Nu är det gjort
Kanske dagens nojigaste tråd, men….
Doris kastrerades i onsdags. Den eftermiddagen/kvällen var hon såklart helt utslagen och pipig. Dagen efter var hon som vanligt och ville hoppa upp på saker (vilket hon också gjorde så fort hon fick chansen). Nu har det ju snart gått en vecka och hunden är GALEN och piggare än någonsin. Hon ska busa, hon ska hoppa och om jag platsar henne börjar hon rulla runt och gno sig på rygg istället. Jag kan inte hålla henne stilla. Vet att det finns risk för bråck om de anstränger sig för hårt fysiskt första tiden.. Men vad innebär "anstränga sig för hårt"? Haha.
Nu till exempel gav jag henne mat medan jag skulle gå på toa. Tänker att det borde ju ta mer än 1 min för hunden att äta och att jag hinner ut innan hon är klar. Icke, när jag kommer ut springer hon upp och nedför trappan som en tok, för det var ju ingen där och vaktade den…… Suck. Jag får paniknoja här!! Hjälp!
Har nån liknande erfarenheter och kan säga några lugnande ord? :)
Skönt att det är gjort som jag sa i tidigare tråd! Jag hoppas någon kan ge tips och som varit i samma situation, jag har det inte än som tur väl är. Hjälper det inte om du gör lite hjärngympa? Eller blir det för mycket rörelse då? Åh jag hoppas i vilket fall att det går bra för dig och dina fina! ❤️
Hjärngympa kör jag med maten. Hon får ju BARA äta sitt foder just nu och det är ganska små portioner så träningspassen blir korta. Jag har kört lite med att gömma maten / träna omvänt lockande / koncentration.. men det räcker liksom inte för henne. Vågar inte köra tricks eller rally då hon lätt kör ärevarv när hon blir taggad. Det känns som att hon äntligen mår bra och att det spritter i kroppen på henne. Hon vill liksom röra på sig, jättehärligt och jag hoppas det håller i sig.. Men ja. Hon får gärna läka och ta stygnen först. :P
Jo eller hur, men det låter smart. Drygt med att hon bara får äta sin mat med, lite begränsande liksom. Men å andra sidan skönt att hon blivit bättre i och med maten!
Har du provat att gömma den på nya ställen? alltså typ i kartonger, toarullar, aktivitetsspel och så? Kan ju annars vara en kul variation. :)
(Nu vet jag att du är sjukt duktig med dina hundar, och att du säkerligen gör sånt annars, men ändå som lite input liksom. ) 🙂
Förstår att det inte är så lätt att hålla en nyopererad hund (eller ska jag säga JRT?!) lugn - jag hade också varit nervös i det läget. Men hoppas att det går bra för er!
Jag är jättenyfiken på om du kommer att märka skillnad på henne på längre sikt. Ibland funderar jag på om kastrering kanske vore bra för vår tik… Hon kan ha ett rätt taggigt humör mot andra hundar (alltså inte bara när hon löper), och både före, under och efter löpet blir hon rätt påverkad. Lite apatisk och sådär, men hon har hittills inte hållit på och haft "låtsasvalpar" och så. Men ibland undrar jag om det kanske skulle påverka hennes humör till det bättre. Fast kanske skulle man ha kastrerat tidigare för bästa effekt? Hon är tre år nu.
Jag har velat länge kring beslutet att kastrera - och väntar spänt på att se om det blir någon skillnad. Doris, liksom din hund, är lite jobbig mot andra hundar. Hon har typ två lägen; supperettrig terriertant som bara ska sätta åt andra individer eller snusk-doris som blir besatt av att tvätta, pussa och jucka istället… Ingen av de två typerna hör till mina favoriter man säger så.. :P
Nu vet jag att man inte alltid kan förvänta sig personlighetsförändring av en kastrering, men då Doris har varit extremt hormonstyrd (låg under/efter löp, utdragna skendräktigheter med mängder av mjölk och sen den här snuskfixeringen) så hoppas jag i alla fall att det kommer ta udden av det värsta. Det skönaste att slippa kommer bli skendräktigheten, för där var hon helt apatisk och fick bli buren ut i trädgården för att uträtta behov i princip, och detta är ju garanterat att det inte händer igen nu. :)
Tror inte åldern spelar så stor roll för kastrering. Vet att man helst ska göra det innan 3 för att minimera risken att få juvertumörer, men humörsmässigt borde det väl vara lika stor chans oavsett ålder? Dock kanske vissa hormonstyrda beteenden hinner bli mer befästa ju längre tiden går, och därför kräver mer arbete för att få bort?
Ska försöka komma ihåg att hålla dig underrättad om det blir någon större skillnad. I jobbet har jag sett en del tikar kastreras och det har tagit ungefär ett halvår innan de "förändrats färdigt".
Och angående att hålla henne stilla har jag näst intill gett upp. Hon får inte leka, springa som en galning eller hoppa alldeles för högt.. men ta sig upp i soffan eller så kan jag inte hålla koll på längre, som hon far runt. :P
Det har ändå gått 8 dagar och hade det inte varit stygn i såret hade jag nog haft svårt att se det. Det är varken rött, varigt eller irriterat. Jättefint helt enkelt. Smärtstillande fick hon bara 3 dagar, så ont lär hon inte ha heller. Trodde det skulle ta mycket längre tid eftersom det är ett stort ingrepp, men det verkar ge med sig ganska fort. Självklart kommer jag inte låta henne leka, springa lös eller köra agility på 6-8 veckor med tanken på risk för bråck. Men att såret skulle gå upp nu igen har jag svårt att tro. :)
Skönt att såret ser fint ut, då kan du nog andas ut lite angående det! :-)
Smilla kastreras på fredag, jätte nervös inför detta men det går nog bra. Skall bli skönt för henne att slippa sitt löp. Om din blir så energisk efter ur skall min bli då? Hon är aktiv vanliga fall.
Nu är det gjort även på Smilla hon var pigg redan dagen efter och gud så skönt nu slipper vi löpet med alla hennes problem. Hon mår jätte bra.!!!!
9# Härligt att allt gått så bra! :D
Hur funkar det med Doris nu? När får hon börja röra på sig?
Hur funkar smilla med hennes nyare sår?
Smilla funkar nu nästan som vanligt med såret. Såret ser ut att läka fint. Men vetrinären sa att vi skulle ta det lite lugnare med henne i ca en månad. Vanliga promenader i koppel, hon skall helst inte springa och hoppa och leka för häftigt under denna tid. Vi var ute och gick en timma i dag och hon är super pigg vill gärna springa och busa, så det blir inte lätt att hålla henne lugnare i en månad. Sen tycker hon inte om tratten runt huvudet så hon ser lite deppig ut inne.
12# Kan tänka mig att hon ser lite deppig ut verkligen! Varken du eller Tnoet kan ha haft det särskilt lätt med att hålla dem lugna. Skönt att det ser fint ut!
Har ni börjat märka några beteendeförändringar? Bra eller dåliga?
Nej inte ännu Smilla är som vanligt, men det kan visst dröja ca en månad innan det händer något. Hon har kanske varit lite mera gosig men det kan ju också ha att göra med att hennes kompis har flyttat till en annan familj. Vi var tvungna att omplacera våran andra hund. Det var nog det svåraste jag gjort på länge.
15# Usch vad tråkigt att den andra behövt flytta! Låter verkligen inte kul! :( Styrkekramar!🤗
Tack!!!!
I dag var vi och tog bort Smillas stygn vet tyckte hon var jättefin, de stygn som var kvar. Smilla skulle ha tratten kvar ett par dagar till. Det tyckte hon inte om. Men enligt vet kunde vi börja gå vanliga promenader nu Smilla var så fint läkt. Så i morgon blir det långpromenad om vädret tillåter . Smilla är som en virvel vind i koppel när vi är ute och går. Gladare hund får man leta efter.
18# Nej men guuuud vad skönt! Det är så härligt när de säger att allt är bra, Speciellt när man oroat sig!
Ja det är skönt. Vi var ute på den efterlängtade promenaden på FM , vi gick i 2 timmar och 15 min och Smilla sprang och busa och skutta runt i snön. Så nu är hon trött och ligger och sover. Vilken tur att det bara var nollgradigt i dag så vi kunde vara ute länge. Gott nytt år.
Doris operationssår efter nästan 1 månad. Har fuskat och låtit henne springa lös sen nån vecka tillbaka. Hon är så livlig och glad nu!
Det ser jättefint ut .
Ser verkligen jättebra ut!! :)
Skönt att det går så bra med Doris och Smilla!
I dag var vi ute på vår första springtur på fyra veckor med Smilla, hon var pigg och tyckte det var kul. Hon flög upp i korgen när jag tog hennes spring koppel och blev ivrig ut. Det var kul att se. Måste fråga dig med Doris vår Smilla har blivit väldigt morrig efter kastrationen, men hon gör ingenting dumt. Men hon kan gå och morra fast ingen rör henne. Hur gör din hund?
Ingrt morrande, men hon har börjat skälla för allt och inget hela tiden. Som att hon pratar, inte vaktar. Både inomhus och utomhus. Men hon har blivit så himla pigg och busig, så jag tror detta är tecken på att hon behöver mer stimulans än tidigare. Förut var hon en lathund och kunde ha vilodag alla dagar i veckan, nu kan jag inte vända ryggen till innan hon hittat på nåt fuffens. Nyss bröt hon sig in i hundkexburken tex. Hon har aldrig tjuvat under sitt treåriga liv innan!!
Okey Smilla har alltid varit skälig men inte morrig vi får hoppas det bara är en period just nu och att det lugnar sig när hormonerna har blivit stabila igen. Annars är hon som vanligt glad och busig.