Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etiketthundtillbehör-och-utrustning
Läst 3027 ggr
[tk1971]
0

Dressyrlänk?

Ja, vad tycker ni om den? Anledningen till frågan är att jag var på en endagskurs på min BK häromdagen. Där rekommenderade kursledaren detta, vilket jag fann underligt. Jag ska erkänna att jag själv testat en sån på min förra hund, men det gör jag inte om. Det kanske fungerar annorlunda på en stor hund (som de flesta hundar på BK tenderar vara) än på en liten hund, eftersom det blir mycket kortare avstånd från handen till halsen och hunden kan inte hålla på och kränga i den lika mycket som en liten hund, där avståndet är mycket större. Och än märkligare känns det när ledningen i BK för ett tag sedan skickade ut ett mail till alla medlemmar där det betonades att all träning ska ske på ett för hunden skonsamt och bra sätt.

Nej, där tappade den ledaren rätt mycket anseende i mina ögon.

em.nord
0

Har själv ingen erfarenhet av detta hjälpmedel men att en tränare inom bk rekommenderar det känns väl sådär då man borde kunna lösa ev problem ändå. Känns som han hon ville få en snabb genväg… ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Elcyion
0

Helt vansinnigt! Är personen medveten om att ryck i halsband har stor risk att skapa whipp lach skador? Och vad annat ska ett stryp användas till förutom att rycks?

Medarbetare på jack russel terrier

em.nord
0

#2 ah är dressyrlänk ett stryphalsband? Som en kedja? Inte ens tillåtet att använda på min bhk. Så förstår att du förlorat respekten. Om du vågar så ta upp det med personen! Så inga nybörjare blir lurade… :( Har halvstryp till mina pojkar men stl större så de drar aldrig åt runt halsen. De går fint i koppel jag har det bara för det är lätt att ta på och av ;D

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[tk1971]
0

#3: en dressyrlänk har samma funktion som en strypkedja, men den är av ett textilaktigt material så att det inte ska höras när man drar åt den.

Förresten, den andra kursledaren sa att hon föredrar en kedja pga ljudet när man rasslar med den, så att hunden blir uppmärksam.

Så där har vi två BK-kursledare som rekommenderar stryp. Och jag har svårt för det faktumet. Och en annan grej jag reagerade på var att de inte ens förklarade hur man använder en dressyrlänk - att det måste vara vänt åt rätt håll, så att det släpper taget direkt när man inte drar åt det mer.

Själv har jag ett vanligt, fast halsband med snabbknäppe på min hund.

Elcyion
0

Jag råkade ut för en sk tränare som rekommenderade att hänga hundarna i kopplet nä4r de skulle lära sig att sitta på vänster sida. Stryp var också ett väldigt bra redskap… 🤮

Jag ringde helt sonika upp sbk's "huvudkontor" och letade mig vidare till den person som hade hand om träningsmetoder/attityder för träning/… och anmälde instruktören till honom. Jag ifrågasatte om strypkoppel och att hänga hundarna i kopplet så att frambenen lämnade marken var förenligt med deras träningspolicy. Behöver jag säga att personen på sbk inte var imponerad av vad jag hade att berätta?

Dressyrlänk Alla har inte stoppen som finns på den här varianten. Men det ända stoppen gör är att hindra halsbandet från att öppna sig för mycket.

Medarbetare på jack russel terrier

Jaxination
0

Han måste vara kvar i de gamla träningsmetoderna? 

På valpkurser jag gått och hjälpt till med har stryphalsband varit nästintill förbjudet. Endast sele och vanligt halsband har varit tillåtet. 

Dressyrlänk på liten hund är vansinnigt. Att de ska vara ett krav är ännu mera vansinnigt!

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |