommendera dig att ta en titt på färskfoder. Musch har en variant som heter vaisto, som är kompletta måltider utan att ha tillsatt vitaminer eller mineraler. Finns en som jag tror heter Puppy formula som är speciellt anpassad till valpar, lite mer grönsaker och inte lika mycket ben som i vuxenvarianterna. Där är maten fryst i små köttbullar så att det är lätt att ta fram lagom mängd att tina. Vill man ha ett vitaminiserat foder (i Musch helfoder ingår allt hunden behöver och de rätta proportionerna av olika djurdelar gör att man inte behöver tillsätta något) så skulle jag rekommendera Vom og Hundemat, även de har en speciell valpvariant. 

Angående fil skulle jag inte vara orolig. När de är så små är de fortfarande vana vid laktos och en sådan liten mängd som de får i sig gör ingen skada. Många uppfödare rekommenderar till och med sina valpköpare att ge fil. 

Lycka till med hunden, underbart söt! Och njut av valptiden!

[Empisen]
2014-07-23 18:59
0

Färskfoder, MUSH & VoH är kanon. Vill du köra på torrfoder så leta efter spannmålsfritt!

[MikaelaR]
2014-07-27 22:25
0

http://www.mushbarf.com/sv/sa-har-borjar-du-barfa

Mush barf vaisto kanske?

Annars tycker jag du borde testa någon av dessa torrfodersorter; Orijen, Four friends, Standart eller Acana

Allt jag tipsade om nu är bättre mat för din hund

Pia B
2014-08-01 10:41
0

Kan det inte ha med värmen att göra?