Kantarellsök JRT
Är det någon här som effektivt använder er JRT till att leta upp svamp i skogen? Jag älskar att plocka svamp och funderar allvarligt på att lära Stacey detta, men jag vet ju även att när vi är i skogen så skiter hon i om matte stannar och plockar svamp för allt annat luktar såååååå gott. Men är det någon av er som lyckats lära er JRT detta?
Jag håller på att lära min att leta kantareller! Siktar på att han ska kunna det till nästa säsong :) Lägger ut kantareller på gräsmattan och belönar så fort han nosar på dom och ser alltid till att jag har godaste godiset med mig i skogen utifall om vi hittar skogens guld :)
uhuuu det låter som en bra grej. :) Ska testa detta. Hur funkar det för dig?
Försöker men hunden äter upp dem!!!
Jackie
3# Haha! Jag är lite rädd för det med!! 😈😃
Det funkar sjukt bra! Jag började med att lägga godis och kantarell under tre muggar som han fick välta omkull för att få godiset, sen la jag under två och så småningom bara under en mugg. Han är rejält trött efter ett långt svampspår :) Det finns en bok som heter Kantarellsök med hund av Anders Hallgren som är bra tycker jag.
Hur går det? Blir det några kantarellhundar? Hittade denna video som jag tycker är trevlig :)
Mysig video!
Jag och Stacey har plockat mängder med svamp iår. Dock är det matte som letat reda på den. Men Stacey har hängt med i alla fall! Hon är ju sjukt följsam i skogen. Sätter sig ner ifall jag stannar och tar sig över vilken vegetation som helst. Och sen blir hon välmusklad och astrött när vi varit ute i flera timmar. Jag är ju liksom galen i svamp och plockar tills jag inte orkar mer eller tills jag inte ser för att det blir mörkt.
Och Stacey verkar gilla det med då hon är så harmonisk när vi är klara. Märkte dessutom hur duktig hund jag har när jag en dag skulle låna min pappas hund och ta med mig ut i skogen (understimulerad springer spaniel). Hon drog åt alla håll tills jag trillade, och jag väger ju en del så det var nästan imponerande. Men väldigt jobbigt!

Ludde åker ryggsäck
Vilka bra hundar ni har. Luded brukar tycka att efter ca. 30 min ska vi bära honom alt att han ska åka ryggsäck.
Där hade vi varit ute ca. 4 timmar, men det tog ungefär 30-45 min och nå svampen och sedan ställde vi oss på knä och plockade. Med andra ord, inget högt tempo.
Medarbetare på jack russel terrier

Svampskörd
Svampmängden från en sådan tur

Hittar ni svampen?
12# Japp! Men jag är svampnörd med… ;)