Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettlydnad-rallylydnad
Läst 3030 ggr
Jaxination
0

Rallylydnadsinspo

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi sysslar en del med rallylydnad, och älskar de! Vi tävlar en del. Min äldsta tik tävlar i högsta klassen, mästarklass, medans min yngsta tävlar nybörjarklass, men blir uppflyttad snart! :) 

Några fler här som är sugna på att tävla eller kanske tävlar redan? Tänkte vi kunde lägga upp filmer, från tävlingar/träningar och peppa varandra, ställa frågor osv.

Jag har tävlat i 3 år, så jag är gärna bollplank för ideér! 

Vi tävlade förra helgen och hamnade på en 5:e plats med 89 poäng, vilket var vårt andra uppflyttningspoäng, Nästa tävling har vi den 10 maj.

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

tnoet
0

Har precis också börjat med rally! Med den äldsta då.. Den yngsta ska jag försöka debutera med i höst. Doris har kört 3 officiella hittills; 61 p, 86 p och idag 92 p. Kör nästa tävling den 9/5 och hoppas på sista kvalificeringspoängen då. :)

Jaxination
0

#1 - Vad roligt! Lycka till! :)

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Elcyion
0

Jag som är helt novis. Kan någon enkelt förklara rallylydnaden? Vad bedöms? Vilka kriterier? Allt annat som gör grenen begriplig för alla oss andra som är totala noviser.

Medarbetare på jack russel terrier

tnoet
0

Jag upplever att kontakt och positiv attityd är det som bedöms mest i nybörjarklass, genomförandet av banan behöver inte vara perfekt. Det bästa med rallyn är att den är så välkomnande. Domaren går med på banvandring och förklarar hur den vill att varje moment ska genomföras, man får ställa massvis med frågor och runt planen tar man stor hänsyn till hunden som är inne och jobbar. Hoppas det gav svar på några av dina funderingar! :)

Jaxination
0

Alla börjar på 100 poäng, sedan så räknas de ner efter hur många fel de blir under banans gång. För att bli godkänd måste ekipaget ha över 70p. När man fått 3 x 70+ kan man bli uppflyttad till nästa klass. Men får du 100 poäng kan du flytta upp direkt om du vill, men får ingen titel. (RLD *klass*)

Nybörjarklass > Fortsättningsklass > Avancerad Klass > Mästarklass

Du får inte röra hunden under banans gång, då blir de disk.

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

tnoet
0

I nybörjarklass är hunden kopplad, vilket både kan vara en trygghet men samtidigt extra pilligt, eftersom kopplet inte får sträckas. Du får inte röra hunden inne på banområdet, men du får däremot uppmuntra med röst, klappa händer osv för att bibehålla kontakt. Man får ta god tid på sig inne på banan och behöver inte stressa.

En nybörjarbana är mellan 12-15 skyltar och mellan varje skylt är det 3-5 meter. 

Här är en länk till momenbeskrivningar för varje skylt i nybörjarklass. javascript:nicTemp(); Skyltarna kan även printas ut från SBK.

Jaxination
0

Ja precis, alla regler och skyltar finns på SBK's hemsida! :)

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

TeaOchHanna
1

Åh vad kul! Filmer uppskattas 🙂 Jag vill gärna testa rallylydnad med Tea och funderar på om vi ska gå en kurs. Det verkar mycket roligare än tävlingslydnad som vi gav ett tappert försök med innan vi gav upp 😉Tror vi båda tyckte det var lika tråkigt med alla strikta regler

tnoet
2

#8 Jag har skickat PM till dig med länk till min youtube. Har filmat mina senaste två rallytävlingar och lagt in kommentarer där det blir poängavdrag osv. Bara du pluggar lite skyltar tror jag ni redan är startklara. :)

Jaxination
1

Känn dig fri att besöka min också, har många filmer! :)

https://www.youtube.com/channel/UC_uxTUVyZdVMGB1M5lQyn3w

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Elcyion
0

Jag ska haka på en kompis imorgon till hennes kurs i rallylydnad. Tänkte försöka snappa upp lite då, även om jag är där av helt andra anledningar.

Elcyion
0

#9 Du kan inte länka här också? Skulle vara jätteintressant att se varför du får poängavdrag.

tnoet
0

#12 Tycker det är så himla pinsamt att visa såna klipp, men okej då. För din skull! Vi är helt gröna på detta, så ha överseende. :)

Vad vi får avdrag för i klippen: 
Nos - Nosar kortvarigt på eller berör marken, banmaterial eller person 
Bris - Bristande samarbete 
FF - Förarfel 
Sned - Snett sitt, stå, ligg eller backa; mer än 45° 
Halv - Moment utförs mer än 0,5 m fr. skylt 
SK -  Sträckt koppel.

https://www.youtube.com/watch?v=zAhitZlWCoY
https://www.youtube.com/watch?v=hdgqMIrmwM0

Elcyion
1

❤️

Jaxination
0

Någon som har tävlingar på gång? :)

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Jaxination
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi tävlade igår och tog vår första titel RLD N med 83 och 80p!

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Jaxination
0

Första banan, 83p!

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Jaxination
0

Andra banan, 80p!

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

tnoet
0

#16 Grattis! 

Vi tog också vårt RLD N i helgen! Dock efter våra sämsta starter någonsin.. Doris blev så rädd för nåt att jag fick bryta, men domaren tyckte vi skulle fortsätta från där jag bröt sist i klassen igen. 77 p. Det var dubbeltävling, så andra starten ville jag bara fokusera på att hon inte skulle vara låg och släppa rädslan.. Vilket resulterade i att jag var så nervös att jag gjorde fel på en skylt!!!! Aldrig hänt innan. Så pinsamt. 82 p.

TeaOchHanna
1

Hejsan! Nu har jag börjat träna lite rally med Tea och hon tycker det är skitkul! :) Jag har skrivit ut och tränat på momenten i nybörjarklassen och hon klarar samtliga utom att gå från sittande till stående… Hur ska man lära in det på bästa sätt? Någon som vet? :)

tnoet
1

#20 Jag har kört två olika varianter och sen kombinerat dom. Jag har tränat kommandot "stå" genom att klicka när hunden bara står (typ utställningsträning), så att hon fattat att det är en "grej". Sen när hon kan det så har jag satt hunden, tagit en godis framför nosen och fört från hunden, så när den försöker följa efter lyfter rumpan. Om du förstår? Så klickar man där för minsta lilla rörelse och till slut blir det ett stående. Har ingen aning om hur andra gjort, men det här funkade för oss i alla fall. :)

TeaOchHanna
0

Det låter logiskt! :) Tack för tipset!