Höga gallsyrevärden
Har under det senaste året varit lite nojig över att Doris inte riktigt varit sig själv. Veterinärer har sagt att det inte är några konstigheter och andra bekanta har sagt att hon är en extremt hormonstyrd hund som aldrig kommer piggna till.
Efter muskelskadan hon hade i ryggen i våras tyckte jag hon levde upp lite, men det gick snabbt nedåt igen. Nu under sensommaren har hon vägrat gå ut, inte velat göra ens sina favoritsaker som agility/simma/tricksa.. Hon ligger bara och sover, sover, sover. Dessutom har hon slutat hålla sig vid fotändan, utan ska ligga väldigt nära mitt ansikte. Som att jag ska ta hand om henne medan hon vilar.
I veckan fick jag nog och ringde min veterinär igen. Sa som det var, att nu vill jag ha en riktig utredning. De klämde och kände. Tog temp och typ alla blodprover som gick. (4000 kr gick det på!!!). Allt såg bra ut, utom EN sak. Hon hade förhöjda nivåer av alkaliska fosfater, vilket hade varit normalt om hon käkat steroider eller varit en växande individ.
Proverna skickades vidare och idag fick jag svar på analysen. Det är något vajsing med levern och detta kan orsaka trötthet/slöhet. Vi ska få en remiss till Helsingborg (varför nu veterinären prompt ville att jag skulle åka 25 mil dit, istället för 10 mil till Läckeby… Jag blir nervös!) för att göra ultraljud, biopsi och sen eventuell operation. De misstänker att hon kan ha en shunt i levern eller eventuellt blockerade gallgångar.
Usch, nu blev det långt med behövde skriva av mig. Är så orolig! Men samtidigt glad att de faktiskt hittade något, att jag lyssnade på min magkänsla och inte gick på alla andras linje..
Nån annan som har erfarenhet av leversjukdomar och liknande? Försöker googla, men hittar inte mycket att gå på..
Helsingborg är ett större djursjukhus som kan undersöka mer än Läckeby. Jag hade också 1 Jackis som jag blev tvungen att åka de 25 milen till Helsingborg istället för de 10 till Läckeby. Jag tycker att jag känner igen hela den historia du berättar.
Jag hade faktiskt en Jackis hane som blev helt gul över hela kroppen. Det konstaterades att han hade stora leverproblem. Det var ett blodvärde som var så högt att det inte gick att avläsa. Veterinären misstänkte att han hade en shunt. Han kräktes, var slö och drog sig undan. Jag fick också åka till Helsingborg och de konstaterade att han inte hade någon shunt. En shunt är en form av medfödd felkoppling i levern som kan orsaka att levern inte fungerar normalt. Han blev aldrig bra igen. 2 veckor senare började han kräkas på nytt. Då beslutade jag att låta honom slippa lida och han fick somna in. Jag hoppas att det inte är så illa med din Jackis. Många kramar till dig och din fyrfota vän.
Åh nej, vad hemskt med din hund!
Doris har inga övriga symptom förutom att hon är trött och slö. Men det varierar också från dag till dag, vi har ju tävlat intensivt hela sommaren och hon har orkat med. Hon har inte kräkts en enda gång, äter som vanligt, har ingen feber, normal hud/slemhinnor osv.. Levervärdena var förhöjda, men inte akut höga. Så jag hoppas innerligt att det inte är en shunt. Vi får se i oktober när vi gjort biopsin! :(
Tur att du åkte in och kollade upp det! Det ökar ju chanserna mycket för att allt ska gå vägen, vilket det säkert gör :) Jag håller tummarna och tänker på er båda! Det är extremt påfrestande när ens älskade hund inte mår bra.
Det är aldrig roligt när det blir så. Min Jackis fick specialfoder som avlastade levern och då blev han bättre. Så fort jag gick över på normalfodret började han kräkas igen. Se det så att skulle de hitta en shunt på Doris kanske de kan operera och bota henne. Det är ju alltid lättare om de hittar något som de verkligen kan åtgärda. Jag hoppas jag får veta i Oktober vad de hittar. Många kramar till dig och din fyrbenta älskling.
Har tyvärr ingen kunskap om detta men skickar styrkekramar!
Tack allihopa! ❤️
Jag hittade detta om shunt hos hundar.
Veterinären svarar
Hej Harriet!
Porta cava shunt, Levershunt, portosystemisk shunt… Kärt barn har många namn.
Vena porta och vena cava är två stora vener som är mycket viktiga, bland annat vid levern. Levern är ett stort och viktigt organ i kroppen och är ansvarig för många olika livsviktiga funktioner. Hundar som har en porta cava shunt har en felaktig kärlförbindelse mellan dessa vener som gör att blodet inte passerar levern på normalt vis. Blod från tarmsystemet (vena porta) kan därmed smita förbi levern och hamna direkt i vena cava. Kärlförbindelsen kan vara en eller flera och sitta i eller utanför levern. Sjukdomen kan därmed vara olika komplicerad. Vanligaste orsaken till denna felaktiga kärlförbindelse är en medfödd defekt. Vissa raser är dessutom predisponerade för sjukdomen och en ärftlig faktor är involverad, men exakt hur arvsgången ser ut vet man ännu inte.
Beroende på shuntens omfattning varierar symtomen. Man kan se exempelvis magtarmbesvär, kramper och annan påverkan av nervsystemet, ökat drickande och kissande, trötthet och dålig tillväxt. Ofta är symtomen tydligast timmarna efter mat. De flesta hundarna börjar visa symtom redan som unghundar, men ibland framträder symtomen först i medelåldern.
Misstänks en shunt görs olika undersökningar, såsom olika blodprover som undersöker leverfunktionen och ex. ultraljud. Hundar med shunt måste opereras för att må bra, det går inte leva med shunt i långa loppet. Operationen görs bara på somliga ställen i Sverige. Prognos och liknande varierar beroende på shuntens omfattning och placering, men ofta lever hunden ett bra liv efterföljande. Det finns dock risker med operationen och somliga hundar blir inte 100% bra trots operation. Somliga hundar måste tyvärr avlivas pga sin shunt.
Hoppas mitt svar var till nytta!
Jag hittade en beskrivning till om detta med shunt.
Den här resan börjar redan i mammas mage, fostrets lever har inte kommit igång riktigt ordentligt. Och valpen får näring via navelsträngen, som är en sammankoppling mellan mamma och valp. Navelsträngen går från mamman till valpens portasystem (som kallas vena porta.) Portasystemets uppgift är att transportera blodet rakt igenom levern till bakre hålvenen (som kallas Vena cava) – denna transport kallas för shunt, dvs att blodet ”shuntas” förbi fostrets omogna levervävnad.
När valpen är redo att födas avbryts transporten (navelsträngen klipps av) av blodflödet och normalt sätt ska då valpens portasystem leda blodet in i levern, dvs att den ska föra näring från tarmen till levern.
Vid denna sällsynta sjukdom fungerar inte transporten utav blodet på samma vis.
(Så här kan det se ut efter en operation)

Den blodmängd som inte först passerar levern, för att renas, utan direkt går till blodomloppet i kroppen, innehåller en del giftiga ämnen, som har absorberats från födan. Dessa ämnen påverkar framförallt det centrala nervsystemet - desorientering och kramper kan förekomma.
Shunt orsakas då av att levern inte arbetar ordentligt, eftersom att blodet inte transporteras direkt utan tar en omväg. På denna långa resa blir blodet mättat med slaggprodukter, särskilt av nedbrytningen av protein (äggviteämnen.)
Vanliga symtom vid Porta Cava Shunt
* Debuteras i unga åldrar
* Trötthet
* Kraftigt påverkad (nästintill medvetslös) efter måltid
* Förändrad aptit
* Piggare vid matvägran (blodet är fritt från slaggprodukter)
* Dricker mycket
* Mag-tarmstörningar förekommer
Diagnos
Diagnosen ställs genom en del prover, bla mängden gallsyra i blodet före och efter utfodring. Även urinprov, där man kollar förekomst av biuratkristaller. Ultraljud och / eller en speciell röntgen undersökning, där man sprutar in kontrastmedel i portasystemet via mjälten.
**Behandling
**Även om operation kan erbjudas är det inte säkert att levern orkar arbeta efter en tid med onormal arbetsuppgift. Dock finns det hundar som gått igenom operation, även med läkemedel som slut punkt.
**Leverns funktion.
**Levern lagrar proteiner, mineraler, vitaminer (tex B12 och A) som kan lagras för flera års behov. Levern är på så sätt viktig att uppgiften är att rena blodet från gifter så som läkemedel.
Men usch Tnoet!! Stackars lilla Doris! Men det var ju jättebra att du stod på dig och kollade henne, och gud vad tur att de faktiskt hittade något. Då hoppas vi att det går att fixa med. Vi håller alla tassar härifrån! Och skickar några styrkekramar med! 🌺
Cederström! Vilken bra detektivarbete du gjort med att finna bra information. Jättehärligt att se ditt engagemang. Och väldigt bra förklarande fakta! 🙂
Hur har det gått med Doris?
Hon tål inte avvikande mat för tillfället, magen ballar ur.. Vilket känns ganska konstigt för att va henne. Hon som har stålmage.. Så just nu är det bara tråkigt torrfoder som gäller, tills vi vet mer.
Har inte tid för ultraljudet förrän 8/10. Känns som en evighet dit.
Usch låter inte kul! Ja verkligen långt bort när man är orolig för sina älskade monster liksom! :(
Det låter inte roligt. Jag håller inte med om att torrfoder är tråkigt. Mina hundar tycker inte att det är tråkigt med torrfoder. Jag skulle inte drömma om att ge dem annat än torrfoder. Det är vi människor som inte skulle kunna äta samma mat dag ut och dag in året om. Hoppas att det går fort till undersökningen.
Har glömt att uppdatera detta!
Vi var iväg till Läckeby och tog alla blodprover igen, ultraljud av lever, sterilt urinprov och gallsyrebelastningsprov. De hittar inte vad som är fel, det är bara levervärdet som är förhöjt. Alltså är det ingen sjukdom, men något som belastar levern lite extra. Veterinären vill testa strikt leverdiet + kosttillskott i en månad och sedan ta om alla prover. Om det påvisar samma resultat vill hon istället skicka oss till en kiropraktor, för hon tror inte att det är något invärtes som stör Doris. Detta har tagit dem ungefär en månad att klura ut på Läckeby, men jag får anta att de gått igenom det hela grundligt. När jag kontaktat uppfödaren och berättat om detta sa hon att det finns några individer i kenneln som haft samma problem. De har "bara" behövt byta till ett mer lättsmält foder och så har värdena blivit normala igen.
Passande nog så hade jag bokat in en tid hos en fysioterapeut idag, bara för att se att hon är okej i muskler osv. Där hittades det en tåled som fått sig en törn för länge sen (säkerligen då förra året när jag upplevde att hon började bli slö och inte ville träna längre..). Tåleden har gjort ont, vilket gjort att hon försökt avlasta benet. Vilket i sin tur gjort att hon felbelastat och blivit lite sned i ryggen. Vilket i sin tur gjort att hon spänt vissa muskler i ryggen och i höftböjarna.. Som i sin tur gjort att hon inte kunnat ta ut stegen och springa på som vanligt.
Känns SÅ SKÖNT att ha hittat något fel. Idag fick Doris massage/stretching hos fysioterapeuten och sedan ett pass på vattenbandet. Ikväll, ungefär 6 timmar senare var det som en ny hund. Hon har gjort lekinviter, sprungit och hämtat mina skor och ville för första gången på över ett halvår gå ut på promenad självmant! Jag tror vi har lokaliserat felet. :)
Nu ska jag fortsätta med stretchingen och massagen en period. Samt börja använda benmanschetter på promenaderna. Sen ska vi utvärdera detta och antagligen börja med vattentrask efter årsskiftet.
ååååh vad skönt att äntligen hittat något! Hoppas att det löser sig nu då! Tänk att något så litet kan påverka?