Allergi hos JRT - vanligare och vanligare?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det här är min tredje Jack Russell, det är min tredje Jack Russell hane, det är min tredje Jack Russell med allergi.
Har jag bara fruktansvärd otur - eller har rasen börjat lida av allt mer och mer allergier?
När jag skaffade min första Jack Russell, 2008. Så visste "mina" veterinärer inte mycket om det här med allergi hos hund.
Det hela slutade med att hunden blev så sjuk att den fick tas bort vid 1½ års ålder.
Stax därefter tog jag över denne hundens halvbror, även denna hund insjuknade i div. allergier väldigt snabbt. Och fick även han tas bort, men vid 2 års ålder.
Dom tidigare hundarna var foderallergiska (mot spannmål) och även mot div. kvalster och andra saker.
Nu har jag Ruff, min tredje Jack Russell med allergi. Vad är han allergisk mot? Det vet vi inte än. Utredningen är precis påbörjad.
Det är därför jag skriver den här tråden - för att höra Era erfarenheter kring det här med allergi inom rasen.
Värt att tillägga är väl att jag valde helt andra linjer på Ruff, än vad mina två förra JRT var - av just denna anledningen. Men inte hjälpte det, för nu sitter jag här med en hund som kliar sig och har sår som svider och gör ont lite här och var.
**Har jag bara otur som nu haft tre JRT med allergi? Eller är rasen på väg åt helt fel håll? Vad är Era erfarenheter kring allergi hos JRT?
**
(Bifogar bild på Ruffs sår, har fler bilder på mina tidigare hundar när dom var som sjukast, om det är av intresse att se?!)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Tråkigt att höra, jag har haft 2 russlar och ingen har haft problem, inte hört det heller från min uppf som har massa hundar och fött upp massor i flera år.
är nuvarande från samma kennel, vet förra uppf om att båda hade allergi som var havlsyskon? för isåfall kan jag inte förstå hur man kan avla på hunden igen,
Jag hoppas allt löser sig och att du får reda på vad det är och att han slipper medicin
Har inte uppfattningen av att jrt ska vara en speciellt allergisk ras, iaf inte hos dom skk-reggade som jag håller på med. Vi har 5 st i min familj och ingen har ännu blivit allergisk mot något.
www.myrvangs.se
Ja 
Ruff är inte ifrån samma kennel, nej (den kenneln rekomenderar jag inte ens till min värsta fiende).
Uppfödaren visste om detta, men avlade vidare på deras pappa ändå. Nu vet jag att den hunden har pensionerats. Men han han ju lämna ett par fler kullar efter mina två.
Som även led av Demodex, som också kom ifrån honom..
Ja, vi börjar med ett foderbyte till ett (svindyrt) veterinärfoder. 850kr för 8kg.
Jag tackar gudarna lite att det är Ruff och inte stora Schäfern som behöver käka det här fodret.
Och det ska han äta nu i en månad, och se vad det blir för skillnad, om det blir någon skillnad. Om inte, så blir det ju mer omfattande tester osv.
Tack, jag håller tummarna här jag med! Hans nacke/hals ser inte fin ut alltså, och kliar som skrutt gör det ju också.
Och tratt kan han inte ha, för den skaver mot såren. Så han får gå runt med små bebisstrumpor på baktassarna, men han bryr sig inte det minsta om dom, tack och lov. (Det var veterinären som rekomenderade bebisstrumpor, jag är rejält emot kläder på hundar - men, allt för att han ska lbi bra nu!)
Stackarn, de såren såg inge roliga ut! Hoppas han blir bättre snart!
www.myrvangs.se
Jag läste lite snabbt RAS på jrt´s rasklubb och där stod det något om att allergier blir vanligare, men att de inte anses vara ett stort problem inom rasen, samt att rasen fortfarande anses vara en frisk ras (utan direkta rasbundna sjukdomar).
Deras RAS är inte helt lättläst (enligt mig). De har lagt ut diskussions materialet, men inte en färdig sammanställning.
Medarbetare på jack russel terrier
Usch stackars lille Ruff, vilken otur du verkar ha med dina russllar Sophie
Vad säger Ruff´s uppfödare om det? Finns det någon allergi i släkten bakåt?
Visst har man hört talas om att allergi förekommer inom rasen, men tror väl inte att det är SÅ pass vanligt. Ingen av Sigges uppfödares russllar har någon allergi och ingen av hennes valpar heller (hon har haft ganska många jrt kullar genom åren) vad jag vet.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Putt!
Kanske dags att uppdatera här igen, eftersom mycket har hänt sedan jag skrev sist!
Massa prover har tagits, och efter ett omfattande blodprov på hela 3300kr - så visade det sig att Ruff lider av Kvalsterallergi, främs mot Förrådskvalster, men det gav även utslag mot andra kvalster också.
Så nu har han gått på kortison ett par veckor under den där provtagningsperioden, och nästa vecka ska vi beställa hem ett speciellt vaccin han kommer få stå på resten av livet, som kommer att göra honom så gott som symptomfri!
Det är otroligt skönt att äntligen fått ett svar på varför han kliar sig tills han får sår, och ändå fortsätter klia sig. Och att äntligen fått veta VAD det är som han faktiskt inte tål, så att jag kan göra allt för att underlätta för honom!
Jag fortsätter uppdateringen här när vi tagit näta steg i behandlingen! :)
Skönt för er att veta vad det är, jag hoppas allt kmr gå bra och att han kmr må bra av sitt vaccin i framtiden
Måste vara väldigt skönt för dig att veta vad det är för något han lider utav.
Hur ofta kommer han få ta det här vaccinet då? Är det något som är dyrt?
Håll oss uppdaterade! Jag saknar dig här på sajten Sophie 
Ja, det är otroligt skönt att veta - istället för att behöva gå och undra, fundera och testa själv med hjälp av uteslutningsmetoden 
Jag har inte läst på om vaccinet än, har inte varit hemma något senaste veckorna, så jag ska sätta mig nu i veckan o läsa på ordentligt om både vaccinet och allergin generellt.
Dyr som skrutt är det, men det ska täckas av försäkrningen så det går bra 
Jag saknar sajten också Lina!
Har som sagt inte varit hemma senaste veckorna, men nu har vi landat hemma igen så nu blir det mer aktivitet från min sida! 
Jag har 5 russllar och det är en som har allergi. Hennes prover visade att hon var allergisk mot mycket. Jag fick ge henne en spruta i nacken enl ordination från vet i 10mån. Hon är mycket bättre nu efter sprutorna. Men får hon tex köttbulle,korv eller bara slicka rent en tallrik så blåssar det upp igen.
Min amris är allergisk mot olika sorters kvalster. Veterinären rekomenderade vaccin men så ringde mamma en hudexpert som vi åkte till. Hon sa till oss att inte vaccinera för han skulle ändå aldrig bli helt bra med det.
Detta är vad vi gör och numera har han varit frisk i ett helt år. Han hade utslag över hela magen och även tassarna.
Bada till att börja med varannan dag med speciellt schampoo. Efter ett par veckor så kan man ta längre tid mellan gångerna.
Ej sova i säng utan en bädd som man kan rengöra ofta.
Maten ska man ha i frysen så den är fri från kvalster.
Ute så mycket som möjligt.
Dammsugar oftare.
Så som sagt så är han helt allergi fri nu och vi gör inte ens allt det där. Han sover i min säng och så men vi är ute oftare och badar lite mera. Jag märker på honom om det är så att han blir lite dålig och då dammsuger jag mitt rum och byter sängkläder.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Usch lider med er som har allergiska hundar, verkar vara riktigt jobbigt
Hur går det för Ruff, har han fått sitt vaccin ännu?
Vi har totalt haft 7 russlar i "den utökade familjen" och ingen av de har problem med allergier. Till det kommer 12 valpar, de första födda 2007 och har inte fått några rapporter om allergier.
Nu är ju det en väldigt liten del av populationen men av de jag känner som har russel så har jag heller inte hört om allergier.
Min SKK-russel har lite känslig mage och när han kom så kliade han sig som en galning men hela hunden var snustorr, ägaren badade honom i människoschampo två gånger i veckan för att han skulle lukta gott 
Men får han bara "bra" mat och slipper så frekventa bad så kliar han sig inte särskilt mycket.
Våran gamla JRT (nu 11 år) är allergisk mot;
Dammkvalster
Dun
Nyklippt gräs
Och lite annat smått och gott..
Även hört många andra med allergiproblem, så vanligt är det nog.
Men förmdoligen lite hysch hysch som vanligt kring hundars problem…
http://www.eyeam.se
Hej
Hittade denna gamla tråd om allergi.
Jag har också en JR med svår allergi och vi har kämpat med mediciner i två år nu, men efter jul ska vi börja med sprutor då ho nu blivit sämre igen. Hon reagerar negativt på kortisonet och hennes tårproduktion har nästan upphört.
Det senaste har hon fått Atopica, kortison, optimmune, tårersättning, specialfoder och specialschampoo plus en spray att spraya i pälsen för att hålla fuktigheten uppe.
Hon är allergisk mot kvalster ialla former (inkl. sig själv…), pollen (blommor och träd) mögel, och ja typ allt…
Hon är bara fem år, men världens snällaste så jag tycker att detta är jättejobbigt. Bir hon inte bra av sprutorna så kommer vi förmodligen att ta bort henne. om veterinären äger ; att gå omkring med myror i hela kroppen är inte så roligt.
Hur går det för er andra med allergiska hundar?
18# det låter verkligen sjukt jobbigt. Inte kul bär hon är så ung heller! Min mor har med en allergihund, och det är verkligen en pärs! Kvalster är ju sjukt svårt att hålla dem undan ifrån med! Jag hoppas verkligen att ni hittar en lösning och att ni slipper att ta bort henne. Håller alla tummar jag kan! :-(
Tyvärr fick vi ta bort vår Lisa då hon under julen blivit sämre igen med hosta och matvägran.
Hela familjen saknar den lilla tjejen, men när man ser att inte hunden vill vara med mer, så måste man ta sitt ansvar och ta bort den. Hårt, men tvunget. 😕
20# Nej vad tråkigt! Stackars er och stackars lilltjejen! Det är verkligen det tyngsta man kan göra, men ni gjorde rätt val för henne. Och det är det som definerar en bra djurägare, att kunna ta beslut oavsätt vad man själv vill. Styrkekramar!🤗
Tack! Det är tomt… Men vardagen funkar ändå. Skönt att veta att hon slipper allt nu.
22# Jag förstår verkligen det!
jag beklagar sorgen, jag vet precis hur det känns, men hunden måste komma först