Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettaktivering
Läst 5323 ggr
LinaK
2012-01-31 14:27
1

Vilka tricks?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilka tricks/trix kan din jack russell? Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
2012-01-31 14:31
0

Sigge kan:
- Vinka, goddag, vacker tass, give me five
- Give me ten
- Snurra
- Krypa
- Backa
- Rulla runt
- Död hund
- Backa fot
- Slalom mellan benen
- Hopp över mitt ben
- Hopp igenom armarna

Hm.. tror det var det.

Försöker lära honom skillnad på höger och vänster nu, alltså skillnad på min höger och vänster hand. Han ska dutta med nosen på rätt hand.

[MatildaTure]
2012-01-31 14:47
0

Hmmmm, vi har lagt trickträningen lite på hyllan då vi jobbar med mer lydnadsinriktade moment. Men Ture kan:

* Vinka, vacker tass och give me five

* Give me ten

* Rulla runt

* Snurra

* Pang - spela död tills han blir återupplivad av en puss på nosen

* Krypa

* Korsa tassarna liggandes, spegelvänt mot hur jag rör mina ben

* Backa

* Slicka sig runt munnen när man ställer frågor, t.ex. "Är du hungrig?" eller "Vad tycker du om tikar?"

* "Trött" - lägga ner huvudet i marken

Sedan håller jag på och shapa fram buga, och han kan det men har inte lagt på kommando än.

[Empisen]
2012-01-31 15:44
0

Hugo kan

• Sitt

• Ligg

• Rulla runt

• High five

• Skall

• Vad gör man

• Sitt fint

• Spela död

• Dutt

• Morra

• Eller hur

• Hopp

Tror det var det.. Sen vet jag inte om man ska räkna in varsågod, här, hit, stanna, stå och sådär? För det kan han också Tungan ute

tezzla
2012-01-31 19:06
0

tass, vinka, sitta fint, rulla, spela död, hasa sig fram och släpa bakbenen efter sig, vart sitter man?(hoppa upp på stol/bänk), skall, tungan(sträcka ut tungan), skäms, hoppa hopprep, stänga skåp/luckor, vänta på varsågod, dutta på olika föremål, ha tennisboll på nosen och vänta på ok att ta den, kraffsa, dra av strumpan, åka på skateboard en liten bit, klicka på sin klicker, va tokig, dra

jag tror det var allt, vi har inte lärt in något nytt för all annan träning tar upp all tid, det är dags att försöka ta upp lite rolig inlärning igen, vi har mest nött på lydnadsmoment

SmileyMalin
2012-01-31 19:09
0

Liam kan: Sitt Ligg Rulla runt spela död Snurra Backa Slalom mellan benen framåt Slalom mellan benen bakåt Stå på bakbenen Backa på bakbenen Backa, vända o backa tillbaka Snurra på bakbenen Hoppa över benen 4 Tassar på föremål Baktassarna på föremål Framtassarna på föremål Köra skateboard Åttan mellan benen Det är dom jag kom på nu :)

em.nord
2012-01-31 23:31
0

hrm, vill knappt skriva.

-Sitt

-Ligg

-Lite agility inte för att det räknas…

Men jag har skitsvårt att lära honom trix. Hade en papillon som kunde typ allt men det fastnar inte på Teddy, brukar skylla på att han kommer ifrån en gammal jaktsläkt och är en sån gammal typ av jrt som inte går att drissera =D

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Elcyion
2012-02-02 15:44
0

#6 Se det som en utmaning Flört Min greyhound var allt annat än lättdresserad (totalt ointresserad var grundinställningen). Men jag lyckades lära henne saker ändå…

Sitt (kunde i början endast tränas i snöhögar och när vi åkte bil). Hur många snöhögar finns det i Simrishamn? Slutad med att jag och min pojkvän hjälptes åt att "tvinga" ner henne i sitt med hjälp av klicker, god belöning och armar som höll emot på rätt ställen. Sedan blev det hennes paradnummer. Så fort hon inte förstod vad jag ville, satte hon sig ner (det svåraste tricket hon kunde måste ju vara rätt…)

Nosa upp godis på backen tränade vi 2-3 gånger/vecka (1-2 kast/gång) och det tog 2-3 månader innan hon förstod galoppen.

Jag vet inte hur många gänger jag kände att NU GER JAG UPP! Men känslan när poletten väl trillade ner är obeskrivlig. Kunde leva på det i flera veckor/månader. Tricket är att hela tiden kunna tänka "outside of the box". Läs många böcker (med tex trickträning), ta olika delar, anpassa och försök om och om igen tills du hittar ett sätt som fungerar. Canis har en intressant (gratis) "klickerkurs" på e-mail. Där förklarar de bl.a baklängeskedjning och ger tips på hur du kan lära in olika moment. Det kanske finns just "det" som passar Teddy?

--------------------------------------------------------------------------

Luddes trix (som han kan hyfsat men inte stenhårt):

Sitt
Ligg
high five
tass
Spela död
stå (stå upprätt på bakbenen)
Stanna (som han gärna blandar ihop med sitt)
Varsågod (med där är det mer handsignalen än ordet han förstår)

Medarbetare på jack russel terrier

em.nord
2012-02-02 19:03
0

#7 du har så rätt. =)

Tog kanske 45 minuter innan jag fick honom genom agillitytunneln men när det väl sitter så sitter det. Han är väldigt fokuserad på mig när vi tränar, men efter en stund är det jag som tröttnar så bara man bestämmer sig för det så går det nog.

Har spelat in vår första träning med snurra som du hade som utmaning denna månaden =) vi får se hur det går.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

lil-sis
2012-02-03 11:30
0

Edwind kunde ingenting när han kom till oss fastän han var två. Inte ens sitta på kommando!

Nu kan han sitt och ligg.

Och så vet han att om matte inget säger så ska han lägga sig och sen lägga hakan mot marken eller tassarna (ska lägga på ett bättre kommando som skiljer det från vanligt ligg med ögonkontakt).

Sen har han lärt sig "höger ingång" (vi använder kommandot "kom runt" men det fungerar lika bra med handsignal).

Han kan "vänta" (stanna fungerar inte alls lika bra, så det får bli vänta!)

Nästa steg är att lära honom vänster ingång (han ska börja på rallylydnad imorgon). Sen att ligga kvar fast man går runt honom, jag har en tendens till att hålla ögonkontakten och då följer han ju med runt (det gör han när han sitter också, utan att resa sig, ser så sjukt roligt ut).

Sen ska vi också lära oss "pang, du är död!" för det är ett så roligt trick :D

Fler blir det väl med tiden antar jag. Han kan "target" med nosen och även på sin kudde (som han ska lära sig att platsa på). Om jag lyckas vara väldigt tydlig med vad jag vill så lär han sig kvickt, klicker är en skitsmart uppfinning!

LinaK
2012-02-03 18:54
0

Kan lägga till:

- Stänga skåpsluckor med tassen

Sen finslipar vi på att "sitta fint", det går riktigt bra faktiskt. Vi började öva på det idag och han fattar poängen med det hela iaf.

Ni får gärna skriva om det är något trick ni tränar på Glad

Elcyion
2012-02-03 20:06
0

Vi försöker befästa alla trick ovan :)

Tuva-C
2012-02-04 12:38
0

Min lille Martin som snart är 8 månader kan (vissa mer eller mindre); Sitt Ligg Skaka tass High five Rulla runt Pang! (spela död) Sitt fint (med framtassarna upp från golvet) Smyg Hopp hopp (hoppa upp på saker) Kiss kiss (om vi vill att han bara ska ut och kissa snabbt) Sen har vi så klart övat väldigt mycket med vardagslydnaden; Stanna Kom Häråt Nej Varsågod Och den vi är mest stolt över: att vi kan få honom att ignorera eller sluta jaga kaninerna som kryllar runt husen här. ;) Både Martin och jag tycker att det är jättekul med tricks så jag undrar om det är någon som har något bra tips på en hemsida/youtubesida där det finns lite fler beskrivningar på olika tricks? Har lite böcker hemma och har hittat några bas-trick på youtube, men vi skulle vilja ha lite fler roliga som t.ex. Pang. :)

Elcyion
2012-02-05 22:21
0

Har du tittat i "min bästa vän" av Marie Hansson eller "Aktivering: smart lek med din hund" av Nina Roegner? De tycker jag om. Jag är ganska nyfiken på Hundlekar - Stimulerande träning för smarta hundar av Mary Ray och Justine Harding.

Inspiration från youtube:

Unusual dog tricks - Kikopup (Emily Larlham)

Tuva-C
2012-02-05 22:51
0

Tack så jättemycket för tipsen! Ska kolla upp dom. :)

Gullan_J
2012-02-07 16:20
0

Min russell kan

* Sitt

* Ligg

* Tass

* Sitt vackert

* Hoppa

* Stå

* Kryp

* ett + ett (man säger tex. 1 + 1 och hunden skäller eller viftar med tassen 2 gånger)

* snurra och rulla runt

:)

-Bättre ökänd än okänd

Toto11
2012-03-13 09:51
0

Det min russell kan bra är:

*Sitt namn (kräver ögonkontakt), sitt, kom, vacker tass, hej då/bye bye (vinkar med valfri tass), nej, varsågod, gå och lägg dig! (hoppa in i hundkorgen)

Det han håller på och lär sig är att:

*Gå fint i koppel, ligg, stå fint, sova

Det jag håller på och lär in honom är:

*Snurra, stanna, stanna vid alla trottoarkanter, puss

Tyvärr har vi inte varit dåliga med att träna honom rumsren =(

Toto11
2012-03-13 14:22
0

Kom på en till:

När jag säger "hem" under promenaden kutar han hem =) eller det kanske inte var ett trix kom jag på…

tezzla
2012-03-13 16:25
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Några trick

lil-sis
2012-03-13 20:09
0

Så sööööt! Kyss

Gia91an
2013-09-12 20:54
0

Tänkte jag puttar denna till våra nya medlemmar! Kan vara lite kul! :)

tnoet
2013-09-13 08:27
2

Åh, här har jag inte varit med än!

Doris kan hittills:
"Tass"
"High five"
"Give me ten"
"Puss"
"Slalom" - vanlig, åttan och kräftgång
"Sitt fint"
"Snurr" - moturs
"Spinn" - medurs
"Backa"
"Hämta"
"Buga"
"Vinka"
"Rulla" - rulla runt
Åka skateboard - tre tassar på och den fjärde skjuter ifrån
"Runt" - springa runt ett hinder
"Fixa" - rufsa till skägget

michanna
2013-09-13 10:53
0

oj… får dålig samvete men här kan Hero  ( snart 6 månader och slutat lyssna på en… )

Sitt

Ligg

Tass

Kryp

stå

vänta

Vi har försökt med en massa andra saker men inget fastnar just nu..

Gia91an
2013-09-13 19:38
1

22# Lugn med dig! Det kommer! :) Jag säger bara trotsålder! ;)

Gia91an
2013-09-24 20:58
0

Kom på att jag själv inte skrivit vad Stacey kan… Så här kommer det:

• Sitt

• Ligg

• Rulla runt

• Snurra runt (båda hållen)

• Dansa

• Sitt vackert

• Vinka

• Skämmas

• Vacker tass båda tassarna

• High five båda tassarna

• Give me ten

• Krypa

• Hopp upp

• Stå 

• Spela död

• Plocka upp

Jag tror det var allt men det kan vara något mer. Men det är väl alla vanliga saker helt enkelt!

SmileyMalin
2013-09-25 07:58
0

Tobi snart två år kan:

sitt

ligg

rulla runt

sitt fint

stå

dansa (snurra runt på bakbenen)

backa

vänd

backa runt

gå runt

slalom

åttan

stå på händer mot en vägg

buga

skämms

trumma med framtassarna på en liten trumma

gå runt föremål

framåt (gå framför mig)

hoppa över benet

snurra åt båda hållen

gå med framtassarna på mina fötterna

sätta varannan tass på mina fötter när vi står mitt emot varandra

gå mellan mina ben framåt och bakåt

Det var dom jag kom på just nu :-)

Hurris
2013-09-25 13:09
1

- dansa

- hoppa

- hoppa upp i ens famn

- blyg

- backa

- krypa

- pussa

- give me five

- hoppa upp på ens rygg

- skälla

- rulla

- snurra

- spela död

- vacker tass

- sitta

- ligga

- åtta mellan benen

- sicksack mellan benen

- sitta som en kanin

- stå

Nästa trick att lära sig blir att vinka :p

Cilia.Teddytöserna
2013-09-27 22:32
0

Oj vad alla kan, min lilla Säpo kan bara dom basic grejorna & lite lätta saker som; ~ sitt ~ligg ~stanna ~dansa ~ spela död ( bli skjuten ) ~ High 5 ~viska ~rulla runt

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Gia91an
2014-12-07 15:39
0

Åhh denna tråden hade jag glömt! Är det någon som lärt sina hundar något nytt?

Dextermattan
2015-01-15 12:49
1

Förutom det mesta som är nämnt här ovanför så när jag säger  *schåda* till Dexter lägger han sig platt på golvet med tassarna över nosen  Schåda är norrländskt schäferspråk för sova 😃

Jaxination
2015-01-15 16:24
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det var snart ett år sedan jag lärde in detta, men det är Yax favorittrick. Backa runt mig! :)

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Gia91an
2015-01-15 20:22
0

30# Hahah det ansiktsuttrycket!!!