We are back!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Halloj alla Russellfans!
Nu är jag, Hanna (Hannasjessie) tillbaka på iFokus igen, med ny signatur och allt! Har olyckligtvis inte fått till någon profilbild då detta strulade..
Det var minst 1 år sedan jag loggade in här, men ser några bekanta medlemmar kvar. Ja, vad har hänt medans vi var borta då?
Det har satsas en del på min nya tävlingshund, en hane vid namn Yax (True Fairytale's Belive In Me), som nu är 2 ½ år gammal, redan, herregud!
Han bor hos mig på foderavtal och ska alltså gå i avel. Han inledde sin start i livet med en inflammation i ena lårmuskeln (han är otroligt välmusklad, har alltid varit) men blev friskförklarad september 2013.
Trots att vi inte visat oss så mycket på tävlingsplanen ännu så är han en otroligt härlig hund att jobba med!
Vi har ändå lyckats plocka på oss ett godkänt anlagsprov i viltspår (med ett spåruppehåll på ca 6 månader), tränat gryt (provdags nästa år), sedan plockat till oss 2 cert på utställning, samt R-cacib. Saknas ett för att han ska bli champion numera, yeay! Lydnad har vi endast tränat, platsliggningen är inte färdig, men start planeras nästa år. Vi har också tävlat rally och behöver två godkända resultat till i nybörjarklassen (min äldre tik tävlar i högsta, mästarklass).
Vi har inte kommit ut och tävlat så mycket i år, men 2015 blir det andra bullar, då får ni passa er! Han är en otroligt härlig hund, en riktig russell, verkligen en working beauty, han ser bra ut och kan jobba, så det ska vara!
Ser fram emot att försöka bli aktiv här igen och lära känna er som finns på denna sajt!
Skickar med lite bilder på Yax samt en gammal video.
Är ni nyfikna på oss är det bara att besöka hemsidan, den finns i signaturen.
Hoppas vi ska trivas lika bra som sist!
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |
Åh vad roligt att ni är tillbaka! Ni har hunnit med mycket under ett år verkligen! Ska bli jättekul att få följa er igen!
Ja vi har hunnit med en del och mer blir det! :) Såg att signaturen inte syntes, men hemsidan är www.jaxination.se :)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
Jättekul! Ska kika in där vid tillfälle! Ska Yax gå i avel snart? Eller så?
Tittade just på videon! Ni är jätteduktiga! Hur länge har ni tränat lydnad? Jag gillar lydnad, och tycker det är sjukt kul att träna. Men har lite problem för att få min hund att gå så nära mig, så som Yax går med dig. Har du något tips på det?
Jättefin kontakt han har!
imponerade hur mycket ni hunnit med! :)
#3 - Tanken är väl att han ska para första gången nästa år! :)
#4 - Jag har tränat redan när jag fick han, då var han 4 månader. Det jag gjorde var att jag gick helt rakt, och väntade in honom. Så fort han dök upp på min vänstra sida klickade jag och slängde iväg en godis. Sedan gick jag vidare och väntade in honom igen och klickade igen, slänger iväg godis. Jag kollade aldrig ner på honom, utan fick ta till ögonvrån. Men provade även att ha honom på min vänstra sida. Så börjar jag pyyyyttesmått att vara på väg att gå, och så fort han hänger med klickar jag. Det är verkligen detaljträning, men linförigheten är A och O i alla moment! :)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
Här är han liten valp! :)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
Här är ett exempel på vad linförigheten har betydelse i rallyn! :)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
6# Ja men det var ett jättebra tips! Har gått både rallykurs och lydnadskurs, och detta vart nog ett av de bästa tipsen! Ska testa detta! Mitt problem är liksom att stacey går en meter ut från mig, för att hon "kollar för mycket" liksom!
#10 - Det problemet hade jag med men min tik! Då gjorde jag som det andra tipset och nu går hon jättefint! :)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
Jo det ser jättefint ut! Jag ska testa det nästa gång jag tränar!😂Hade velat träna lydnad lite mer nu, har kört mycket rally nu ett tag, men jag gillar det inte alls lika mycket som allmänlydnad liksom.
#11 - Jag fastnade för rallyn med en gång! Började med min tik, vi tävlade lite lydnad också, hon tycker det är tråkigt, men hon har inte detdär drivet som min hane har! Han är så jäkla go för han ger 110%, alltid!
Ett annat tips! Tänk på att inte kolla på hunden, du ska alltid kolla framåt, snegla hunden i ögonvrån är ok. Sen är det tystnaden. En del hundar vill ha ständig uppmuntran (min tik är ett exempel) så lär hunden att tystnad = rätt. För det gjorde jag inte i början, utan har fått lära in i efterhand (myyycket svårare). :)
Har du fler funderingar, tveka inte att fråga! :)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
Jo Stacey älskar Rallyn med, lite dumt att matte är lite halvanti! ;) Nej men det är kul, jag gillar bara det mer millitriska med!
Jo kollar på henne gör jag, alldeles för mycket! Blir svårt att jobba bort! Men det är bara att kämpa på!
Jättesnällt med de bra tipsen!
(Btw, jag tror att rallylydnad iFokus söker ny Sajtvärd!)
Just saying!😉
#13 - Det är ju så olika med hundar alltså! Med min tik så kan jag inte vara hård, för få lessnar hon och blir låg, henne måste jag peppa ordentligt, där passar rallyn bra. Med Yax måste jag vara ganska strikt, för går jag upp i varv blir han jääääättestojig och ökar i studs och blir ofokuserad. Han blir inte deppig om matte inte säger något. ;)
(Btw. Har sökt om att bli Sajtvärd, hihi ;) )
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
14# Jo precis visst är det så! Jag tror Stacey egentligen inte behöver så mycket uppmärksamhet som jag ger henne när vi tränar, men det är svårt att avväga. Med rätt belöning ger hon utan problem 200%. Skulle säkert kunna tävla med henne senare om jag var intresserad! Sjukt signalkänslig, arbetsvillig och lättlärd! :)
Det är bra att du ansökt! Jag tänkte ja g skulle tipsa någon som verkar brinna för det , och så trillade du in! ;)
15# - Jo men visst är det så! Jessie (tiken) är min första hund, Yax har jag ju valt efter hur jag vill ha. Han har fina arbetsmeriterade föräldrar och de har slagit igenom, en riktig arbetsnarkoman om något. Det enda som stört oss i träning/tävling är miljön, han har haft svårt att koncentrera sig bland andra hundar, men detta verkar släppa nu! :)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
16# Har haft väldiga problem med stacey och andra hundar, men det är faktiskt inte ett problem längre (vi snackar alltså att hon ville döda alla hon såg när hon kom till oss för två år sen!). Men nu kan hon jobba med mig nära andra hundar, gå precis bredvid, springa lös i närheten. Bara hon har träffat hunden, så är det lugnt nu!
Så lyckas jag få mitt monster att fokusera på mig, så tror jag allt att du får din underbaring att fokusera fullt ut på dig! 😉Det är sååå skönt när det släpper, livet blir sååå mycket enklare då! :D
#17 - Ja, det är så skönt, som filmen jag la upp, där åkte det ju bilar förbi OCH stannade, men han brydde sig inte, då tränade vi på den platsen för första gången och E20 ligger 50 m bort utan stängsel. Då litar man på honom! ;)
Har inte blivit så mycket miljöträning, för tog mitt körkort så sent som i september, och har inte egen bil, men till våren får det tas tag i, för vi planerar lydnadsdebut i april… *gulp*
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
18# Kul med lydnadsdebut, det får du berätta om hur det går!! :D
19# - Det är några månader det, och det lär garanterat dyka upp i bloggen, borde ta upp träningen idag, hmm.. ;)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
20# Jag vet, men man måste ju vara ute i god tid! ;)
#21 - Ja det är ju det, och ju längre jag har uppehåll, desto hetare är han i träningen, kan bli kaos detta, haha! ;)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
22# Ja då kanske du bör börja träna idag då? För att vara på den säkra sidan! ;)
#23 - Ja det låter vettigt, men jag behöver träningsinspiration! ;)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
24# haha been there done that sister! Ja det är svårt ibland! Jag ska strax ut och lägga ett spår till mitt monster tänkte jag :D Solen skiner här med nu! Asmysigt!
#25 - Åh, spår! Borde ta tag i viltspårandet så vi kan ta championatet snart… Hmm.. Får nog kanske bli en mjukstart med lite klass 1 moment ur lydnaden ;)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
26# Mjukstart låter bra! Nu är spåret lagt här. Ett ganska enkelt men det skall spåras i mörker och då kan det inte vara för svårt än så länge!
Åååh nu har jag tränat lite lydnad idag! Det gick bra, men det är himskans svårt att få henne att gå närmare! Du har möjligtvis inte något fiffigt videoklipp på hur du gör när du "fångar in" Yax? 😉Hade varit sjukt hjälpsamt!
Annars gick det bra! Tränade några rallymoment och några lydnadsmoment vilka gick bra! Sen kom min "ärkehundsfiende" och störde, så då gick vi in igen xDD
#28 - Jag kan filma hur jag gjorde imorgon? :)
Härligt att det gick bra för övrigt! :D
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
29# Åååhh underbart! Blev ju så sugen på att få det att sitta liksom! 😂
#30 - Annars kan jag ju bara visa denna! ;)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |