Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: aktivering
LĂ€st 4421 ggr
Sally&L
0

Aktivering av valp (14 veckor)

Hej! đŸ™‚ Har en liten Jack Russell tik pĂ„ 14 veckor som har massor med energi. Vi har övat pĂ„ sitt, ligg, stĂ„, stanna och lite andra tricks under kortare stunder sen hon kom och hon tycker att det Ă€r vĂ€ldigt roligt samt lĂ€r sig snabbt. Vi gĂ„r Ă€ven pĂ„ valpkurs, övar pĂ„ hundmöten (1-2 möten per vecka) , Ă„ka buss (1-2 ggr per vecka) mm, Men sĂ„ tycker jag att det Ă€r lite svĂ„rt att hitta balansen med hur mycket hon egentligen ska aktiveras. Jag tycker inte att hon verkar helt nöjd dĂ„ hon vid ca 2 tillfĂ€llen per dag skĂ€ller vĂ€ldigt mycket ( vid dörren mest, vi bor i lĂ€genhet) ,bits om jag försöker ta upp henne eller klappa henne och blir vĂ€ldigt speedad samt har svĂ„rt att slappna av. Börjar undra om hon Ă€r under- eller överstimulerad. 

Hur mycket aktivering krÀvde era valpar nÀr de var strax över 3 mÄnader?

catr.ruds
0

Min Mercedes krÀvde inte sÄ mycket. Hon var med mig pÄ jobbet i ett stall och sÄ fick hon trÀna lite trick och detta var hon nöjd med och lÄg vÀldigt mycket och sov.

Det man skulle kunna göra med en hund som har svÄrt att vara lugn Àr ju att nÀr valpen ligger och vilar kan man kasta godis till den. Bitandet kan vara lite valpfasoner pÄ grund av kliande tÀnder men det Àr ju ÀndÄ bra att sÀga ifrÄn att det inte Àr ok att bitas.

Elcyion
3

Min första tanke Ă€r att ni verkar trĂ€na ganska mycket. Är hunden överstimulerad yttrar det sig pĂ„ samma sĂ€tt som understimulans. NĂ„got jag tycker att du ska lĂ€gga stor fokus pĂ„ nu nĂ€r hon Ă€r valp Ă€r passivitet, passivitet och mer passivitet ;) Det kommer du att ha stor nytta av senare. En bra pĂ„/av knapp, lĂ€tt att ta med sig, kan ta det lugnt hemma utan att dagen mĂ„ste vara fylld av aktivitet. Det Ă€r ungefĂ€r lika jobbigt för en valp som att trĂ€na nĂ„got av det andra ni hĂ„ller pĂ„ med.

Medarbetare pÄ jack russel terrier

[tk1971]
1

Ja, jag skulle nog vilja omformulera frÄgan. Hur mycket passivitetstrÀning behöver hunden? Aktiviteter hittar den nog pÄ sjÀlv. En annan sak Àr hur mycket aktiviteter styrda av dig som krÀvs. I den Äldern Àr hunden lÀttlÀrd, men tröttnar fort och kan inte koncentrera sig för lÄnga stunder. Korta, roliga lek/trÀningsstunder alltsÄ.

em.nord
0

Skulle sĂ€ga att i den Ă„ldern rĂ€cker det med promenader och sen följa med familjen för social trĂ€ning :) Verkar lite överstimulerad kanske
 Det Ă€r sĂ„ svĂ„rt det dĂ€r!

Mvh Emma, LÄt inte rÀdslan att förlora hindra dig ifrÄn att spela!

medarbetare pÄ Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Sally&L
0

Verkar som man kanske ska förklara lite nĂ€rmare vad hon fĂ„r göra, sĂ„ att ni fĂ„r en tydligare bild :) 

Den aktiveringen hon fĂ„r Ă€r att vi gĂ„r ut mycket korta strĂ€ckor ca 7 gĂ„nger om dagen (hon Ă€r inte rumsren), sen ca 10 min dĂ„ vi övar pĂ„ kontaktövningar, sitt, ligg, stanna eller t ex leta efter godis mm. men detta Ă€r inte pĂ„ en gĂ„ng utan detta Ă€r fördelat i smĂ„ stunder under hela dagen nĂ€r hon Ă€r pigg och följsam. Sen fĂ„r hon nĂ„gra godisbitar i en aktiveringsboll eller sin mat (fĂ€rskfoder) i en kong nĂ„gon gĂ„ng under dagen.

Utöver detta sĂ„ Ă€r det dĂ„ att vi en gĂ„ng i veckan gĂ„r pĂ„ valpkurs dĂ€r hon Ă€ven fĂ„r hĂ€lsa pĂ„ dom andra innan vi Ă„ker hemĂ„t och vi Ă„ker buss fram och tillbaka dit (hon sover dĂ„) Sen brukar jag gĂ„ till parken med henne dĂ€r vi sĂ€tter oss och kollar pĂ„ alla barn som leker, mĂ€nniskor och hundar som gĂ„r förbi och sĂ„, vi brukar sitta tills hon slutat dra i kopplet och satt/lagt sig ner en stund. DĂ„ berömmer jag och efter en liten stund gĂ„r vi hem igen. Detta Ă€r en gĂ„ng i veckan och inte varje vecka. 

Passivitet trÀnar man ju lite i vardagen utan att man tÀnker pÄ det ocksÄ, vi Àr rÀtt noggranna med att det inte ska löna sig för henne att vara stressad, hoppa pÄ oss mm. utan hon fÄr beröm/belöning nÀr hon visar beteenden som vi vill ha kvar.

Elcyion
0

Rent generellt skulle jag dra ner pĂ„ aktiveringen. Att göra godissök/aktiveringsboll/kong Ă€r riktigt jobbigt. Enligt mig skulle ett bĂ€ttre upplĂ€gg vara att sitta mer i parken samt trĂ€na kontaktövningar. 1-2 ggr/vecka trĂ€na sitt/ligg/stanna
 + valpkursen. Du har gĂ„tt om tid att trĂ€na lydnaden senare.  Jag hĂ„ller helt med #3 och #4. De roar sig bra sjĂ€lv i den Ă„ldern, och skulle du mĂ€rka att hon Ă€r understimulerad, kan du presentera nĂ„got.

Sally&L
0

Jag ska se hur hon Ă€r om jag drar ner pĂ„ det lite dĂ„. Tycker dock att hon Ă€r rĂ€tt sĂ„ dĂ„lig pĂ„ att aktivera sig sjĂ€lv, hon tappar intresset för leksakerna sĂ„ fort jag inte hĂ„ller i dom och sĂ„, hon söker kontakt med en jĂ€mt och vi försöker fĂ„ henne att hitta pĂ„ saker sjĂ€lv.  DĂ€rav kong och annat, efter hon pysslat med det brukar hon fortsĂ€tta leka en stund sjĂ€lv. Hon fĂ„r ju bara nĂ„t av det en gĂ„ng om dagen och inte alla tre. Fick tipset av kursledaren att ge maten i kongen eller ge aktiveringsboll och det har fĂ„tt bort beteenden som att gömma sig under bordet och bita pĂ„ sig sjĂ€lv, det har hon inte gjort pĂ„ flera veckor nu, sĂ„ det vill jag inte sluta med.

Hon Ă€r absolut ingen hund som inte trivs utan det enda Ă€r att hon skĂ€ller pĂ„ folk i trapphuset och fĂ„r sina valpryck, hon biter inte pĂ„ sladdar, möbler ens (trots att det Ă€r vanligt att valpar gör det) det slutade hon med nĂ„gon vecka efter att hon kommit till oss. Hon visar inga andra tecken som skulle tyda pĂ„ att hon inte mĂ„r bra heller. TrĂ„den var mer för att kunna jĂ€mföra  och höra vad andra hittade pĂ„ med sina valpar nĂ€r dom var i den Ă„ldern och vad som var lagom för dom, sĂ„ att man kan fĂ„ lite tips. 

Efter att ha kollat runt mer och frÄgat andra valpÀgare sÄ verkar det ha mer med valpryck och Älder att göra :)

Elcyion
1

Just ett problem som brukar uppstÄ (rent generellt) Àr att för lite tid lÀggs pÄ just passivitetstrÀningen. DÀrför skulle jag personligen lÀgga stort fokus pÄ det de nÀrmaste veckorna, och ge lite mindre aktivering. Men för en valp Àr bara promenaden aktiverande med alla nya dofter osv.

Cederström
0

Det Àr mÄnga som glömmer bort hur viktigt det Àr att trÀna passivitet. Men du behöver trÀna detta sÄ valpen lÀr sig att koppla av.

Sally&L
0

#8 #9 Har lagt till mer passivitetstrĂ€ning inomhus samt dragit ner pĂ„ övrigt förutom de korta stunderna ute som behövs för rumsrenhetens skull. Tack för tipsen! đŸ™‚

Elcyion
0

*glad* Efterhand som du ser att hon behöver mer, kan du börja lĂ€gga pĂ„ andra typer av aktiviteter. Lite i taget. Steg tvĂ„ (nĂ€r hon Ă€r Ă€ldre) Ă€r ju aktivitet till passivitet. Jag lovar dig, du kommer att fĂ„ igen passivitetstrĂ€ningen 10 falt.  Glöm inte att lĂ€gga ungefĂ€r lika mycket fokus pĂ„ passivitet utomhus som inomhus.

Sally&L
0

#11 Absolut, passivitet utomhus har vi ju trÀnat hela tiden, sÄ det Àr dÀrför ja inte behövde "lÀgga till" det utan det Àr redan med :)

Jackie 2012
0

VÄran tös var som ett plÄster, hon lÄg alltid pÄ oss Ä sov i den Äldern. NÀr hon efter ett tag mÀrkt att vi alltid fanns dÀr sÄ började hon gÄ lite utflykter. Vi var noga med att aldrig prata med sÀnkt röst eller undvika skrammel i köket. För oss var de rumsrenhet Ä vanliga vardagen som rÀkte. Visst med en jackis sÄ ville alla klappa henne nÀr man var ute. Vi tog henne pÄ stan men bar mest runt henne sÄ hon hör ljud Ä kÀnner lukter.

JackieOskyldig

Jackie 2012
0

VÄran tös var som ett plÄster, hon lÄg alltid pÄ oss Ä sov i den Äldern. NÀr hon efter ett tag mÀrkt att vi alltid fanns dÀr sÄ började hon gÄ lite utflykter. Vi var noga med att aldrig prata med sÀnkt röst eller undvika skrammel i köket. För oss var de rumsrenhet Ä vanliga vardagen som rÀkte. Visst med en jackis sÄ ville alla klappa henne nÀr man var ute. Vi tog henne pÄ stan men bar mest runt henne sÄ hon hör ljud Ä kÀnner lukter.

JackieOskyldig