Nya kurser
Hm…jag skrev ett inlägg om det här från mobilen och skickade in, men nu är det borta… nå, nu har jag valt lite nya kurser på brukshundklubben. Det ser lite magert ut på kursfronten, men i höst blir det en fortsättningskurs för oss med diverse innehåll. Till våren ska vi gå en fortsättningskurs i viltspår och en nybörjarkurs i agility.
Vad ska ni gå för kurser?
Edda ska nog gå agility steg 3, sen ska båda få gå viltspår och rallylydnad. Det är nog vad vi hinner med under hösten. :)
Smilla och Bruno fortsätter med viltspår vi skall snart starta i öppenklass, Smilla blev dock lite rädd första gången när vår tränare smällde av ett skott. Men andra gången gick bättre och hon fortsatte att spåra. Bruno skall på vardagslydnad med husse.
Åh vad kul hörrni! :D Jag och Stacey ska antingen gå tävlingslydnad eller rallylydnad, beroende på vad som finns faktiskt. Sen ska vi fortsätta spåra och hänga på spårgruppen i Borås i höst! Även tävla och försöka oss på ett anlagsprov snart är förhoppningen! :D
Jaha, då har fortsättningskursen startat. Den innehåller diverse saker som man får prova på, men verkar rätt inriktad på tävlingslydnad(!). Igår var det mycket kontaktträning och ingångsträning, kanske lite väl enformigt. Vi fick i alla fall beröm för att jag och Fia har bra kontakt, och de tyckte att jag är bra på att hantera henne. Alltid nåt. För en gladare, hoppigare och livligare hund har nog sällan setts där och jag får verkligen anstränga mig för att få henne att hålla fokus på det vi gör.
Nå, det ska bli intressant att se hur den här kursen utvecklar sig.
#4 Jag tycker jag känner igen det där med att alltid ha den gladaste, hoppigaste och busigaste hunden på kursen ;) Men det är ju det som gör att man älskar dem <3
#5: Mm, jag har mycket hellre en levnadsglad och stojig hund som tycker det är roligt på kurs än en sån där slö hund som ägaren måste pusha på hela tiden för att hunden inte tycker att det är nån idé att träna.
NU har jag börjat på rallylydnad med Stacey, och det gick faktiskt riktigt bra för att vara första gången. Hon fattar ju ganska snabbt, men det är allt lite knicksigt.
Hur går det för er?
Jag vet inte riktigt. Jag tycker det är lite för mycket nötande på tävlingslydnadsmoment. Så mycket att Fia tröttnar och synbart tycker att det är tråkigt.
Men nästa gång blir det spår ute i skogen, det kanske känns lite roligare.
8# Ja det är ju inte jättebra att träna för mkt att det blir tråkigt heller. Du kan inte pausa med henne lite emellanåt?