Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: aktivering
Läst 2266 ggr
Gia91an
1

Är JRT en bra kantarellhund?

En av mina drömmar med hund är definitivt kantarellsök! Har sett en del videos om hur man kan lära upp det hos sin hund, men har inte kommit igång och träna det med Stavey än. Fast kantarellsäsongen faktiskt är här nu! 

Blev lite fundersam och nyfiken om någon av er har tränat er hund att hitta kantareller? Hur gick ni till väga?

tnoet
1

Jag tror på som Fredrik Steen lär in det. Att man jobbar med det inomhus först, så hunden lär sig vad det är man vill att den hittar åt en. 

Har tänkt börja träna på det viset, med klicker. Och har faktiskt en bok i ämnet. Men har inte kommit längre än så! ;) Kanske dags att ta tag i det.

Gia91an
1

1# Tror det var Fredrik Steen jag såg också. Verkade väldigt smart att göra som han gör! :)

Ja det känns lite dags här med ;)

SmileyMalin
1

Jag har börjat med min ena hund men varit lat och glömt bort det nån månad då och då ;-) Men klart det går! Jag tyckte bara att det var lite för tråkigt ;-)

Elcyion
2

Jag vet att Anders Hallgren (ev. med Marie Hansson) också har gett ut en bok i ämnet. Jag tänker som så att det borde gå att lära in precis som specialsök. Lär hunden att urskilja en doft från en annan, och markera just kantarellerna på ett specifikt sätt.

Börja med att klicka för kantarellintresse. Sedan för att aktivt interagera med dem (nosa ordentligt, titta, trampa…) för att sedan lära in det beteende som du vill att hunden ska ha när den hittar kantarellerna (tex skall).

Så tänker jag grunden ska vara. Bygga upp ett starkt intresse för svampen och sedan lära in markeringen.

Medarbetare på jack russel terrier

Gia91an
0

4# Ja det låter ju helt klart som ett bra tillvägagångssätt! :D

Sally&L
0

Kanske sent nu, men hundens utbildningsakademi har en kurs i just kantarellsök :)