Inspiration JRT
Alltsåå, jag har varit sjukt tråkig senaste tiden för Stacey. Jag har utbildat mig inom två yrken, och har inte riktigt hunnit med att vara en sån rolig matte. Vilket absolut märks på Stacey. Så jag funderade på om ni kunde hjälpa mig lite att få tillbaka motivationen? Bra aktivering, både fysisk och psykisk söker jag. Gärna nya saker, men även "oldies but goldies!".
Vad har ni hittat på för skoj med era vovvar senaste tiden?
Kroppskontroll är roligt, lätt att variera och otroligt uttröttande för vovvarna. Just nu försöker jag lära mina att balansera helt rakt på rygg. :)
1# Coolt! Ja det kan ju vara något. Att klicka fram då kanske?
Om jag har mycket att göra och vill passa på att aktivera Tea under promenader brukar jag leka "Kott-sök". Man tar upp en kotte och håller den i några sekunder så den doftar matte, sedan visar jag den för Tea som ska sitta still medans jag går iväg några meter så hon fortfarande ser mig. Efter det trampar jag upp en yta på typ 2x2 m och låtsas släppa kotten lite var stans. Sen är det bara för henne att söka upp den, det kan bli svårt i en skog med många kottar att hitta den rätta :) Några kott-sök senare så är hon ganska så nöjd 😉
åh det var ett bra tips, det måste jag prova!
Det går såklart även att använda lite allt möjligt, pinnar, leksaker, godis osv :) Jag ska testa Malins tips på Tea :) Hon kan behöva en aktivitet där hon måste vara stilla och koncentrera sig ;)
Jag brukar köra uppletande/kottleken med olika saker varje gång, samt fler och fler föremål. Typ en penna, vante, plastpåse, leksak osv. Men kotte är ju lite spännande, då blir det mer vittringsapportering av det hela. Och svårare, hehe. :D
Jo precis, ska testa detta idag tänkte jag! :)
Spår är en riktigt bra aktivering för den lilla russellskallen! :)
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |
8" Åh ja det gjorde vi i förrgår nu, riktigt uppskattat verkligen!😃
att kasta två eller fler bollar samtidigt såhär i höstmörkret brukar bli en ganska bra sökövning :)
jo hon älskar ju verkligen att kasta boll. Men jag önskar att de var självlysande! Det hade varit såååå skönt nu i mörkret ifall hunden tappar bort den!
Skulle ta bort hela poängen ju ;) fått hjälpa min vovva med ficklampa några enstaka gånger men oftast fixar hon det själv :)
Haha men min hund är lite korkad ibland! Hon lyckas verkligen tappa bort dem, och jag hittar dem inte! Så irriterande!
en annan sak som jag gör ibland är att gömma godisar i en matta och låta henne leta reda på dem :)
Ja det skulle jag ju kunna prova! Men gillar din hund det? Blir det inte för lätt?
Oftast gillar hon det, ibland är hon inte godissugen :P Men viker man in godiset i mattan blir det en stunds nosande och krafsande vilket brukar va uppskattat :)
Det ska jag testa! Speciellt om jag verkligen inte pallar göra något krävande!
På jobbet kör vi in godisar i handdukar som vi viker och tvinnar.. För de som tröttnat på de vanliga aktiveringsspelen. :)
Billiga självlysande bollar: http://www.zoo.se/index.php/catalog/product/view/id/13669/s/lumies-sportboll-nobby-hundleksak-7-cm/?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner :D
18# Åh awesome! Ska nog önska dessa i julklapp till lilla fröken! :D
Aha! Då ska jag testa både mattor och handdukar!
#18 kul idé! gillar hur man alltid kan få tips om nya varianter på aktivering :)