Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettövrigt
Läst 1555 ggr
[tk1971]
0

Nöjd och mindre nöjd?

Man kan ju försöka forma sin hunds beteende på det sätt man vill. Ibland lyckas man med det, ibland inte. Jag gissar att de flesta hundar har beteenden som deras ägare inte riktigt uppskattar. Och tvärtom också, förstås.

Så - vad är ni extra nöjd med när det gäller er hund? Och mindre nöjd med?

Själv är jag nog mest nöjd med två saker. För det första har jag lyckats med att få hunden att inte dra när vi är ute och går. Struntsak för vissa, men inte för mig som i över ett decennium hade en hund som drog så hon höll på att strypa sig själv. Självklart tränade vi på det på alla möjliga sätt, men det försvann aldrig. Den nuvarande hunden är mjuk och följsam, kollar med jämna mellanrum var jag är och söker kontakt.

Det andra är att hon är så social. Självklart ligger det delvis i generna att hon blivit sån, men jag vill nog gärna tro att jag också haft ett finger med i spelet genom att jag medvetet tränat på att låta henne hanteras.

Det som jag är mindre nöjd med har lite att göra med ovanstående. Får hon syn på en annan hund blir hon eld och lågor. Då blir hon lite för ivrig och skulle till varje pris gå fram till den. Jag vet inte riktigt vad vi ska ha för strategi. Vi har kört med klicker, inklusive skvallerträning, men jag tycker inte nåt har fungerat riktigt bra hittills.

TeaOchHanna
0

Bra tråd :) det jag är stolt över är att jag har en hund som är väldigt trygg, både med nya människor, barn, hundar och med att bli lämnad ensam. Jag har erfarenhet av terriers som är lite lynniga och egna så det var det jag jobbade mest med när hon var unghund. Det jag inte är så stolt över är att hon kan dra som en tok i kopplet. Nästa hund ska jag börja koppelträna direkt och vara extremt konsekvent med det!

Gia91an
0

Jättebra förslag till tråd TK! 

Stacey är bra för att hon har gjort såna enorma framsteg. Det är jag väldigt nöjd med, att hon kan vara lös och att vi kan vara i närheten av andra hundar utan att hon ballar ur. Hon visar lovande talang på att spåra, vilket jag älskar. Och hon är ett vattenmonster precis som matte. Vi kan ligga i i timmar.

Sen är hon osäker, och det är det som ställer till det när hon kommer i kontakt med nya hundar med "fel" energi. Sen kan hon dra ibland, men oftast gör hon inte det längre, vilket är jätteskönt!

[Empisen]
2

Härlig tråd 🙂

Får ofta kommentaren när jag berättar att han är en russell "Men han är ju så lugn!" Ja, fast ne.. När bollen åker fram har jag en hund som kan hålla på i timmar 😉 Men utöver det så ja. han är en harmonisk hund. Men vi har kämpat för att nå dit..  Därför blir jag otroligt glad när folk säger att han är så lydig.
Det var för något år sedan det började vända, från att göra utfall mot andra hundar, dra i kopplet, bita barn och ha stora separationsproblem, till att kunna passera hundar, gå fint i kopplet, komma överens med barn och kunna lämnas ensam utan att skälla konstant.

Sen har han mindre bra egenskaper som t.ex att han är väldigt dålig på hundspråk (vilket det finns en anledning till), men detta är liksom en del av den han är.. Och jag ser det inte som ett "problem" längre. 
Han har även nyligen blivit rädd för grävmaskiner, lastbilar och byggplatser överhuvudtaget tack vare att dem bygger precis utanför oss och spränger berg. Vi tränar dock på att få bort det varje dag, och med hjälp av "lugnande" så har vi lyckats få bort hyperventilerandet och att han gömde sig under sängen hela dagen..

Oj, blev mer än vad jag planerat.. Som vanligt när jag pratar om Hugo 😃

catr.ruds
0

Det jag är mest nöjd över med Mercedes är att hon är väldigt tyst av si också social. Dessutom har hon stor vilja att träna. Hon är inte heller rädd för mycket annat än fyrverkerier och jag har tränat med henne att finns det något hon är osäker på ska hon gå fram och nosa, då är det inte läskigt längre.

Det om jag inte är särskilt nöjd över är att alla levande väsen ska till varje pris antingen lekas med eller hälsas på så vissa promenader drar hon hela tiden åt alla håll.

[jnordstrom]
0

Det som är bäst med sigge är att han är så himla snäll och mjuk utan att vara mesig. Det finns inget ont i honom och han älskar att gosa, en knä hund. Han är också väldigt lättlärd och gillar utmaningar. Det negativa är väl att han är så himla lycklig när det kommer folk att han hoppar som en galning. Det är väldigt svårt att få kontakt just då med honom. Men det är ju inte något jätteproblem.

Cederström
0

Jag kan säga att jag är mycket nöjd med Tore. Han skäller inte när han är ute. Han följer av egen vilja med mig vart jag än går. Han kan hälsa på alla hundar. Tore är en jämt över lag lugn hund. Många säger att han kan inte vara en Jackis som är så lugn. Han är inte rädd för skott och inte heller fyrverkerier.

Vad jag tränar särskilt på är att han skall bli lite mer självsäker när främmande personer vill klappa honom men jag tycker det är skönt att han är försiktig. Han är lite avig till ivriga hundar.