Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettuppfödning-avel-valpning
Läst 4151 ggr
TeaOchHanna
0

Tips på kennel

Hejsan! Min Tea är nu drygt två och ett halvt år, jag ska förmodligen snart skriva på för en fast tjänst och tar examen i sommar. Naturligtvis har då tankarna på en till liten russell börjat snurra i skallen. Som ni vet "spontan" köpte jag Tea vilket jag inte ångrat. Men nu när jag blivit kär i rasen och lärt och känna den så vet jag lite mer vad jag vill ha i nästa hund. Därför tänkte jag höra med er om ni har tips på kennlar? Om det blir en ny valp blir det förmodligen nästa sommar men det skadar inte att vara ute i god tid! 

Det jag letar efter utseendemässigt är en strävhårig SKK russell, de ser så himla charmiga ut! Helst två färgad vit och tan, älskar färgerna på min donna :) 

I beteende så letar jag efter en något lugnare individ än Tea. Det ska finnas driv och arbetsvilja men mer när jag ber om det. Den ska vara alert och nyfiken i vardagen men ändå ha lätt för passivitet och lite lugnare dagar. Helst även så lite jaktlust som en jack russell kan ha.  Men det allra viktigaste för mig är att det är en i grunden stabil och säker individ med bra psyke som, helst inte för "hård" . 

Har ni några bra kennlar att tipsa om? :)

TeaOchHanna
0

Kan även lägga till att de aktiviteter jag gör med Tea är främst agility och viltspår. Jag funderar på att testa drag med henne då hon verkar tycka väldigt mycket om det. Men jag är även väldigt sugen på att testa rally lydnad :) Har tänkt ungefär samma aktiviteter för nästa hund. Dock kanske personspår för skojs skull, viltspår gör jag för Tea mest för att hon ska få utlopp för sin jaktlust.

Tanjis
0

Men om du vill ha en lugnare hund, ska du verkligen ha en till jack russel då? Visst finns det lugna jack russels men rasstandard säger ju att det ska vara durasellkaniner :) det finns ju massa raser som gärna jobbar på dina villkor och har en mycket mycket bättre av knapp än russlarna

Jaxination
1

Kenneln som min hane kommer ifrån har en del hundar till salu just nu, ett gäng äldre valpar, både tikar och hanar. Alla vita och tana. PM mig! :)

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

tnoet
1

Eddas kennel är grym, hon är extremt noga med planering av sina kullar och de har väldigt tydliga on/off-knappar! Det bästa med Edda är att hon är terrier deluxe, men samtidigt väldigt uppmärksam på sin förare. Det bästa med kenneln är att uppfödaren ägnat i princip hela sitt liv åt hundar, byggt ett helt hus efter kennelns behov samt har superduperkennelträffar varje år med exteriörsbeskrivningar, BPH, prova på spår etc etc etc! Den ligger i Ystad och heter Glenriska.

En annan kennel jag hört mycket bra om, men inte har någon egen erfarenhet av, är Ducklings på Öland. Superfina hundar! :)

TeaOchHanna
1

#2 Jag förstår hur du tänker :) Jag kanske var lite otydlig men jag vill ha jack russell drivet och psyket, bara en med en naturligare av-knapp. Jag har fått arbeta ganska hårt med att få min att kunna slappna av i olika situationer, det kommer inte riktigt naturligt. Men jag har sett jack russells som naturligt har mycket lättare för det men ändå samma driv när det gäller.  Tyvärr ser jag mig inte med en annan ras, jag är alldeles för kär i modet, intelligensen och envisheten i den här rasen ;)

TeaOchHanna
0

#3 vad heter kenneln? :) Jag har tyvärr inte tid för en ny hund just i detta nu då jag inte har löst boendesituationen och ska börja med ett nytt jobb. 

#4 Tack för tipset! :) Dina hundar verkar supertrevliga (och snygga!) det jag sett och hört om dem här och på instagram. Vad är det för kennel Doris kommer från?

tnoet
0

#6 Doris kommer från HM-Bojs kennel här i Blekinge. Hon som driver den kenneln är syster till hon som har Stjärnlidens, så det är i princip samma linjer.. Doris båda föräldrar är från Stjärnliden tex. Doris har en bra offknapp, men en svårare onknapp. Däremot nästan irriterande smart och lättlärd! Och snygg såklart.  ;)

Jaxination
1

True Fairytale's :) Flertal Champions och tränas/tävlas i de mesta!

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

TeaOchHanna
1

Tack! #8 :)

Jag har kollat lite på de kennlar ni rekommenderat och de ser riktigt trevliga ut!

Vaargen
4

#2 detta står om jack russell på skk: Jack russell terrier är en sällskapshund men också en duglig jaktterrier, lämpad för grytjakt. Det är en positiv hund, förväntansfull och glad möter den de flesta utmaningar. Man ska vara medveten om att jaktinstinkten finns där, även om man inte tänkt använda hunden till jakt. Jaktinstinkten utgör en motor hos hunden, och den motorn kan användas till så mycket annat, till exempel hundsporter som agility, spår och eftersök.

Dem beskrivs verkligen inte som duracell kaniner, dem är aktiva och orkar mycket men är också väldigt anpassningsbara passar mycket bra som en aktiv sällskapshund sen har alla olika åsikter om det.

Cederström
1

Min hane kommer från en jättebra kennel i Skåne. Jag vet att de skall få minst 5 valpar i April i år. Efter den erfarenhet jag har av min hane är de noga med sina hundar. Mannen i familjen är hundinstruktör och det är jättebra. Min hane hade de kvar till han var 7 månader och det förlorade vi ingenting på. avstängningsknappen fungerar till 100% på honom. Jag rekommenderar starkt denna kennel.

TeaOchHanna
0

Vad heter denna kennel #7?

Elcyion
1

#10 Jag anser att jrt inte är någon sällskapshund. Sen att skk uppfödare har valt att avla dem åt det hållet, det är något jag bara kan beklaga. Min hund är "sällskapshund", men jag anser honom inte vara rastypisk heller. Jag hade inte tagit emot Ludde om han inte var det, men då tog jag ändå över honom som en äldre omplacering. Därför vet jag att när Ludde går bort, ska jag inte ha en till jrt. Jag vill inte stödja sällskapsaveln på ytterligare en jakthund.

Sen är alla individerna oftast jättetrevliga. Men jag blir arg och ledsen när ras efter ras avlas bort från sitt ursprung och blir "sällskapshundar"/utställningsvarianter.

Medarbetare på jack russel terrier

Jaxination
0

#13 - Håller med dig!

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Vaargen
0

#13 Det är din åsikt, om man inte använder hunden som en aktiv sällskapshund kanske man bör använda den till jakt då enligt dig eller?

Jaxination
0

Tror hon mest syftade på att folk köper den som endast sällskapshund, och glömmer hur mycket den kräver egentligen. Min äldre tik hade jag som sällskap, men hon var ett helvete att leva med, tills jag började träna och tävla henne på brukshundklubben. Nu är hon fantastisk. Min hane skaffade jag för att jag ville ha jaktegenskaper och hade tränings och tävlingsplaner med honom. Därför valde jag en en annan uppfödare än till tiken. Hans pappa är finsk och svensk grytchampion. Men jag vill bara starta konstgryt och få jaktmerit på honom. Sen pysslar vi med så mycket annat..

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Elcyion
0

#15 Jakten är en arbetsmotor vad du än väljer att göra. Jag anser inte att de som har jrt måste hålla på med någon form av jakt! Däremot blir jag arg och ledsen på de uppfödare som aktivt avlar bort jrt's arbetsmotor för att skapa (för att vara övertydlig) "soffprydnader". Om vi ser på det väldigt svart/vitt och går utan för jrt som ras. Hur många av våra jakthundar har inte blivit bortavlade från jakten? Det finns de uppfödare som säljer irländsk röd setter som lovar att hunden inte kommer att jaga. Hur många vallhundar har inte blivit mer sällskapshundar än arbetshundar? Om utvecklingen vi har nu fortsätter och vi tittar om tex 20 år. Hur många raser kommer fortfarande att fungera som grythundar, vallhundar, jakthundar osv?

TeaOchHanna
0

Jag håller med dig #17. Jag vet inte om jag har rätt men det känns som om JRTC är bättre på att behålla jakten i rasen? Tyvärr känns det som att vi med JRTC hundar blir lite begränsade då det enligt SKK är "blandraser". En vän till mig ska skaffa en grythund och jaga med så jag frågade om det blir jack russell. Svaret var att de är sönderavlade då SKK har plockat bort jakten så det blir en fox terrier istället. 

Jag älskar min hunds driv, nyfikenhet och glädje som säkerligen kommer från jaktlusten, det enda som jag önskar som jag redan skrivit, är att få en naturligare av knapp på min nästa hund om det blir en.

Jaxination
0

#18 - De finns en del jakthundar inom SKK, men de är väldigt få. Är främst för att de inte finns många uppfödare som bevarar egenskaperna och meriterar inom jakten. Jag tränar en del gryt med min då hans pappa är jakthund på heltid plus dubbelchampion inom gryt och dubbelchampion inom utställning, Hans pappa kommer från Vitsudddens. Jag vågar nog påstå att den kenneln är den största inom rasen på jakt. De har fått flera brukspris för sina meriterade hundar. De flesta går bra på utställning också. Då har man ju fått en riktigt bra kombo! :)

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

tnoet
0

http://www.nadoshiz.com/ fokuserar också på att behålla drivet i hundarna och har flera meriterade JRTs.  Och parsons, som jag är lite inne på till nästa vovve. ;)

Cederström
0

Från grunden är ju hund besläktad med vargen och levde i det fria och vilda. Människan har gjort hunden till vad den är idag och att den fungerar i vårt civilserade samhälle. Att få en Jack Russell Terrier med en avstängningsknapp är svårt. För att skapa en sådan handlar det om att träna passivitet. Det är så många hundar som lever där de egentligen inte skall vara. Lapphundar som skall gå i hundspann i norr finns i södra Sverige. Huskyn är ett annat exempel. Schäfern finns i storstädernas lägenheter. Var Pittbullens rätta placering är vet jag inte. Jag kommer inte att köpa någon mer Jack Russell, framöver blir det Dandie Dinmont Terrier.

Elcyion
0

Alla du raser du räknar upp kan få fullgoda liv. Även huskyn i storstaden. Jag sitter med i en grupp för daghundar på fb. De kör barmarksdrag med cykel.

pernillaoscarsson
0

Är du intresserad av att köpa valp på momangen i princip så finns det en tik kvar från kullen pappas vovve kommer ifrån. Valpen som jag hade valt om det nu hade varit jag som skulle köpa. En söt liten sak som direkt då jag kom in i rummet när de var 6 veckor gamla kom fram till mig och släppte inte mig sedan. Att hon inte blivit tingad än förvånar mig då hon charmade näsan av mig.

Kenneln heter Jackflash och valpen jag syftar på heter Marilyn Monroe. Direktlänk till sidan med bild.

TeaOchHanna
0

Superfin 😍Men tyvärr har jag inte tid för en valp just nu. Det måste bli lite längre fram i tiden. Hoppas hon får ett fint hem!