Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettövrigt
Läst 1690 ggr
m2studio
2015-03-23 18:24
0

Toby vill ha en tjej! Förslag ???

Toby är renras, 15 månader gammal och springer efter tjejer. Han är regad. och har papper och rubbet liksom.

Vad ska jag göra?

Måste annonsera och hitta en Tik för honom varje år?

Vill inte kastera honom. Vi ha hans barn när han är 7 eller 8 år gammal.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

tnoet
2015-03-23 18:54
0

Förstår inte riktigt hur du menar, ska du para honom varje år? 

Det finns en hel del att förhålla sig till gällande avel, bland annat hälsotester (kolla patella, ögonlysning som minimum!). Kom också ihåg att din hund bara är tonåring, det kommer ta ett tag till innan han är mogen psykiskt och du kan utvärdera hans mentalitet. 

Läs mer på SKK: http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/

m2studio
2015-03-23 21:36
0

Tack för info

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Elcyion
2015-03-24 11:52
0

Är han väldigt jobbig under löptider kan du kemiskt kastrera honom. Det är ungefär som p-sprutor för kvinnor. Det finns ingen som helst anledning att para honom varje år. Hanar älskar löptikar året runt.

Medarbetare på jack russel terrier

Cederström
2015-03-24 18:23
0

Jag tycker inte att det är bara att para honom med en tik bara för att han springer efter tikar.  Kemisk kastrering är ett bättre sätt för att lugna ner honom. Du skall ju både ögonlysa och undersöka Patellan innan parning. Jag tycker också att du bör ställa ut honom några gånger innan du funderar på parning med honom.

Jaxination
2015-03-25 10:16
3

Något jag undrar över, rent generellt. Vad kan din hund tillföra rasen? 

Har han jaktegenskaper testade i gryt? Är han exteriört korrekt? Har han gjort mentalbeskrivning?

De är inte bara att para hejvilt. Att han är så efter löptikar osv, de är något man får träna bort. Försvinner inte vid parning.. 

Vad heter han i stamtavlan?

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Anonym
Anonym
2015-03-29 04:30
0

#5 oj vad du visste mycket då, har du ALLTID rätt? :) ;)

Jaxination
2015-03-29 11:57
4

#6 - I detta sammanhang vågar jag faktiskt påstå det, JA. Deläger själv en avelshane och studerat genetik. Så japp, jag har rätt.

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Elcyion
2015-03-29 12:04
0

Att jaga löptikar är något som ingår i att ha en hanhund.

Medarbetare på jack russel terrier

tezzla
2015-03-30 09:14
6

Varför ska han paras varje år? 😂 jag har en hund som kan känna av löptik men han kmr aldrig gå i avel fast han är frisk och har bra mentalitet. Han har dåliga framben och öron och har inget att tillföra rasen. Det finns bättre hanar att välja på 😊 han är en underbar hund men inte avelsduglig. Vad har din hane att tillföra rasen? Hälsotestad? Meriter? Alla hundar behöver inte gå i avel och kastrering finns om hunden skulle må jättedåligt av löp i närheten