Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 4682 ggr
Gia91an
1

Åååh jag orkar inte...

Var ute och kastade lite boll med Stacey här igår. På mjukt underlag. Och när jag kom hem så störtblödde hon. Så nu har hon dragit av sig en klo igen. Ynklig hund igen, och det är bara att packetera tassen som förra gången. Men gud vad drygt det är. Fattar inte varför hennes klor ska dras av hela tiden,. Hon måste ha sjukt dålig kvalitet på något. 

'Någon annan som varit med om upprepade tillfällen där din hund drar av sig klokapseln?

VildaVittra
4

Händer något sånt mer än en gång, så skulle jag gå till veterinären och ta blodvärdena för att se om hunden har någon brist. För även om man ger ett helfoder, är de individer och kan behöva mer eller mindre av ett ämne.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jaxination
0

Hänt mig på båda hundarna. Har börjat fila klorna och hålla dom så korta som möjligt!

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Gia91an
0

1# Tror det var på den fläckvisa is som envist hållt sig fast i vattenpölarna. Mjukt och geggigt runt ikring. Och is vid vattnet. Förra gången var det halt ute med, alltså för ett år sen.  Tror väl snarare på en energisk och lekvillig hund som skiter fullständigt ifall hon skadar sig, bara hon får leka. 

2# Håller dem så korta det går verkligen. :/ Hon har ju gjort såhär innan, och hon märker det inte ens när man leker. 

Men hon har inte särskilt ont i allafall. Och behandlar det precis som förra gången. ^^ Precis så som jag blev ordinerad utav veterinär förra gången.  Blir det värre får vi ju åka in, inte mer med det. Men det är fint än så länge i allafall! 🙂

LouiseKW
1

Jag har en kompis vars jakthund lyckades "dra av"/"tappa" alla sina klor på loppet utav någon dag bara. Det visade sig vara något son heter SLO, en autoimmun sjukdom. Så jag hade nog faktiskt iaf ringt och rådfrågat eftersom det har hänt mer än 1 gång.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Gia91an
0

4# Intressant, ska läsa på om det. Tror ju dock inte det är detta, men kan ju prata med veterinären om det ändå. Ska till veterinären på tisdag så då får de se på tassen. Även om hon inte alls är lika påverkad utav det som förra gången, vilket är skönt. 

Sen kan jag känna lite att tappa en klo per år inte riktigt är samma sak som att dra bort alla på en dag. Men ändå är det ju intressant information. Om SLO menar jag. Har inte hört talas om det innan… :O Men vi får se vad veterinären säger.

Gia91an
0

Nu har jag läst på, alla som är nyfikna kan ju titta in på denna länken från Agrias sida. Verkar vara vettiga källor med. 

Känns inte alls som något Stacey har, i allafall inte för tillfället då de skriver såhär:

"Att hunden bryter en klo har de flesta hundägare någon gång varit med om. Oftast beror det på ett trauma, till exempel att hunden har fastnat med

klon när den sprungit i skogen. När dock flera eller samtliga klor på kort tid lossnar spontant hos en i övrigt frisk hund är det vanligen fråga om en

sjukdom – symmetrisk lupoid onychodystrofi (SLO)*" 

Så fortsätter hon tappa klor, då är det dags att bli orolig tror jag. Men nu vet jag att det finns i allafall! (Y)

Här är länken till hela artikeln:

http://www.agria.se/hund/artikel/forskning-kring-sjukdomen-slo

LouiseKW
0

Nej, tror inte heller du behöver vara orolig över det :). Men man ska nog alltid kontakta en veterinär om det har hänt sen tidigare. Jag anser ofta att det är bättre att kontakta en veterinär en gång för ofta än en gång för lite :)

En ovanlig sjukdom, men bra att lyfta fram så att andra hundägare vet att det finns en sådan sjukdom och kanske upptäcker den tidigare. Min kompis tänkte inte så mycket på att hunden hade en sjukdom när han tappade klorna titt som tätt eftersom dom jagade mycket men nu när hunden lyckades tappa alla klorna så fick det bli veterinär och då kom denna diagnos.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Gia91an
0

7# Nej men det var skitbra att du sa det! :) Då vet man att det finns liksom. ^^