För smal?
Fia har varit liten ända från början. Hon är ca 26 cm hög och idag när jag vägde henne fick jag en liten chock. 4,55 kg visade vågen.
Ibland tycker jag att man kan skönja revbenen om man tittar på henne i ett visst ljus. Och ryggraden längst bak känns lite för tydligt, tycker jag.
Bifogar ett par (dåliga) bilder. Vad tycker ni?
Hon är för smal enligt mitt tyckande. Allrahelst ryggraden syns för bra. Vissa hundar går inte att göda upp. Hur är hon muskelmässigt i ryggen?
Medarbetare på jack russel terrier
Svårt att säga hur musklerna i ryggen är. Jag tycker jag ger henne normalt med motion så om musklerna har förtvinat beror det nog i så fall på katabolism av nån anledning. Nu får jag börja räkna lite på energiinnehåll i fodret och stödutfodra med torrfoder och kanske ge lite mer och fetare belöningsgodis😕
Du har två långa filéer som går utmed ryggraden. De är relativt lätta (tekniskt sett) att träna upp. Bygger du upp dem, kan du ev. komma bort från att hon är för smal.
Skritta är det som gäller. Trav och passgång är avlastningsgångarter. Ut med henne på gräsmattor/skogen. Är gräset lagom höjd (inte för högt) börjar hundar automatiskt skritta när de går där. Tänk på att köra korta korta pass i början, då träningsvärk i ryggen ofta ändrar rörelsemönstret.
Ge henne ett bra torrfoder för hundar. Då bör du ha ett som innehåller bara lite spannmål.
Alt byt till färskfoder som har högre smältbarhet på proteinet som bygger muskler :)
#6: Jag ger henne färskfoder 😕 Jag gissar att det är det som gjort att hon gått ner i vikt. Jag tänkte testa det i en månad och utvärdera sedan, men jag är osäker på om jag ska fortsätta det experimentet.
Vad gav du henne för foder innan? Om skillnaden är för stor mellan det gamla och nya fodret går ofta hundar ner i vikt innan tarmfloran har ställt om sig. Allrahelst om torrfodret innehöll mycket spannmål. Minska motionen så mycket du kan och testa 1-2 månader till innan du bestämmer dig.
Hon fick (och nu får hon det som tilläggsfoder) Robur genuine lamb & rice. Det innehåller inget vete alls, bara ris och majs.
Just nu är det inte riktigt läge att minska på motionen. Jag har just gått med i Viktväktarna och jag sätter inte min fot på gym, så Fia får följa med på extra mycket promenader.
Jag bytte från James wellbelovde till Standardt normal. Min greyhound tappade i stort sett allt fett och såg för jävlig ut under 1-2 månaders tid. Efter det blev hon snyggare än tidigare och byggde mer muskler utan att jag gjorde något annorlunda.
Vår tös får en tsk smör ( osaltad) till maten. Vill man få upp vikt så är ister bra att ge. Vi går till en näringsfysiolog med vår, hon hade näringsbrister och lite osäker i humöret. Nu 3 månader på smör hon har inte gått upp i vikt men hon är stabilare i humöret och inga näringsbrister längre. Tycker om du känner dig osäker kontakta någon som kan ge dig tips! Svårt att avgöra på bild hur hon är, mår hon bra för övrigt och är glad?
Jackie
Hon är glad och pigg som en jack russell ska vara. Jag har svårt att tro att viktnedgången beror på nån sjukdom. Min förra jackis hade ju en kronisk tarmsjukdom och ett av symtomen var kraftig viktnedgång, men hon hade ju andra symtom också och det syntes på henne att hon inte var frisk. Det kan jag inte se på Fia.
Hur gammal är hon? Jag la upp en liknande bild på Tea när hon var strax över ett år. Hon var också väldigt smal och hade svårt att lägga på hullet. Nu när hon är strax över två år och är mycket finare i muskler och hull. Hon behövde bara växa till sig lite i kroppen :)
Hon blir 15 månader i övermorgon.
Hej! Jag min sigge som är ca 17 månader ser lika dan ut! Han är mager och vad han än äter går han inte upp i vikt. Körde vom ettag men han gick ner av det så slutade. Köpte ny sele till honom och han var inte med, så bad om en storlek som passar jtr tik då han är liten men den var förstor! Han får alltid lite ost osv men inget hjälper. Så hittar du lösningen hojta!
Jag tror det bara är att ta det lugnt! Jag kommer själv ihåg att det var jobbigt att ha en så smal hund men de är i slyngelåldern, höjden är färdigväxt men resten har inte hängt med än.
Men det är ju självklart bra att ge dem hjälp på traven. Jag började ge Tea taste of the wild och hon började bygga muskler i snabbare takt. Gällande träningsform började jag gå promenader med klövjeväska för ryggmusklerna och även träna balansövningar. Balansera på en smal stock i skogen och gå på bakbenen som Elcyion tipsade mig om. Jag minskade även något på den rena motionsträningen för att fokusera på att bygga mer muskler.
Hoppas det var till någon hjälp :) Jag länkar till fodret så får ni själv se om det är något att ha.
Jag tyckte det var ett bra foder men hon tröttnade till slut på det (har varitmånga turer med foder till min fröken). Just nu ger jag henne doggy profesional extra active, detta för att hon älskar det mest av allt och slukar varje portion och det viktigaste är att hon äter :)
http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/taste_of_the_wild/taste_wild/249232
Apropå det här med att äta dåligt: Fia har alltid ätit dåligt. Torrfodret har ofta legat orört i skålen oroväckande länge - men när det gäller barf-fodret är det helt andra bullar. Hon blir alldeles till sig och äter upp det på tre röda.
Så nu när jag blandar slaktavfallet med torrfoderkulorna så åker torrfodret också ner av bara farten. Varenda liten kula.
Det är ju toppen! :) Hoppas du märker resultat snart!
Ja jag tycker nog att hon är för smal, men jag tror inte att det är något att oroa sig för. Hon växer ju fortfarande, och många unghundar ser nog ofta lite smala och rangliga ut. Du har i övrigt fått jättebra råd om hur du kan få upp henne i hull och muskler. Men du har en mycket söt liten tjej i allafall!🙂
Hm… nej, det är för riskfyllt med sånt här foder. Fia har fått kraftig diarré och nu ligger hon och skakar och vill inte röra sig. Detta är inte normalt, och en hund som redan var smal innan mår inte bättre av sånt här. Nu får jag koka ris till henne ett par dagar och så får hon gå över till torrfoder igen. Synd, men jag vill inte ta risker med mitt djur.
20# Nej det låter inte bra. Stackars liten. Hoppas hon blir bättre snart!
Usch vad hemskt :/ Hoppas hon blir bra snabbt! Men pröva gärna taste of the wild om du tycker det ser bra ut som torrfoder. Jag har hört många andra som också var nöjda med det.
Tips för hund som är lös i magen är canicur, en pasta som finns på apoteket. Jag gav det till Tea när hon blev lös i magen i flera dagar efter att ha käkat afrikanska fiskar som en utbytesstudent i korridoren gav henne…