JRT och andra djur
Har för mig att det funnits en sån här tråd, letat som en galning men hittade inget så jag startar en ny!
Hur fungerar era hundar med andra typer av djur? Bifoga gärna bilder!
Hugo fungerar bra med de flesta djuren, vi har råttor och kanin hemma som han är kompis med. Har även haft fågel, hamster och dvärghamster.
Dvärghamstern brukade sitta på hans huvud vilket Hugo inte hade det minsta emot.
Katter har han väldigt svårt för, han har kommit överens någorlunda med en katt som var hundvan, men även dem kunde bråka ibland. 😉 Kossor är han rädd för och hästar vill han bita i mulen.
Fåglar i det vilda är favoriten, dem jagar han mer än gärna. Dyker det upp en hare eller ett rådjur så springer han efter en bit men vänder ganska snabbt.
Hugo och vår hittekanin Lava på bild.
Har inga bilder, men förut bodde vi med två katter. Gick superbra både med den äldre hunden och den nya valpen. Katterna hjälpte till att hålla koll på valpen, även putsa henne och dona. Den stora hunden tvättade katterna samt sov ihop med dem på soffan. :)
Fiskar har vi på jobbet. Där sitter hundarna och glor läääääänge. Helt fascinerade!
Innan hade jag dvärghamster också, när Doris var liten valp. Hon var alldeles för intensiv och intresserad av dem för att det skulle ha funkat, tror jag. Hann inte riktigt prova. De dog av ålder innan Doris var ett halvår ens. :(
Stacey är jättebra med våra katter, alla andra katter ska dock dö. Hästar är hon mycket van vid. Hon har fått hjälpa mig att göra mitt föl "hundsäker" och henne hästsäker då. Och de två går jättebra ihop. Vet att fölet håller full koll på var stacey är och är jätteförsiktig med henne. Så skönt! Andra hundar brukar gå bra, när de är introducerade. De får dock inte hälsa eller leka. Men hon kan sitta bredvid och iakta utan att bli hysterisk som när vi fick henne. Fåglar är intressanta, och om jag släppte henne skulle hon säkert jaga. Likadant med rådjur, räv, älg.
Däremot vildsvin vet jag inte alls. Hon har ju varit med mig på jobbet där vi har minigrisar. Och hon verkar tro de är hundar, och hon beter sig som att hon blir skitglad när hon ser speciellt galten, och vill hälsa. Knepiga hund!
Getter och får är jätteintressanta. Och om hon var lös skulle hon säkert jaga dem. Men i koppel beter hon sig. Råttor har jag haft. I början var det svårt men hon lärde sig att det var nolltolerans mot att jaga eller skälla. Däremot råttor och möss ute tar hon. Med tillåtelse. Kor är hästar för henne. Bryr sig inte alls.
Kaniner är goda. De klarar hon inte att se utan blir lätt uppe i varv. Höns likaså men inte alls samma intensitet.
Tea kan vara ute själv på mammas gård när hönsen är lösa, det trodde jag aldrig skulle gå! Men hon tittar bara på dem :) Precis som Stacey går familjens katter bra, eller de får stå ut ibland med en terrier som jagar dem. Dock slickar hon dem frenetiskt i ansiktet när hon kommer ikapp…
Efter en olycka med elstängslet är kossorna hemma skiiiitläskiga! Även hästar ;)
Jag tror däremot att hamster, kanin och dylikt inte skulle funka. Får hon fatt på en sork gör hon lidandet kort.