Dagstråd! JRT DEC
Hejsan allihopa!
Nu försöker vi få liv i denna sajten lite igen. Jag har varit sjukt frånvarande och vet inte direkt vad jag ska skriva om. Men det lossnar så småningom!
Här är i allafall skitväder! Snålblåst och ösregn. Stacey ville inte gå ut förrän 4 på eftermiddagen och då fick vi verkligen släpa ut henne, (ja eller husse släpade ut henne, matte satt inne i varma soffan!). Och det var verkligen med nåder som hon gick ut. Haha!
Hur är det hos er? Halt och kallt? Mår ni bra? Gör ni något kul? Tränat något nytt? :D Berätta för mig!
Edda åkte på kennelhosta för en månad sen och har blivit halt, så hon har vilat, vilat och åter vilat senaste tiden. Hon gillar det INTE! Imorn ska vi till vet och se vad de säger. Förhoppningsvis är det nåt litet som läker ut med lite rimadyl och vila..
Doris kastrerades i onsdags och har sen dess också varit tvingad till vila, vilket typ är omöjligt. Redan andra dagen hoppade hon upp i soffan när jag vände ryggen till en sekund. >.< Hennes levervärden har återgått till det normala sen vi gick över till leverkost + denamarin, så nu är hon piggare än någonsin.
December kommer bli en så himla lång månad…………..
#TS här har det varit en lugn dag då både husse och hund varit trötta
#1 Usch vad tråkigt! :/
Men Usch Tnoet! Allt på samma gång verkligen! Kennelhostan går här uppe med nu, inte kul alls! Hur länge måste Edda vila tror du? Hoppas inte att det är något allvarligt med benet!
Skönt att Doris Levervärden är bättre, har tänkt på henne! Vad innebär leverkost? Kan tänka mig att det inte är det enklaste att få de två att vara stilla och vila alltså!
Jag har ingen aning. Vi var hos vet idag och de hittar inget uppenbart fel på henne heller. Patellan UA och hon var nästan "läskigt" symmetriskt musklad tyckte vet. Så antingen om det är någon sträckning eller kanske låsning, för hon går verkligen konstigt just nu. Tänk dig terrierhoppsasteg fast gånger 343243. :( Sen slog hon i en framtand när hon lekte med en hund för ungefär 6 veckor sen, och den har inte vuxit fast ordentligt.. Så nästa vecka blir det röntgen av tand + eventuell åtgärd (hej glugg-edda!!) och röntgen av höfterna. Min familj kommer INTE få dyra julklappar i år. :P
Den leverkost vi kört på är från Royal Canin. Doris älskar den. Som jag fattat är den bara mer energirik (så levern inte behöver belastas med onödigt stora mängder mat) och proteinet är mer lättsmält (växtbaserat). Sen har hon ju ätit både denamarin och samylin som är ett kosttillskott för återhämtning av levern. Hennes värden är perfekta nu. Förhoppningsvis kan vi sluta med kosten snart! Den är nämligen svindyr den med, såklart. Gah!
Men det är verkligen värt varenda krona när man märker hur mycket piggare och gladare hon blivit!
Alltså herregud, snacka om allt på samma gång! Inte okej! Klart det är värt varenda krona, vad gör man inte för sina hundar liksom! Hoppas flickorna piggar på sig!
Idag har vi spårat igen! I mörker även denna gången. Detta är något jag verkligen gillar då jag tappar bort mig i mörker (har ruskigt bra lokalsinne annars) och måste därför lite mer på Stacey. Idag var hon väldigt signalstark, och samtidigt trodde jag att vi var vilse. Men icke sa Nicke. Stacey hittade den upphängda skanken utan problem. Hon var osäker två gånger, triangulerade och hittade rätt igen! Jättestolt verkligen! Nästa gång blir det älgskank, har aldrig kört det innan så det ska bli jättespännande!
Idag har vi ÄNTLIGEN börjat träna igen! Har varit soligt men frost hela dagen i princip. Men det har gått bra, fick en låång sovmorgon också, det tackar vi för! :)
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |
7# Guuud vad härligt, vad gjorde ni? :D
Jag försöker ta det ganska lugnt nu då jag har blivit extremt trött men är inte alltid så lätt med en liten hund som bara vill springa runt ute. Går i alla fall nån riktigt lång promenad med henne varje dag. Men kvällspromenaderna är hemska då hon ska dra och leta efter saker att jaga och då bryr hon sig inte om matte alls (inte ens att hon nästan drar om kull mig typ hela tiden). Inomhus får man lugn och ro i alla fall. Sedan har Mercedes hittat en jrt-kompis med som hon leker med ibland och så ska jag ha en av min mammas hundar lite nu med. Damen har dessutom fått för sig att man ska inte bajsa ute på kvällarna utan det ska göras inne direkt när man kommer in, vilket inte gör mig så värst glad. Det är väl vad vi har hittat på ett tag nu.
Igår skickade jag in klipp som ska visas på rasmontern på Stockholms hundutställnings i helgen, är ju Svensk Vinnare där, tyvärr ska vi inte dit.. :( Men kul att bidra med lite filmer. Fick bli min tik som stod för rallyn sedan hanen fick stå för gryt, MH, lydnad och viltspår! :)
Om ni ska ner dit, tveka inte att gå förbi montern!
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
usch #9! Låter inte som jättekul med bajsandet inne och så. Inte heller att du är så trött! Kan det vara en typ höstdepression du har? Nu när det är så mörkt och så? Hoppas du mår bättre snart! 🤗
På Fredag kör jag till Stockholm för att ställa ut Tore på Svenska hundmässan på Lördag. Det blir sedan hemfärd på Söndag. 2 nätter på hotell för hundar och folk blir det också.
#11 Nej det är ju inte roligt när hon bajsar inne, går i vågor. Att jag är så trött beror nog delvis på mörkret men även på att jag har haft en massa att göra ett tag nu.
12# ååååh vad kul att du har hittat hit igen! Jag har tänkt på dig och dina fina några dagar nu ju! Hur går det annars för dig och hundarna nu? :D
13# Ja usch, sånt är verkligen inte roligt alls! Hur gammal är hon nu? Kan det vara något unghunds-dumhet? Jo mörkret gör många trötta nu, jag tar D-vitamin för att bli piggare, och det funkar faktiskt jättebra för mig. ^^ Många svenskar har ju brist på D-vitamin under vintern! Hoppas du blir piggare snart i vilket fall!🤗
#15 Hon är 1 år och 8 månader nu, Kan säkert vara någon unghunds-dumhet. Det började under senaste löpet och har kommit och gått sedan dess. Brukar vara ute minst en halvtimme på kvällen och vill ju inte gå hem innan hon har bajsat men när det tar 1 till 1,5 timmar ger man ju upp och då brukar det komma inne istället.
16# Nej men det förstår jag att du inte pallar! Har du provat att ge henne mat annan tid eller så? Det kan ju kanske fördröja bajstiden liksom, eller så att det blir tidigare? 🙂
Har haft liknande problem med Edda. Hon är för uppe i varv när vi är ute och går kvällsrundan att hon glömmer bort att göra ifrån sig, tror jag. Sen på natten tassar hon iväg och gör det inomhus istället. Jag började sätta henne i en kompostgallerhage under nätterna. Då har hon inga problem att sova och hålla sig ända till morgonkvisten. Kanske något liknande skulle funka för dig? Om du vet att M fått göra ifrån sig ordentligt tidigare under dagen, såklart. Edda är en bajsmaskin, hon producerar nog uppemot 4 lass/dag så att förskjuta det sista några timmar är inga problem. ;)
Vi har fått massa slasksnö inatt, hur ser det ut hos er? Stacey har sagt upp sig som hund och vägrar gå ut. Hon börjar snegla lite lätt på kattlådorna.
Bara blåst och regn under natten! Bara kallt och inget regn för tillfället :)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
Åh det är ju ganska mysigt i snön. Fast här är det bara jag som tycker det. Stacey är sur! ;-)
Här är det bara kallt och blåsigt just nu med lite inslag av regn.
#17 Eftersom hon brukar äta när hon kommer in och bajsar precis efter det har jag tidigare provat att ge henne maten innan hon får gå ut. Men detta funkade inte heller. Brukar ha fri tillgång på mat men har även provat att ha fasta tider under olika tider på dagen men har inte upplevt någon skillnad.
#18 Mercedes är ju väldigt uppe i varv på kvällarna men lugnar sig lite när vi kommit hemifrån, hon har ett ställe där hon brukar bajsa även på kvällarna, även om det inte är varje kväll. Att ha henne på en begränsad yta funkar inte heller nu när hon har blivit äldre. När hon var valp fungerade det jättebra.
Får väl hoppas att det bara är någon dumhet hon har fått för sig och att det blir bättre snart.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag har vi tränat lydnad igen! :)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
22# Usch ja det låter inge skoj. Men vi får hoppas på en övergående fas helt enkelt! Det är lite knepigt det där verkligen! Vad tvättar du med på ställena hon bajsar inne? Kan det vara att hon känner lukt från bajset trots att du tvättat där?
23# Härligt! Duktig han är! Är det en dummy som du belönar med? Är det för att motivera honom till att hämta eller att han ska släppa bocken lättare? Eller är det bara belöning liksom? 😃
#25 - Det är en kampleksak, ser ut som dummy. Det är dels belöning plus att det ska vara mer värt än apporten, för annars springer han iväg och "äger" den själv. ;)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
26# Jo jag misstänkte det! Jättesmart ju! :D
Idag kom vi hem från en helg hos husse, har varit jättemysigt, men nu tillbaka till träningen! :)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
28# Härligt!! Bor husse långt bort?
Här har inte hänt mycket i helgen. Jobbade natten till lördag mellan 01.30-10.00, sov till 16.00, åkte till GBG(10 mil) jobbade mellan 18.30-22.30. Åkte till Tranemo (11 mil) och jobbade mellan 01.00-07.20. Sov söndag. Husse har tagit haand om Stacey. Jäkla tur då jag varit däckad när jag inte jobbat!
#29 - Inte så värst långt, ca 1 timme med bil, men vi tar oftast bussen, då tar det de dubbla ;)
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
Jag var på stora Stockholm i helgen och kollade in SM i freestyle och blev ännu mer peppad på att börja med det på "riktigt", vi har ju tränat in en heeeel del trick så det ska bli sköj! Lånar en stor lokal här hemma också för att träna. Sen har vi blivit medlem i K9 nosework som jag tror kommer passa min lilla herre utmärkt så ser verkligen fram emot våren:)
31# Haha dessa bussar alltså! ;)
32# Kul med freestyle! Vad går det ut på? :) K9 nosework har jag bara hört talas om med. Men vad är det? :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag har vi tränat ännu mer lydnad! Även prata med kära uppfödaren, och början av året ska Yax ögonlysas, sen ska han få användas i avel. Det ska bli så spännande!!! Massor av Yax-valpar! <3
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
#32 Såg också SM i freestyle i helgen och blev galet taggad! Planen är att debutera nästa år, om jag nu vågar. Känns så läskigt att behöva lära sig en helt ny sport "ensam". Här nere i Blekinge är det ingen som håller på med freestyle i princip. Det ska nog gå ändå. Vi kanske kan starta en freestyletråd här! :)
Nu har Mercedes skött sig superbra sen innan helgen. Inget bajs inne alls, Dessutom har jag nu även en av mammas hundar här hemma. Mercedes tycker ju så klart att dom är bästa vänner men mammas hund längtar mest hem. Så nu ska hon vara här hos mig till i början av nästa år någon gång så hon kommer bort hemifrån och inte klänger så på mamma.
35# Skulle vara asbra om ni som kan Freestyle kunde starta en sådan tråd här, så att sånna som jag som inte kan kan lära sig något!! ;)
36# Gud vad skönt att det gått bra sista tiden! Nu hoppas vi att det håller i sig!
Vad är din mammas hund för något sött? :)
39# Ser ut som en trevlig blandning! Lyser jackisen igenom någon gång? :)
#40 Jo det är verkligen en trevlig blandning. Ibland lyser jackisen igenom men det är väldigt sällan.
#33 Nosework går ut på att hunden ska leta upp olika dofter, eukalyptus, lagerblad och lavendel i olika miljöer vad jag har förstått, du kan kolla mer på http://www.snwk.se/ :)
#35 Jag måste också våga! Men har tänkt att innan vi anmäler oss till nån tävling så ska vi samla ihop några bekanta som publik så att jag blir bekväm att "uppträda" framför folk. Du får flytta uppåt i landet så kan vi träna ihop :)
42"# Nej men guuuud vad spännande det lät verkligen! Måste kolla upp detta närmare!
#43 ja det ska bli sjukt kul! Jag har lovat mig själv att fixa körkort innan våren så att vi kan bli mer aktiva i "hundvärlden", de är inte så stort utbud här i den lilla avbefolkningsorten i Värmland :/
Hörrni, har ni fått någon snö än? Jag längtar som tusan! Stacey älskar första snön med, tills hon blir less vill säga! Har ni några bilder?
Jag fick lite snö häromdagen men det försvann nästan lika fort som den kom.
#45 - Det snöade igår, men för varmt för att lägga sig på backen! :(
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
Ååååh jag vill verkligen få snö nu!! Ska bli så mysigt!
Här är det lagomt med snö, typ 1dm men det är äckligt kallt! Haft runt -20 i en vecka nu:\ vovven nöjer sig med att gå runt kvarteret så mycket inomhus aktivering blir det:)
49# Jo samma här! En dm snö. och 18 minus. Inte okej!
Vi har hållt till utanför Gnesta nu senaste veckan, och här har vovvarna fått springa i lite snö. Med betoning på lite. Vad är detta för vinter! Idag bär det av hemåt.
51# Haha, kom till boråstrakten. Här har vi nu 18 minus och en och en halv dm snö. ;)