Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: beteende
Läst 4439 ggr
TeaOchHanna
1

Stressat beteende

Hejsan! Jag skulle behöva lite goda råd från er.

Jag kom hem till Värmland nu i helgen och bor på mammas gård då jag ska skriva examensarbete för ett värmländskt företag. Tea är med mig och tanken var att mamma skulle ta hand om henne när jag är borta under dagen. Saken är att mamma har en Soft golden wheaten terrier på tolv år. Denna hund har Tea vuxit upp med och älskat över allt annat och han har tålmodigt stått ut med hennes energi. De har gått jättebra ihop och kunnat vara tillsammans utan några som helst problem innan men nu är det helt plötsligt något som förändrats. Mammas hund är super dominant mot henne och låter henne inte vara ifred. Han jagar henne, rider på henne och föser omkull henne. Tea blir jätte stressad och vet inte vart hon ska ta vägen, även mammas hund är superstressad. Tea har sagt ifrån på skarpen flera gånger men han bara viftar på svansen och fortsätter. Jag funderade på om det kanske är löp på gång men i så fall är det två månader tidigt. Dessutom har hon vart hemma bara dagar innan löpet förut och han har inte brytt sig förutom när hon höglöpt. Jag testade även att låta henne hälsa på grannens golden hane för att se om han reagerade på henne men han var totalt ignorant. 

Det som jag kan tänka mig har förändrats med Tea sedan de sist sågs är att hon stigit lite i graderna och mognat till sig. Hon har umgåtts en del med andra terrierhanar och lärt sig mer om flockdynamik och att sätta andra hundar på plats när det behövs. Mamma har inte märkt någon beteendeförändring hos sin hund, dock har han alltid varit dominant. 

Vi har testat lite allt möjligt hittills. De har fått vara lösa ute tillsammans innan vi tar in dem. Vi har gått på strikta koppelpromenader tillsammans med dem. Vi har låtit Tea få säga till på skarpen men som sagt reagerar han inte. Vi har även testat att tålmodigt vänta ut beteendet men det slutar aldrig.

Har ni några tips på hur vi skulle kunna lösa detta problemet? Det känns otroligt jobbigt och tråkigt om de inte kan vara tillsammans.

Elcyion
1

Ludde är ju smått knepig med andra hundar. Det som fungerar bäst för oss är en kombination av att låta hundarna lösa det själva (när Ludde fortfarande är osäker) och att jag går in och markerar när han bara dummar sig (tycker att det är kul att "mobba" den andra hunden). Smågruff under vägen skiter jag i, men så fort han går inte i sitt "mode" går jag in och styr upp. Antingen genom en tillsägelse (om han agerar ut sitt "mode") eller genom att dirigera honom någon annan stans innan han reagerar. Jag försöker helt enkelt få honom att fokusera på något annat.

Det är inte kul när det blir så, och jag önskar er lycka till!

Medarbetare på jack russel terrier

TeaOchHanna
0

Tack för svaret! Vi har försökt att korrigera honom och att ha dem i separata rum när jag är inne hos mamma men han bara piper och skäller. Som tur är bor jag på lillstugan och båda hundarna är lugna när de får vara i separata hus. Men vi kanske ska försöka med någon sorts avledare.

Elcyion
0

Luddes tillsägelse är inte snäll. Han kan hoppa upp och försöka nafsa en annan hund i låret. Jag hugger tag i honom där jag får tag (ben, nacke, svans…) och drar honom baklänges med ett skarpt "LUDVIG!!!" Ser jag att han bara funderar på det kan jag oftast avleda istället.

Jag har tagit honom i nackskinnet, stirrat honom i ögonen och visat med hela kroppen att jag inte är nöjd med hans beteende om det finns möjlighet för det.

Låser han på en specifik individ får han inte lov att gå i närheten av den individen så länge som han tänker hitta på fuffens. Han ska hålla sig minst 2-3 meter bort tills han kommer på andra tankar. Där får jag blocka honom med kroppen, visa med hela kroppsspråket att han ska gå och göra något annat och lyssnar han inte, driva igenom det. Efter ett tag brukar det bli tråkigt för honom att försöka hitta på fuffens.

Att köra bort din mammas hund är ett ganska starkt ställningstagande då ni utesluter honom ur gemenskapen. Ni måste inte stänga in honom någonstans, men han är INTE välkommen när han beter sig som en idiot.

TeaOchHanna
0

Problemet med den här hunden är att han är stenhård mentalt, det är lite som biter på honom när det gäller korrigeringar. Men att blockera rent fysiskt kan fungera, jag har försökt med det men jag antar att jag inte var nog tålmodig. Det krävs nog några timmars blockering med tanke på hur mentalt låst han blir.

Elcyion
1

Det är bara att köra på. För varje gång ni lyckas, blir det lättare. Ett annat alternativ är att med kroppen mota in honom i ett annat rum och sätta tex ett kompostgaller. Han får komma fram när han verkar ha gett upp idéen att gå på din hund på andra sidan gallret. Ni öppnar, han kommer på idéen igen, och motas tillbaka igen. Då har du inte korrigerat honom. Däremot får hans beteende konsekvenser som han behöver fundera på. Med lite tur tycker han i slutändan inte att det är roligt att försöka.

TeaOchHanna
0

Toppenidé!! Jag var uppe hos mamma för en liten stund sen och fick skjuva in hennes hund i ett annat rum… Detta efter att han var som en bulldoozer när jag försökte begränsa honom från Tea. Men på andra sidan dörren gnällde han som en tok. Det kanske blir mer påtagligt med ett kompostgaller att han gjort fel men samtidigt inte blir utestängd från flocken som du nämnde innan.

Elcyion
1

Han blir utestängd från gemenskapen, men han blir inte själv genom att han fortfarande kan se er.

Cederström
0

Jag förstår exakt hur ni tänker och hur ni gör. Det är så man måste agera. Försöka avleda precis innan det blir allvar. Tyvärr hade jag samma problem mellan 2 egna hundar och jobbade på det sättet under nästan ett halvår. Det blev inte sådan förbättring som jag ville se. Jag blev tvungen att omplacera den ena hunden. Alla hundar klarar inte av att acceptera varrandra hur gärna vi vill att det skall vara så. Vi människor vill inte umgås med vem som helst.

TeaOchHanna
0

#8 Ja, det blev helt plötsligt helknepigt.  Men vi hade dem separerade i två och en halv vecka då mammas hund är så gammal och inte orkade med att bli så uppstressad. Vi testade lite sporadiskt att ha dem tillsammans för att se om det var någon skillnad utan resultat. Men efter två och en halv vecka fungerade det helt plötsligt utan några problem… Väldigt konstigt men skönt för oss alla!

Elcyion
1

Toppen att höra!

TeaOchHanna
0

Ja det var en stor sten som lättade :)

Cederström
0

Det är skönt att höra att det ordnade sig för dig. Lycka till framöver.