Agilitytävling. Vågar jag?
Jag snubblade över en inofficiell tävling i Karlstad i början av December. Kvällen före jag ändå skulle hem för en intervju inför exjobb.
Nu är frågan om jag vågar ställa upp med Tea?? Det fanns hoppklass A som jag antar är klass 1 som vi kanske skulle kunna testa. Saken är att vi inte fått till slalomen riktigt bra än och jag är näst intill säker på att det är hindret hon skulle missa på tävling. Men jag känner ändå att det kanske skulle vara kul att bara få ett hum och en känsla av hur det går till på en tävling. Hur skulle ni gjort? Är det en dålig idé både för mitt och Teas självförtroende? Eller är det bara att börja köra?
Det är min agilityinstruktör som satte griller i huvudet på mig efter kursen och sa att vi borde satsa nu och testa tävlingar, annars hade jag inte ens tänkt tanken ;)

Absolut, bara testa. =) Funkar inte slalom direkt, så kör en frivillig diskning och bara kör vidare för att behålla glädjen. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
KÖR!! Man måste faktiskt träna på att tävla också. Det brukar ta ett par gånger innan man kört ihop sig som ett team och klarar en hel bana utan att diska sig, faktiskt. Våga! Det är så himla roligt!! :)
Sen kan du också hålla utkik efter "blåbärstävlingar". Det är inofficiella tävlingar för unga hundar eller hundar som inte är riktigt färdigtränade än. Brukar bara vara tunnlar och hopphinder. Superkul!
Tack för peppen från er båda :) Ja jag antar att alla är nybörjare en gång så det är väl egentligen bara att köra!
Blåbärstävlingar runt Uppsala tittar jag för fullt efter :) Det skulle absolut inte vara några problem för Tea, går något fel så är det förmodligen matte som gjort bort sig ;)

Jag brukar tävla mina hundar innan jag tror att de kommer gå nollade. Då har jag ingen press på mig själv att det ska gå bra, utan jag kan gå in och bara ha som mål att hunden ska ha så kul som möjligt. =) Det verkar vara fler som har samma inställning, som domare ser jag ofta ekipage som verkar nya, men som kör på kul ändå, hoppar över det som inte funkar för dagen. Det händer även att förare säger till mig i förväg att de kommer bryta och belöna med leksak efter halva banan eller något specifikt hinder.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Vad skönt att få höra ur en domares synvinkel, tänkte ett ögonblick att jag kanske förstör i tävlingen om vi kommer in och lattjar som nybörjare :) Jag ska ta och dra till en agilitybana och köra ett pass för att se hur det känns. Det var ett tag sen nu vi tränade, efter det bestämmer jag mig :)
Jag tycker du ska KÖRA! :D All träning är ju bra träning, och även om ni inte går felfritt så lär ni er nya saker, och har kul under tiden! 😃
Tycker du ska fråga dej själv: Vad är det värsta som kan hända? Antingen går det dåligt och då behöver ni träna mer (vilket ni väl hade velat iallafall) eller så går det bra och då kan det bli en boost inför den fortsatta träningen :).
Det måste vara början av december nu, har du tävlat? Hur har det gått? Hur kändes det?😃
Det blev inget då det körde ihop sig med mitt schema tyvärr! Men jag håller utkik efter tävlingar i stockholm/uppsala området som kan passa oss. Främst i blåbärsklass :) Men tack för peppen allihop! Det känns inte lika farligt längre efter att ha läst allas kommentarer :)
10# Åh vad synd, men det blir ju så ibland! Hoppas du hittar en annan snart! Tror på er två!😃
Hoppas du blir lika agilitybiten som jag, då kanske vi ses på nån av de stora tävlingarna i Frövi, Kumla eller Karlstad i sommar. ;)
Det är inte omöjligt ;)
Nu har vi startat vår första tävling! Det blev självklart diskning på både hoppklass 1 och tunnelklass 😉Men vad gör det! Vi hade roligt. I hoppklassen skippade vi slalom då det inte sitter ordentligt än. Jag rörde till det lite för Tea så det blev inte en optimal bana. Sedan tyckte Tea att det satt några trevliga typer i ett tält hon behövde hälsa på… Men utöver alla missar så genomförde vi banan! 🙂I tunnelklassen var hon däremot lite övertaggad så efter andra hindret tog hon en tunnel själv. Men efter inkallning så genomförde vi banan på ett mycket bättre sätt än första. Då var jag ändå riktigt stolt över min donna och även mig själv som gjorde ett mycket bättre genomförande.
Vi får se när nästa tävling blir, för skam den som ger sig 😉