Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettbeteende
Läst 2123 ggr
Cederström
0

Omplacering och flocktillhörighet

Min älskade Frosty flyttade till en ny ägare i Måndags. Jag har uppmärksammat tecken på behovet och nu blev det oundvikligt.

[tk1971]
0

Nej, vad trist. Jag kan tänka mig att det känns tomt. Alltid jobbigt att bli av med ett djur, hur det än sker.

[MikaelaR]
0

varför omplacerades han?:

Gia91an
0

Usch vad tråkigt, han var trevlig Frosty! Men du känner dina hundar bäst, och jag är helt övertygad om att du gjorde vad som var bäst för honom!

Cederström
0

#1 Ja det känns lite tomt eftersom Frosty var min hund. Jag rastade honom, jag ställde ut honom och trimmade honom. Jag busade med honom ute med en boll. Men som sagt det blev oundvikligt.

Cederström
1

#2 Det är en komplicerad historia som sträcker sig några år tillbaka. När min/vår hundflock var som störst bestod de av 4 hundar. Då lekte Frosty och hans farmor Svea  ihop, de låg ofta och slickade varandra i soffan. Svea var Frostys trygghet i den totala flocken. När Tore kom in i flocken blev Hugo och Tore kompisar. Under denna våren blev Svea så sjuk att jag fick ta bort henne. Då försvann Frostys trygghet i flocken, jag har sett tecken på att Frosty har varit vilsen i flocken. Det har inte förekommit utomhus utan bara i den nära kontakten inomhus. Som total flockledare måste jag vara observant på detta. Jag har under de senaste månaderna utalat för familjen att jag kommer att omplacera Frosty.

Cederström
1

#3 Frosty var och är en helt underbar hund men det går inte blunda för en hund som inte finner sin plats i flocken när flocken av en eller annan orsak ändras. Jag vet att han har det jättebra nu. Kanske får jag ställa ut honom på My Dog i Göteborg i Januari 2015.

Cederström
0

Jag sitter och väntar att det snart kommer en annan hund istället för Frosty. Det blir ingen ny Jackis utan en Dandie Dinmont Terrier.

LinaK
0

#7 åh en dandie, en valp eller? Från vilken uppfödare?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

#7 Vet redan från vilken uppfödare, min jack russell kommer därifrån 🙂

Cederström
0

Vilket sammanträffande. Det verka vara en helt underbar uppfödare. Där finns inga fördomar om att jag omplacerade Frosty. Nu hoppas jag bara att valpen, som snart är 4 månader, skall komma in bra tillsammans med min Tore och Hugo. Uppfödaren finns i Skillingaryd.

LinaK
0

#10 Ja det var ju roligt. Har träffat och fotat din valp sen den var 4-5 veckor gammal och även träffat den dessförinnan då jag och uppfödaren är goda vänner och ses oftast någon gång i veckan. Vi bor dessutom i närheten av varandra :) kommer bli jätte bra med din valp och det går säkert bra med dina andra hundar om de är något sånär valpvana. Din valps föräldrar har jag träffat sen de var valpar och jag bara älskar deras lynne. Underbara! Lycka till med eran nya familjemedlem, kommer säkert bli bra!

Smilla177
0

Hej ingen kritik men om din hund är vilse i flocken försöker man inte hjälpa sin hund att hitta tryggheten igen. Din hund kanske blir mera vilse i den nya flocken!! Den nya hunden kanske inte heller blir insläppt i flocken av dina andra hundar kommer du också omplacera denna hund?! detta är ingen kritik som sagt var en fundering som jag fick när jag läste ditt inlägg.

Cederström
1

Jag besvarar gärna allas funderingar när det gäller det jag nu går igenom.

Jag tar inget av det som ni skriver som någon kritik.  Alla hundar kan inte umgås med varandra, det är bara att konstatera. Frosty, som var den som blev vilsen i flocken har nu fått det jättebra som ensam hund i en ny familj. Som jag förklarat blev Frosty vilsen när hans farmor Svea gick bort. Det kan gå så här när sammansättningen i flocken ändras av orsaker som jag själv inte kan råda över.  Enda sättet som jag skulle kunnat ha återställt tryggheten för Frosty på hade varit att inte tagit bort Svea när hon blev sjuk, vilket inte hade varit rätt. I efterhand skulle jag ha återupplivat Svea igen, vilket inte är möjligt. Jag har nu hämtat Danie valpen för några dagar sedan och för samman alla på för alla okänd mark. Jag ser inga tendenser som pekar på att samma problem skall uppstå. En valp anpassar sig till de äldre hundarna och de äldre hundarna blir bara nyfikna på den nya flockmedlemmen. Jag går ur detta med en stor erfarenhet rikare när det gäller att ha hand om hundar. Det är lätt att ha bara 1 hund eller 2 hundar men när det kommer till den tredje hunden gäller det att vara observant. Framförallt när flocken har varit 4 hundar och går ner till 3 hundar.

Smilla177
1

Okey då vet jag mer som jag inte visste förut. Lycka till med eran nya hund. Jag förstår att denna situation inte är lätt och att man gör det bästa för sin hund.

Cederström
1

Jag har nu lagt ut en film som visar vilka hundar som finns i min flock idag. Denna film måste ni bara se till slutet. Sixten är den lilla valpen som är nytillskottet.

https://www.facebook.com/christer.cederstrom

[tk1971]
0

Jag kan tyvärr inte se filmen.

[MikaelaR]
0

inte jag heller tror det är för att du länkar till en facebook med privata inställningar då kan man inte se om man inte är vän,

Cederström
0

Jag ber om ursäkt för att det blev så att ni inte kunde se filmen. Det var första gången jag publicerade filmen på det sättet. Nu finns den på Youtube också och här är länken till filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=nHPKL_sSyh8&feature=youtu.be

Nedan finns länken till en film till på mina 3 hundar.

https://www.youtube.com/watch?v=GYisx6qm6-c&list=UUShjF0eZEN8SxnM6KhqfBmQ

Jag hoppas att ni kan se dessa filmer nu.

[tk1971]
1

Vilken söt liten hund 🙂Hur gammal är Sixten? Tycker de såg ut att komma bra överens.

Gillar förresten namnet också.

[MikaelaR]
2

Åh va söta hundar

Cederström
0

Den mörka Cairnen Hugo är 3 år i Oktober i år. Tore som är en Jackis med färgen vit och tan blev 2 år i Augusti. Sixten som är en Dandie Dinmont och senapsfärgad är 4 månader den 13 September.

Gia91an
0

Riktigt söt verkligen! Grattis till nytillskottet! Och jag håller med de andra, sixten är ett riktigt bra namn! 😃

Cederström
1

Denna jobbiga och smärtsamma resa med att omplacera Frosty har slutat så lyckligt för alla som det bara kunde göra. Frosty och den 60-åriga damen har funnit varandra väl och jag hör att Frosty har fått det liv som han ville ha. Sixten har nu varit med Hugo och Tore en vecka i det vackra Klimpfjäll. Sammanföringen av flocken har gått utan problem. Nu är alla hemma i den miljö som är Hugos och Tores hemmamiljö och där de verkligen skulle kunna bevaka sitt revir gentemot Sixten. Alla 3 hundarna har lekt och haft roligt och till och med haft ett tuggben var utan problem. Flocken på 3 hundar är nu i harmoni. Slutet gott.

Har någon ytterligare frågor angående den erfarenhet jag nu har fått så ger jag gärna mina synpunkter och svar.

Gia91an
0

Härligt att allt funkar så bra. Ni förtjänar lite lugn och harmoni!

(Mamma hälsar att det är jättemysigt att ni skaffat er en Dandie!)

tezzla
0

skönt att omplacering gick bra =) nu ska inte jag vara den gnälliga, men, den nya är fortf valp, men vet inte hur hunden kmr bli eller hur de kmr fungera med varandra i framtiden, varför valde ni en till hane?

solqvinna
0

Jag tycker du verkar vara en förnuftig och klok person som ser till hundens bästa. Tufft att behöva välja omplacering och strongt av dig att genomföra det.

Cederström
1

Tack för det # solqvinna. Tilläggas skall också att jag fick vissa personer som tyckte sig veta bättre än jag.  Trots att det sved i hjärtat på mig att omplacera honom kunde jag inte se att hundarna inte fungerade ihop. Jag fick också stundtals känslan av att jag skulle vara en dålig hundägare men i mina egna ögon tycker jag precis tvärtom. Har man som jag mer än en hund måste man vara observant på hur flocken fungerar om något skulle förändras. Detta är en stor erfarenhet som jag kommer att bära med mig hela livet.

Cederström
3

#25 Då jag har 2 hanar fanns inte tanken på att skaffa en tik och få problem med löpningar. Då jag inte är intresserad av att föda upp valpar är jag inte i behov av en egen tik. Det finns alla förutsättningar för att den flockbildning som blir nu fungerar i framtiden. Det är en valp av gruppen terrier som kommit till men det är en lugn ras. De vuxna hundarna är hela tiden nyfikna på valpen tar honom till sig.  Efter de 2 veckor som har gått är jag säker på att jag har gjort helt rätt i allt. Det är en harmonisk och lugn flock på 3 hundar nu.

Gia91an
0

28# Skönt att höra verkligen!!