Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 6167 ggr
LouiseKW
4

Halt hund

På måndag blir det att ringa veterinär för rådfrågning och bokning utav vaccination. Men vill höra lite här med andra JRT ägare om ni har erfarenhet utav detta.

Acke har sen han varit 5 månader haft problem med ett vänster bakben, men aldrig visat smärta. Det började i 5 månaders åldern med att om han legat och sovit var han väldigt stel i vänster bak och halta något. Fick då till svar att det kunde vara någon form utav växtvärk och vi skulle vara försiktiga med motion och träning. Sen släppte detta tills i somras. Han är inte stel längre, men längre rundor i skogen lös resulterar i att han får kortare steglängd med vänsterbak om han travar, går han så haltar han något litet. Trodde först att han lyckats göra sig illa ute bland stenar och grenar, men har börjat dyka upp allt oftare. Precis innan jul så kunde han plötsligt inte sätta ner vänsterbenet utan lyfte upp det, ringde veterinär då som tyckte att han skulle ta det lugnare. Men nu har jag börjat märka att han när vi är ute igår "hoppar" till ibland för att inte sätta ner vänster bak eller ser mer ut som att han glömmer sätta ner vänsterbak. Någon mer som har erfarenhet utav detta?

Acke blir 2 år i år och planen är att debutera i Agility under året, ska först göra en hälsoundersökning och se så att alla leder är friska. Men med detta krånglande vänsterben så börjar man misstänkta att det inte alls kommer gå och att vi får kanske hitta en annan roligare pyssla istället.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Gia91an
0

Usch det låter inte kul alls! Hoppas att det inte är något farligt! Vi håller tummarna här hemma! 🤗

Cederström
0

Jag har haft hundar genom åren som ibland har sprungit på bara 3 ben ute men jag har aldrig upptäckt att det skulle vara några problem. Det kan ju vara något problem med Patellan ( att knäskålen inte ligger i rätt läge). Är undersökningarna gjorda på in hund, ögonlysning och Patellan? Jag som har Jackis för avel gör dessa undersökningar när hunden har fyllt 1 år.

tnoet
2

Enligt mig är det vanligt att en terrier tar lite hoppsasteg med bakbenen, Doris gör det när hon är sprallig och har inget problem med tex patella. Många av terrierserna på jobbet gör samma sak. Men detta är alltså ett steg nån gång ibland, inte ofta. Min yngre, Edda, har börjat hoppa som attan med ena bakbenet de senaste månaderna vilket också har gjort mig orolig. Det kan vara 4,5,6 hopp i rad med höger bak.. Hon är snart 18 mån och ska debutera i agility i vår. Jag tog med henne till vet, som kände igenom alla muskler och letade efter sträckningar utan att hitta något. Vi fick gå hem med antiinflammatoriskt/smärtstillande i 10 dagar för att se om det blev någon skillnad. Vilket det inte blev. Besök två kollade vi patella (UA) och besök tre kollade vi höfterna (vet tyckte de såg fina ut, men resultat från SKK kommer inte förrän om ett par dagar). Veterinärens slutsats är att Edda bara har en "skuttig gångstil" och att det inte är något att oroa sig för. Jag ska ta henne till en fysioterapeut för att se om de kan hitta något, och sen tänkte jag börja använda benmanschetter på henne under promenad, så kanske hon börjar tänka efter mer när hon går och sätta ner den jädra tassen. Hoppas det är lika för Acke, att han bara har lite extra studs!

LouiseKW
0

Det är det jag är lite orolig för att det ska vara något med patella eller höften. Men Acke gör lite som Edda att han hoppar några steg för att sen gå vanligt för att sen göra om samma sak igen. Jag kan förstå att dom tar sådana steg när dom är spralliga, men anser inte att när man går vanligt att han ska börja göra så ofta. Det som gör mig mer orolig är nog att han är halt efter skogspromenaderna :/

Cederström
1

Av vad jag sett på de Jackis jag har haft och den jag nu har är det ett beteende hos just denna rasen. Det händer att Tore tar 3, 4 skutt med vänster bakben uppe för att sedan gå som vanligt igen. Har de problem med Patellan ser man att hunden är besvärad av det. När hunden har legat en stund brukar de sträcka ut bakbenet rakt bakåt för att få knäskålen i läge.

Gia91an
0

Jag har sett samma sak på andra terriers med. Precis som Tnoet säger är det inte helt ovanligt att de hoppar över steg med något ben. Men vi håller tummarna här ändå, och hoppas Acke har en sprallig gångstil!

LouiseKW
0

Pratat med veterinären och den 26 januari blir en hel sjukhus dag för oss. Jag ska till sjukhuset på förmiddagen och på eftermiddagen så ska Acke vaccineras och dom ska känna igenom benet på honom. Dom sa att dom känner väldigt fort om det är något fel på benet. Just skuttande är jag väl inte så direkt orolig för, blir orolig när det kommer ofta och tätt. Det är mer att när han har varit mer aktiv så är han "halt"/ tar kortare steglängd med bakbenet som gör mig bekymrad.

Jaxination
2

Min Yax började halta när han var 8 månader (februari). Tog 2 månader och veterinärbyte för att få reda på felet.  Den första veterinären sa lös patella. Röntgade både knän och höfter. Smärtstillande. Rehaba och cavaletti i 1 månad alternativt till 1 års dagen. Han blev inte bättre. Bytta veterinär som efter genomkännande konstaterade att han hade inflammation i lårmuskeln. 

Han hade då gått med detta i 2 månader.. Vilket ledde till 4 månaders rehab och träning. September samma år var han friskförklarad. Då med en UA på patellan och fint musklade bakben.

Så att hunden haltar kan bero på så mycket!

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Gia91an
0

8# Gud vad bra att du berättade om detta! Det är ju ganska svårt att veta vad ens hund råkat ut för, och får man då flera förslag på vad det kan vara, så blir det alltid lättare sen!

tnoet
0

Ja, det är verkligen olika från vet till vet. Nu var det inte hälta som var problem när jag råkade ut för förra veterinärsfadäsen med Doris, utan mer att hon inte hoppade ordentligt och slutade vilja röra på sig..

Först fick jag höra att det beror på hennes höfter, sen att det beror på att hon bara är en "sån typ av hund" och där emellan minns jag inte vad alla besök resulterade i. Första fysioterapeuten sa att höfterna orsakar en felbelastning i ryggen som gör att hon inte kan hoppa. Andra fysioterapeuten klämde igenom varenda millimeter av hunden och hittade till slut en öm tåled som antagligen fått sig en törn och behövde rehabiliteras.. Benmanschetter, isa tån efter aktivitet + lite stretching av höftböjarna sen blev hunden som ny!

LouiseKW
2

Jag fick som svar nu när jag pratade om veterinären angående hans haltade så frågade dom vad det var för ras och så svarade jag Jack Russell. Fick till svar att det var märkligt att han haltade för det var en relativt frisk ras när man kollade på höfter och knän. Men detta är en ny veterinär för oss då vi har flyttat ifrån där vi bodde innan och har ingen möjlighet att ta oss till den gamla veterinären. Men dom flesta säger att dessa är riktigt bra och riktigt noggranna när det gäller djuren, så får hoppas att det stämmer :)

LouiseKW
0

Då har vi varit hos veterinären nu då, vaccinationen gick superbra. Han kände inte av den då för han hade full fokus på dom där 2 godisbitarna som veterinären la på undersökningsbordet. Inget fel på lederna, men han har en muskelskada som han antagligen fick redan som 4 månaders valp. Sitter uppe i ryggen men när veterinären tryckte där så påverkades vänster knä. Så nu blir det Metacam och fysioterapi under ett par månader :( Ingen agility detta halvår och veterinär ville inte lova att vi kunde starta till hösten.

tnoet
1

Tråkigt med skadan, men ändå skönt att de kommit på vad som är fel! Förstår att det är frustrerande men agilityn kommer ni kunna hålla på med i flera, flera år. :)

Edda skulle debuterat i slutet av februari, men det verkar som att hon har en skada på en tåböjare så nu är det koppelpromenader och vila som gäller i 30 dagar. Alla rekommenderar olika saker hela tiden (smärtstillande, massage, benmanschetter, isning osv) så ska iväg till ytterligare en fysioterapeut i veckan för att få ett andra utlåtande. Känns skitjobbigt att inte få köra en full agilitysäsong, men försöker tänka positivt.

Gia91an
0

12# Håller med Tnoet, tråkigt med skadan, men skönt att de hittat någonting! Här hoppas jag att det läker fint för honom!

Jaxination
0

#12 - Då var det liknande som min hund hade.. En muskelskada, tråkigt!

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Elcyion
0

*håller tummarna*

Medarbetare på jack russel terrier

LouiseKW
0

Snart har han gått på metacam i 7 dagar. Stor skillnad på honom nu. Nu hoppar han upp i sofforna, sängarna, vill gå i trappen utan protest Och är mycket mer framåt. En helt ny hund. Nu ska vi börja med fysioterapi nästa vecka.

Elcyion
0

Toppen att höra!

Medarbetare på jack russel terrier

LouiseKW
0

Jupp, riktigt bra och nu ska vi träffa Fysioterapeuten nästa vecka på tisdag. Nu har snön kommit hit till Skåne så i helgen har han fått skutta i snön utan hälta! Men i söndags regnade och sen efter det har det frusit på och snöat, så tror ni inte han lyckades bli halt igår igen. Vi går snart och lägger oss under ett täcke, men skönt att det blir utrett iaf :) och förhoppningsvis en frisk hund snart :)