Teas Tråd
Tänkte starta en tråd om Tea mest för att det känns som om vi börjar lite på nytt kapitel nu i vårt liv tillsammans i och med flytten till Uppsala och vår nya "karriär" i tävlingslydnad 🙂
Jag hoppas det kan vara lite kul för er att följa oss i med och motgångar och jag tycker själv att det kan vara kul att titta tillbaka på vår utveckling.
Igår hade vi vårt första träningstillfälle på tävlingslydnadskursen och jag kan säga att varken jag eller Tea var dom starkast lysande stjärnorna bland schäfrarna, vallhundarna och deras duktiga förare. Men det kändes ändå bra! Jag var faktiskt lite orolig, folk har fördomar om våra små hundar vilket leder till att jag har fördomen att andra hundägare bara ska fnysa åt min lilla terrier. Men reaktionerna var som dom brukar vara, alla tyckte jag hade en såååå söt hund och hon fick smeknamnet söt-råttan vilket jag kanske inte är allt för nöjd med men vi kände oss i alla fall välkomna!
Det blev inte så mycket träning utan mest teori. Men det första vi fick göra var att visa hur vi tränar med vår hund och lite vad vi kan. Tea var väldigt uppe i varv så att gå fot gick inte alls men inkallning, sätta och lägga henne gick hyfsat bra. Vi fick dock läxa i att hon ska bli tyngre i baken, som det är nu är hon så taggad på nästa moment när hon sitter så rumpan är ngn centimeter ovanför backen så att hon är bered.
Vi fick även en läxa att börja träna hand-target och träna in första momentet i fotgående.
Jag måste säga att jag aldrig har varit så glad över att få läxor! Men det känns så himla kul att någon kan visa oss hur vi ska träna på våra svaga sidor!
Vad spännande att läsa om er träning!
ÅÅh det ska bli jättekul att läsa om er! Hur har flytten gått och så?🙂
#2 Tack :) Jag ska försöka uppdatera så bra som möjligt! #3 Det har gått över förväntan trots att hon fortfarande är ung! Jag var beredd på att få börja om lite från början med ensamhetsträningen i ny lägenhet och med nya rutiner men hon fann sig tillrätta direkt vilket känns så skönt! Att hon även fick gå från en lång sommar på vår bondgård till en liten etta på 25 kvadrat kändes också lite nervigt men hon verkar ta det mesta med ro :)
sätter en tass här för den här tråden vill jag följa :)
Hur exakt tränade du in tyngre rumpa? Har samma "problem" med min tik nämligen…
Skönt att det gått problemfritt då! :)
25 kvadrat är väl helt okej sålänge man får gosa med matte så! ;)
#5 Instruktören gav mig tipset att koppla henne och sätta henne framför mig. Sen börjar jag försiktigt dra i kopplet, så försiktigt att hon inte reser sig. När hon sitter kvar medans jag drar så klickar jag och ger godis och ökar sen kraften jag drar stegvis och fortsätter klicka. På så sätt lär hon sig att trycka ner rumpan i backen.
#6 Ja det är suuuperviktigt ;) man ska vara så nära att man helst är under tröjan…
7# Ja eller under täcket! Tryckt mot matte. Det är grejer det! :D
Idag har vi njutit av en härlig höstdag och tränat våra läxor utomhus med störning. Det gick hyfsat bra men den största problemet är koncentrationen… Händer det någonting annat så tittar hon dit direkt. Är det någon som har ett tips om hur vi ska kunna arbeta upp en bättre koncentration?
Ha en trevlig helg!
//Hanna
Nu har vi gått på andra kurstillfället och jag kan inte säga att det gick sådär jättebra den här gången heller. Dels hade jag pluggat hela dagen, sprungit iväg på ett arbetspass och sedan stuckit hem för att hämta Tea och dra på kurs. Vilket innebar att jag knappt hade ätit något under dagen och humöret var inte på topp…
Det första vi skulle göra var kontaktövningar och det är verkligen omöjligt att bara ställa sig med henne och vänta på att hon ska titta på mig, för det finns ju så himla mycket annat man kan lukta på, titta på osv… Så det gick sådär.
Sedan skulle vi öva platsliggning och ni kanske inte håller med mig men jag anser att min hund ska kunna ligga även fast det är blött och kallt och hon är frusen. Jag tänker absolut inte tvinga henne ligga mer än några sekunder och högst en gång men hon ska göra det jag ber henne om. Det höll inte instruktören med om så Tea fick vara i min famn medans de andra tränade platsliggning… Kan tillägga att hon inte frös så hon skakade men hon gillar inte att lägga sig i blött gräs så därför var Tea lite motvillig mot att lägga sig och innan hon hade lagt sig så sa instruktören att vi ska inte utsätta henne för det. Nästa gång ska jag pälsa på henne otroligt mycket så inte vi blir uteslutna för en sån liten grej.
Så de första två tredjedelarna av kursen var inte så lyckade. Men sen var det som om någonting hände! Vi skulle träna bakdelskontroll på pallar (eller vi fick en fyrkantig brädbit eftersom hon är så liten) och när Tea äntligen fick en uppgift att lösa med klicker så gick det så fort! Hon fokuserade på mig medan hon stod med båda framtassarna på brädan och efter den övningen var det så mycket mer fokus på mig! Det var som om hon fattade att vi är där för att träna :) Till och med instruktören var imponerad!
Nu i veckan blir det träning på kontakt, kontakt och ännu lite mer kontakt! Min terrier må vara envis men jag är värre!
Låter som en lite konstig instruktör ni har! Bäst att pälsa på henne nästa gång precis som du själv sa! :)
Kul att sista delen i träningen gick bra i alla fall. Det är alltid skönt när det släpper och helt plötsligt blir allt som det ska! Det är bara att fortsätta och räkna med lite bakslag ibland, det kommer bli superbra till slut! :)
Bra att du är envis, det behövs med den här rasen! Som min instruktör sagt: Envisast vinner!😃
Idag slog jag på stort och köpte en variant av VGV sele, tänkte att vi kunde ha den under långa promenader då Tea har en tendens att dra och allt blir en ond cirkel då jag blir irriterad och hon ännu mer stressad. Så tänkte att vi skulle kunna ha den när vi går långt så ingen av oss behöver känna oss stressade och träna att gå fint med halsband under kortare promenader. Jag kände att detta var en bra idé nu när hon är unghund och har svårt med koncentrationen, jag hoppas jag har rätt. Testade den i alla fall under eftermiddagen och vilken skillnad! Både hund och matte njöt av en avslappnad promenad!
Sen blev det ett täcke också, riktigt varmt och mysigt :)
Även matte hittade en perfekt jacka på halva priset för hundpromenader och ruggiga dagar! :) En bra dag!
Nu tittar Tea på Madagaskar "det är göööör intressant med alla vilda djur" ;)
Låter som ett bra inköp med VGV selen! Vi har haft samma problem här men det har löst sig nu ganska bra. Men känner verkligen igen mig i den onda cirkeln. Hur man än stoppar den så är det bra tycker jag! :) Väldigt fin är hon din flicka! Och täcket ser ju bra ut! :)
Ja jag hoppas att det löser sig nu :) Imorgon drar vi till stockholm en sväng så då sätts selen verkligen på prov!
Ang. träningen på planen. Kom till kursen lite tidigt och bara traska runt och gör inget speciellt. Sedan när det blir övningar som hon har svårt för med tanke på allt nytt, skapa avstånd. Inte så långt ifrån att hon skiter i de andra hundarna, men tillräckligt långt ifrån för att de inte ska vara det viktigaste som finns.
Sedan kan ni flytta närmare och närmare efterhand som hon inser att hon inte kommer att få lov att leka med de andra hundarna på kursen.
Det där är något som jag måste använda stenhårt på min plutt då han är aggressiv mot både hundar och människor, och vi försöker åka ut till klubben 1 gång/vecka för socialträna. I början är det stora avstånd, och på slutet betydligt mindre.
Medarbetare på jack russel terrier
#15 Tack för tipset! Idag är det inte lika stressigt så jag ska testa att åka dit så jag är där en halvtimme innan kursen startar. Jag hoppas jag får en något lugnare hund:)
Försök även att belöna med superbelöningar när ni är på kursen. Är det dragkamp med en pipleksak som gäller, då är det vad du använder. Det svåra (allrahelst när hon är så pass ung) är vara intressantare än allting annat. I svåra moment (för Ludde) belönas han med dragkamp med sin pipleksak. Den är viktigare än nästan allting annat.
Det innebär att vi kan passera alla de andra hundarna på ok avstånd och hans fokus ligger väldigt hårt på pipleksaken som ligger i min ficka. Börjar han tappa fokus klämmer jag bara till din. Självklart med massor av röstberöm.
Andra kanske anser det vara "fusk" och att han inte lär sig något. Jag ser det precis tvärt om. Han har enorma problem med hundar och människor. Han är helt medveten om att de står där, men väljer att hålla fokus på pipen, vilket gör att han kan koppla bort de andra tillräckligt mycket för att klara övningen och då ger jag honom en byggsten till när han efter hand inser att han inte behöver göra utfall enbart för att de står där.
Med tiden kommer jag inte att behöva pipa med leksaken heller. Då kommer det att räcka med att han vet att jag har den i fickan. Ungefär som en vallhund som kan jobba som tusan för den där bollen som den vet att du har i fickan.
Även om du sedan hemma tränar (tex) med enbart leversnittar, är det korv och köttbullar som gäller på klubben. Iaf till en början. Superbitarna är för sådant hon tycker är svårt (vilket är det mesta just nu eftersom det finns så otroligt mycket annat roligt).
Tack för tipsen :) Vi har favoritleksaken med och korv och köttbullar vilket hon aldrig får annars.
Men jag måste berätta att det gick så himla bra idag! Hela veckan har vi tränat kontaktövningar och min instruktör som inte berömmer om det inte är BRA kom fram till mig och sa att det var en riktigt stor skillnad från föregående tillfällen. Hon hade funderat på min och Teas situation och tänkte rekommendera att vi skulle åka till klubben och bara leka korta stunder, vila för att sedan leka osv. Detta för att få Tea att förstå att dit åker hon för att ha kul tillsammans med mig och inte för att fokusera på allt annat. Men nu var hon inte säker på att det behövdes. Dock kanske vi gör det ändå, det känns som en bra idé.
Tea hade så mycket fokus och jobbade så hårt att vi fick till och med "uppgradera" från unghundsgruppen till dom mer rutinerade schäfrarna och träna platsliggning.
Vi tränade även apport vilket gick bra, bakdelskontroll som också gick framåt och fotgående. Det är fotgåendet som vi ska fokusera mest på nu känner jag och även fortsätta nöta kontakt, det kan bara bli bättre!
Vad kul 😃
Vet inte om du nämnt det någonstans men vem går du kurs hos? 🙂
Jag går på kurs på Uppsala brukshundsklubb :) Det är ett väldigt trevligt gäng på kursen med allt från nybörjare till dem som tävlat elit vilket gör att jag får se hur det ska se ut när det är riktigt bra!
Nu är det tomt här hemma… Syrran hämtade Tea igår eftersom jag ska till USA imorgon. Jag är absolut inte van att inte ha ett mysigt yrväder i min lilla etta, folk frågar om det inte ska bli skönt och jag brukar inte se mig själv som blödig men i morse började jag nästan gråta. Jag ser fram mot USA men ser nästan mer fram mot att träffa Tea igen.
Är det så här svårt för er också att lämna bort era hundar eller tycker ni det är skönt? Det är ju inte fel det heller att få "semester" från ruggiga promenader :)
Nej nu ska jag packa, ringa syrran innan jag åker och bara tänka på hur kul det ska bli!
Ha en trevlig helg!
22# Awwh! Nej men jag förstår dig. Har nog varit ifrån min hund i två dagar sen jag fick henne och det var jättejobbigt! :(
Men vad kul att du ska till USA. Hur länge ska du vara där? :)
En vecka, obligatorisk studieresa men jag klagar absolut inte;)
24# Oh vad kul! Se till att ha riktigt kul nu då! (Gissa om en liten voffsa kommer bli glad när du kommer hem igen!)
Visst blir det tomt! Men Ludde mår bra av att vara hemma hos någon annan ibland och det är helt klart värt det när jag ser hur sprallig han har blivit av att göra något annat ett tag.
Nu är jag hemma och igår hämtade jag en riktigt trött liten tjej på centralen i Stockholm. Gissa om vi båda var lyckliga av att se varandra! :) Det har gått jättebra enligt syrran Tea kände sig direkt hemma i Stockholm, enda incidenten var att hon satte efter en hare i hammarbybacken men det slutade som tur var väl med att hon kom efter några inkallningar :)
Syrrans levererade även en hund som var hundra gånger bättre på att gå i koppel under promenader! Hennes pojkvän äger en münsterländer och är riktigt duktig på hundar så han tog sig an Tea med ett knep jag inte testat. Nu för tiden backar jag något steg när hon kommer framför mig på promenaden och hon vänder direkt tack vare hans träning. Fantastiskt! Jag funderar på att boka in mig på en kurs med honom :P
Hejsan! Har kört lite lydnadsträning idag med Tea och det gick ganska bra! Jag är alltid lite fascinerad över att det bara kan klaffa efter en tids vila :) Men jag har en lite fundering som kanske någon klok människa här kan svara på!
Hur får jag henne i en bra grundposition? Vi har inte riktigt gått igenom det på kursen mer än att hunden ska sitta på vänster sida. Tea sätter sig gärna en bit snett från mig så hon kan ha full koll på mig. Det kanske är någon som vet hur man tränar in det från grunden?
Härligt att höra att det går framåt. Riktigt bra där med din syrras pojkvän med som gjorde att hon gick bättre i koppel. Vad var det för knep han använde sig av?
Har dock ingen aning om hur man får hunden i en bra grundposition, men jag hoppas du får svar av någon annan, mycket klokare människa! :)
Har du tillgång till någon av de senaste Canis-tidningarna? Där fanns det en artikel om hur du behöver tänka för att kunna träna små hundar. Grunden går ut på att du behöver komma ner på hundens nivå för att kunna träna utifrån vad den ser. Jag ska se om jag kan hitta tidningen. Jag har för mig att författaren hade samma problem som dig, och hon hade kommit på en lösning på det. Jag har även för mig att grundproblemet är att våra små jrt's har svårt (omöjligt?) att titta oss i ögonen utan att svänga ut häcken.
Svänga ut häcken problemet hade vi idag på kurstillfället men tydligen kan jag åtgärda det ganska bra genom att ge godis från hennes utsida så hon automatiskt svänger in häcken. Jag fick även hjälp med grundpositionen idag, vi ska fortsätta att träna bakdelskontroll och utgå från grundposition när vi gör det. När det är bra ska jag lägga in kommando.
Fotgåendet är katastrofalt för tillfället men det är bara att träna på.
Men det skulle vara jättekul om du hittade artikeln! :) På kursen är det bara stora hundar så det är ingen där med samma problem.
Annars gick dagens kurstillfälle hyfsat bra! Vi var endast två ekipage med hund så vi fick träna till tusen både vi och hundarna. Är riktigt mosig i huvudet.
Kände mig lite nere en stund under kursen när Tea var som mest uppe i varv. Jag har väldigt lätt att jämföra min terrier med dem fogliga och lugna hundarna men instruktören sa till mig att jag ska tänka tillbaka hur första kurstillfället var för mig och Tea och hur vi utvecklats. Det fick mig att sträcka lite på mig och peppa för att fortsätta träna!
31# det är ganska lätt att jämföra sig med de andra ekipagen, men glöm inte hur duktiga ni faktiskt varit! Och klappa dig själv lite på axeln emellanåt för ni kämpar ju fortfarande på liksom!
Är helt övertygad om att ni kommer klara detta galant!😃
Tack Gia :) Jag måste faktiskt erkänna att hundträningen har legat på is nu ett bra tag. Jag kom in i min årliga vinterdeppighet och orkade verkligen ingenting. Som tur är har jag en väldigt lyhörd hund som faktiskt accepterar att det inte händer så mycket. Däremot när hon känner att jag har energi då ska det banne mig hända saker!
Nu är det i alla fall bättre som tur är. Jag är hemma i Värmland på jullov och kan traska i skogen om dagarna med min hund och det hjälper både mig och henne så otroligt mycket!
Tea älskar också att vara i Värmland :) Hon vaktar gården och mammas höns samt leker med gammelterriern här hemma.
Idag hade vi faktiskt ett litet träningspass både hon och jag. Tea fick skott-träning och jag fick värma upp älgstudsaren :) Jag har ju planer på att göra anlagsprov med henne i viltspår och då ska även skottkänslighet testas. Hon klarade det galant! Vi lekte bredvid skjutbanan medans min lillebror sköt. Dem första skotten skvatt hon lite för men det var inte så farligt. Mest bara "vad var det där!!". Sen struntade hon faktiskt i att det small av bara tusan utan strosade runt, lekte och blev matad med prinskorv. Hon tyckte nog det var en ganska trevlig upplevelse ;) Sen fick matte skjuta och trots att det var några år sedan lyckades jag fälla alla "älgar".
Hoppas att alla har haft en trevlig jul! :)
33# Skönt att vara uppe i skogarna! :) Vad kul att hon reagerade så bra på skott! Det önskar jag min gjorde med men hon blir livrädd tyvärr! :/ Men det låter väldigt mysigt med att vara på gård och så!
Vinterdepression är ju ganska vanligt, och såå tråkigt att drabbas av, hoppas den går över fort (D-vitamintillskott kan hjälpa då många har för lite av detta ämne på vintern!).
Hoppas du haft en trevlig jul med, det har vi, och gott nytt år! :)
Ja D-vitamin har jag käkat sedan september men jag vet inte om det hjälpte, kanske :)
Vi hade en riktigt trevlig jul med en massa barn i huset :)
Nu var det länge sen jag skrev här! Men jag känner mig sådär extra lycklig över att ha min lilla Tea just nu :) Äntligen börjar vi komma över den där senaste trotsåldern som inträffade i höstas när hon var dryga året gammal! Hon är nu en mer harmonisk hund som kommer direkt vid inkallning, lyssnar och vill verkligen göra rätt för sig. Det är så skönt att ha en hund som inte låser sig och blir "döv", det krävdes bara en jäkla massa tålamod från min sida ;)
I helgen var vi även vid en hundhage med 9 andra hundar och trots att hon hade riktigt kul kom hon ändå 99% av gångerna jag kallade in på första försöket :) Dessutom märkte jag att min annars fega dam faktiskt vågade säga till de andra hundarna på ett bra sätt när hon tyckte det blev jobbigt. Självförtroendet har växt och man behöver inte alltid söka stöd hos matte :)
Hoppas ni andra njuter lika mycket av era små vilddjur! :D
Vilken stor hage! *avundsjuk*
Ja den är helt fantastisk och jag har bara stött på trevliga människor och trevliga hundar där :) Den ligger en timmes promenad från där jag bor men vi gör en utflykt dit då och då. Speciellt nu med löshundsförbudet.
ÅÅh vad fina bilder, och gud vad duktig hon är som kommer trots den fina hagen och de roliga kompisarna! Så skönt att det verkar ha släppt lite med trotsen med! 👍
Tack Gia! Ja hon är riktigt duktig nu :)
Nu var det bra länge sedan jag skrev här! Ligger i sängen med en terrier tätt intill, så som de ska va 🙂
Hela sommaren har gått åt till jobb, jag har flängt i skogen och tittat på gallringar samt försökt styrt en hel fordonsflott av timmerbilar. Kul har det varit!! Jag måste säga att skogsbranschen är den bästa för oss hundägare. Tea har varit superduktig och gått med mig över måååånga hektar under sommaren. Hon har även charmat in sig hos mina Medarbetare och bästa platsen på kontoret har varit hos min chef… I hans knä såklart….
Vi har bott i min systers hus och enda nackdelen har varit att Tea insåg att vi har gööör trevliga grannar och tog en och annan utflykt hem till dem när jag var för tråkig. Efter många samtal lyckades jag tillslut övertyga grannarna att faktiskt säga till henne på skarpen att gå hem.
Nu är vi tillbaka i Uppsala i studentkorridoren med alla andra trevliga hundar. Sammanlagt är de fyra och de är alla som en liten flock som hänger ihop ❤️
Nyheten på vår front är att vi äntligen ska börja en agilitykurs på lördag!!! Jag ser så mycket fram mot det! Imorgon ska vi åka och inhandla nya leksaker och godis inför kursen. Tror detta kommer bli perfekt för mitt yrväder. Vi gav lydnadskursen en chans men det var inget för varken mig eller Tea så nu blir det nya tag!
Första agilitytillfället är avklarat! Jag kom dit med en hund som drog i kopplet och inte riktigt visste vad hon skulle göra med sig själv… Dock är hon som tur är tyst men jag fick en klump i magen och funderade på hur detta skulle gå och försökte lugna henne så gott det gick.
Men när vi väl kopplade loss hundarna och började arbeta insåg jag vilken stjärna jag har! Fullt fokus på mig och en glädje jag knappt sett innan. Det var annat än lydnadskursen, hela hunden ville bara arbeta och älskade det! Till och med instruktören kom fram till mig och utbröt "vilken hund!". Jag har nog aldrig känt mig stoltare.
Det vi först gick igenom var att hundarna skulle arbeta framåt, instruktören kallade metoden baksug tror jag. Det hela gick ut på att hundarna skulle hoppa över tre hinder på rad och man började med det sista hindret. En av de andra deltagarna satt på andra sidan hindret och höll i Teas favoritleksak och hon skulle hoppa över för att få leksaken. Sedan gick vi gradvis bakåt tills de fick hoppa över alla tre hinder för att få leka. Tea flög som en oljad blixt över alla tre för att få tag på sin räv i slutändan 😉
De andra hindren vi testade var tunnel, tunneln där det är ett tyg som ligger i slutet, slalom och vippbrädan.
Tunnlarna gick hur bra som helst, en grythund räds inte för mörka och trånga utrymmen.
Vippbrädan gick också bra, den är hon van sen innan. Det som var bra med instruktören var att hon hjälpte mig att finslipa Teas teknik på vippbrädan trots att det är en nybörjarkurs. Det vi ska jobba med är att få upp farten. Jag har lärt henne lite fel genom att sakta ner henne lite på slutet vilket kostar sekunder.
Slalom är hon också van men det är inte perfekt än. Någon gång missar hon en pinne så vi försökte med plastband för att leda henne. Dock gick det inte att få henne att förstå att hon inte skulle hoppa över dem och då det ändå gick bra utan skippade vi dem. Även här måste farten komma tillslut så räven fick hamna i slutet av även detta moment.
Det blev ett långt inlägg men jag känner mig så taggad och glad. Det känns så rätt både för mig och för Tea!
Nu är hon sliten och ligger nöjd i sin bädd :) Trevlig helg på er!
Va kul!! Klart Thea är en blivande stjärna!!
Jag kan verkligen rekommendera allémetoden + bågar (eller plastband) i slalomet för att få upp självförtroende och fart. Man får lägga ner lite längre tid på träningen, men resultatet blir ett snabbt och säkert slalom där hunden aldrig fått göra fel (och därför aldrig missar någon pinne). :)
Då kanske jag ska ge det en chans ändå :) Jag funderar på att skaffa slalompinnar så vi kan öva hemma, då har vi mer lugn och ro att inse att bågarna inte är hinder ;)
Min lilla tjej går från klarhet till klarhet i agilityn! Men jag känner att det är otroligt nyttigt för mig att gå en nybörjarkurs. Vi har nu klarat av vår tredje kursdag och hjärnan tänker på fram/bakbyten samt hindersug och kontaktyta … När jag gör rätt är Tea helt fantastisk men när jag virrar till det kan man som en kurskamrat sa verkligen se det att hon blir fundersam och tveksam. Allt hänger på mig för jag har en hund som har hittat ett av sina kall i livet (om man kan säga så…). Jag måste verkligen säga att den här kursen har varit en självförtroendeboost för mig och Tea. Jag har alltid haft hunden med myror i benen och som har haft svårt att koncentrera sig och som folk har suckat lite åt. Men nu får både hon och jag glänsa lite :) Hoppas ni alla har en lika trevlig helg!
Gud vad kul att höra! :) Det är en grej jag gillar med kurser, att man liksom får ett uppsving varje gång man går en kurs.
Tips! Hööks har börjat med slalom nu, där kostar dom bara 449 kr! :D
Gian, visst är det så! :) Jag längtar redan efter att anmäla oss till en fortsättningskurs!
tnoet, det får bli en tur till hööks :D Igår gjorde vi en bana med hinder, tunnel och slalom. Hon var klockren på allt men när vi kom till slalomen tappade vi all fart. Det är bara att nöta, nöta, nöta och få henne att tycka att slalomen är minst lika rolig som de andra hindren.
Ja, och för att göra det kul från början rekommenderar jag verkligen att träna såhär: http://youtu.be/Bw7lYviyfxo?list=UU1XBybJXJZ3wjQwx4aG47Vw
Man får en oslagbar fart och säkerhet i slalom! Vilket är ovärderligt om man har tävlingsambitioner. :)
Först har du dem sådär brett tills Tea förstår att det är full fart genom som gäller, efter det flyttar du ihop pinnarna centimeter för centimeter. Till slut har man ett kanonslalom! Den metoden har gjort att slalom är mina hundars favorithinder.
Tack för tipset!! :)
Hejsan! Hoppas allt är bra med er andra i höstrusket. Själv känner jag att det är svårt att hitta motivation till både plugg och hundträning men det är bara att bita ihop. Nytt på vår front är att vi på måndag ska göra en patellaundersökning på Tea. Hon hoppar med bakbenen och har gjort det ett tag men nu känns det ibland som hon tappar kontrollen över baken. Det händer ett fåtal gånger att hon liksom vinglar till lite, vet inte om det är pga patella men jag känner att det är värt att kolla upp om hon har det och i vilken grad i så fall. Det känns speciellt viktigt om vi ska fortsätta med agilityn så jag vet om hon har begränsningar och om det är något jag måste tänka på.
Det brukar ju gå bra med patellahundar och jag har inga planer på valpar så det känns inte jobbigt men jag håller tummarna för att det ska gå bra och att det blir grönt ljus för agilityn :)
Hej hopp säger Tea med bakbena! Och mer än så är det inte. Tydligen hoppar hon bara för att hon känner för det ;) Veterinären som själv såg hur hon lyfte upp benet och blev trebent stundtals hittade ingen patella luxation överhuvudtaget. Hon var jämnt och fint musklad och var inte öm någonstans heller utöver patellaområdet. Det känns jätteskönt att veta att hon är fullt frisk och att det bara är att köra på :)
55# gud vad skönt utan patella! Jag har sett flera JRT som emellanåt hoppar på tre ben, utan att vara dåliga i benen på något sätt. De bara gör så ändå liksom!
Ni satsar ganska mycket på agilityn nu va?
Ja det var verkligen jätteskönt att höra och att det inte var några andra orsaker till hoppandet heller🙂 Jag försöker i alla fall att träna själv men tyvärr blir det ingen fortsättningskurs för än framåt våren. Just nu har vi nått en tröskel med slalom men jag hoppas att den släpper snart. Det är jag som måste utvecklas och lära mig hur jag ska träna henne. Tyvärr har jag ingen agilitykompis här i Uppsala som kan hjälpa mig så jag får hålla ut lite tills nästa kurs!
Hejsan! Nästa vecka ska vi börja en fortsättningskurs i agility! Jag är så taggad!! Eftersom vi lever lite nomadliv på grund av allt mitt pluggande blir denna kurs i DogOramas hundsporthall i Karlstad. Det är alltid lite lotteri att byta klubb men jag hoppas kursen blir lika bra som den första jag gick :) Vet ni om en tävling som går av stapeln i värmlandsområdet får ni gärna hojta till. Nu jäklar ska vi köra jag och donnan!