FĂ€stingskydd
Hej! đ
Har försökt lĂ€sa lite om fĂ€stingskydd men tycker det Ă€r sĂ„ himla svĂ„rt att veta vilka som Ă€r bra. Har inte haft hund pĂ„ ett tag och har skaffat valp sĂ„ kĂ€nner inte direkt att jag har nĂ„gon koll pĂ„ det hĂ€r med vilka alternativ som finns och Ă€r mest effektiva, gĂ€rna giftfria. Vad anvĂ€nder ni för fĂ€stingskydd pĂ„ era hundar och tycker ni att de funkar? đ
PS. Vi bor i stan och hon Àr inte mer Àn 16 veckor sÄ hon har inte varit sÄ mycket i miljöer dÀr det Àr större risk att det finns fÀstingar, dÀrför har vi klarat oss bra utan skydd hittills, kollar henne regelbundet och hon har aldrig haft nÄgra kryp pÄ sig överhuvudtaget.
HÀr anvÀnder vi Frontline. Jag tycker det fungerade bra förra sÀsongen. Men det Àr ju olika, det funkade inte alls lika bra pÄ förra hunden.
Jag förstÄr viljan att kunna anvÀnda giftfria medel, men jag har inte stött pÄ nÄgot som jag vÄgar rekommendera.
Medarbetare pÄ jack russel terrier
Jag anvÀnder en elektronisk fÀstingvakt som jag upplever fungerar vÀldigt bra. Innan jag skaffade den fick jag plocka en del fÀstingar men sedan jag började anvÀnda fÀstingvakten har jag inte behövt plocka nÄgra.
BĂ€rnstenshalsbandâŠ.. Har funkat bea för oss. Vi bor i Gbg. Vi har Ă€ven köpt fĂ€stingbrikor de röd/vita om halsbandet gĂ„r sönder. Inga gifter och att man behöver vara orolig för barn som klappar mm. BĂ€rnsten mĂ„ste man testa för de beror mycket pĂ„ individens typ av pĂ€ls om de funkar eller ej, dock kan de bara svĂ„rt att ha dem pĂ„ valpar, de vĂ€xer sĂ„ dyrt att köpa för mĂ„nga olika storlekar sen Ă€r de rĂ€tt lekfulla (vĂ„ldsamma Ă„ rullar runt) samt funkar inte pĂ„ blöt hund. Titta efter brickan, googla sĂ„ ser du en röd vit brika. Alla i parken hade den förra Ă„ret Ă„ de rekommenderade oss.
Jackie
#4 Tack för tipset! Ska kolla upp fÀstingbrickorna. Kan dom möjligtsvis heta tic-clip?
Ber om ursÀkt för de sena svaret. Ja de Àr den, finns mÄnga sidor som rekommenderar. Lycka till!!!!
Jackie
Har tidigare anvÀnt frontline, har fungerat utmÀrkt pÄ ena hunden, men hjÀlpte inte pÄ den andra.. Men ska försöka hitta ett bÀttre alternativ i sommar! :)
/ Hanna Andersson
VÀrd för Jack Russell Terrier / Medarbetare pÄ Terrier
| www.JAXINATION.se |
Vi har skippat fĂ€stingbrickor och halsband eftersom den starka doften (de som jag iaf har anvĂ€nt) fĂ„r jag sĂ„ ont i huvudet av. Vi köte frĂ„n djur affĂ€ren tabletterna "Fix odida ZX" som Ă€r mot fĂ€stigar och parasiter. Enligt sĂ€ljaren Ă€r de de bĂ€sta pĂ„ marknaden. Ăn har inte vĂ„r Jackie haft nĂ„n fĂ€stig som bitit sig fast i alla fall :)