Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: övrigt
Läst 2322 ggr
[tk1971]
3

Nu har vi gjort BPH

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var mycket intressant att se hur hon reagerar på de olika momenten. Det gick bra, beskrivaren tyckte att hon är "ett bra avelsresultat" och en pigg och trevlig hund. Jag trodde att hon skulle reagera mer på överraskningsmomenten än hon gjorde. Det mest utmärkande idag var att hon var så social, hon tyckte det var jätteroligt att träffa nya människor och få leka med dem. Svansen gick som en propeller hela tiden : )

Gia91an
1

ÅÅh jag tycker det ser jättebra ut! Verkligen! Grattis!😃

[MikaelaR]
0

Hur gör man sånt test och vad är det för test vad kostar det?:D

tnoet
1

Finfina resultat! Blev så inspirerad att jag anmälde mina två till att göra det i höst. :)

#2 Jag fick anmäla mig via min lokala kennelklubb. Här kostar det 750 kr/test.

[tk1971]
1

#2: Det är ett test för att se på vilket sätt hunden tenderar att reagera i olika slags situationer som kan vara jobbiga för en del hundar. Det består av 7 obligatoriska moment + skott om man vill det. SKK har information om det på sin hemsida. Där finns också en lista över vilka som arrangerar det. Förutom den där sammanfattningen får man också ett ingående diagram över hur hunden reagerat, och så kan man jämföra med sin ras. Men om jag fattat rätt så är det bara drygt 20 JRT i hela landet som gjort BPH, så ju fler som deltar desto mer rättvisande resultat sett över hela rasen.

Jag betalade 650 kr, har sett att många ställen tar 750 kr.

hekamar
0

Vad kul! Grattis. :)

Ska testet göras när hunden är i nån viss ålder, eller kan man göra det när som helst?

tnoet
1

#5 Den måste ha fyllt minst ett år. Tror inte det finns någon övre gräns.

Gia91an
1

Åh vad jag blev sugen på detta nu juu! Skulle vara askul, men skott klarar inte stacey alls, men det var inte obligatoriskt va?

[tk1971]
0

#7: Nej, skott är inte obligatoriskt.

Ni som har JRTC-hundar får också delta, men måste då ha en tävlingslicens.

Ja, det är intressant att göra detta test, man lär sig grejer om sin hund. Jag lärde mig t.ex. att jag nog hellre ska använda en leksak som belöning vid träning och inte godis, som vi gjort hittills. Fia fick ju höga poäng på lekmomentet, men var inte alls särskilt intresserad av att försöka bryta sig in i matburkarna : )

LinaK
0

Snyggt! Ser ju kanon ut 👍

Duktig tjej du har.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

nellsve
0

Det verkar kul. Skulle också vilja göra det med min :) Vart gjorde ni det någonstans? :D

Hälsningar NellieHjärta

[tk1971]
0

#10: I Aneby.

[tk1971]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har SKK lagt in spindeldiagrammet också där man kan jämföra Fia med rasen. Jag undrar om en av "spikarna" är rätt - "hotfullhet överraskning". Räknasn några skall som såpass hotfullt att det blir en jättetopp? Hmm…

vallhund
0

BPH är inte ett test, det är en beskrivning, precis som MH. 650 kr låter dyrt, minns iofs inte vad jag betalade sist för MH.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[tk1971]
2

Jag skulle nog vilja säga att det ÄR ett test för att se hur hunden reagerar i olika standardiserade situationer. Vad är ett test annars?

Det kanske är dyrare än MH för att det mäter så många fler reaktioner i olika moment än vad MH gör.

vallhund
0

"Du kan ha glädje och nytta av att få din hund BPH-beskriven! Beskrivningen tar omkring 30 minuter och innehåller sju olika moment. Syftet är att få en bild av hur hunden reagerar på och hanterar olika situationer. Det handlar bland annat om att möta främmande personer, att leka, att arbeta för att komma åt mat och att stöta på överraskningar."
http://www.skk.se/sv/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/

Jag hittar att det är 7 moment, till skillnad mot MH som täcker 10.

Fast det är ju inget vi behöver gaffla om, gratulerar till väl genomfört BPH!

[tk1971]
0

#15: Tack.

Jo, de förklarade det där på plats, det är många fler delmoment för varje moment i BPH än i MH, som tillsammans vägs ihop till ett resultat för varje (7 eller 8) moment.

Det är 10 år sedan jag gjorde MH med förra hunden så jag minns tyvärr inte exakt hur det gick till. Minns bara att den hunden reagerade rätt annorlunda än nuvarande hunden på t.ex. kontakt med människor, som hon inte var särskilt intresserad av. Inte lek heller.

vallhund
0

tnoet
0

Nu har vi också gjort BPH! Är jättespänd på att se hur hon ter sig till rasen (vet att hon absolut inte är rastypisk, men vill se på vilka sätt ;)). Hur lång tid tog det innan det registrerades hos SKK?

[tk1971]
0

#18: vad skoj! Hur gick det? Vad jag minns tog det inte så lång tid innan resultatet var inne hos SKK. Ja, själva noteringen att hunden gjort BPH tog bara nån dag, det fullständiga resultatet inkl spindeldiagram tog något längre.

tnoet
1

Det gick över förväntan. Jag visste ju redan att hon inte är energisk och föremålsintresserad "nog mycket" för rasen, men hon klarade svårigheterna väldigt bra. Dock gjorde vi det under löp, och enligt domaren kan det vara det som gjorde att hon reagerade jättestarkt på skottet. Däremot var han imponerad över hur snabbt hon kopplade bort allt hon tyckte var obehagligt och blev normal igen. Fick bedömningen att hon är en väldigt trygg och trevlig tik. Är nöjd med det. :)

Ska snart gå med minstingen här hemma också. Hon kommer nog reagera helt annorlunda på allt.

catr.ruds
0

Vad roligt grattis.