Attityd jack russell terrier
http://hundar.ifokus.se/discussions/558d3fa28e0e74385d001ea9-aldrig-den-rasen
Jag ville bara starta en diskussion här vad tycker ni om mångas attityd mot jack russell terriers?
Kram, Anna.
Ofta okunskap och som okunskap gör är att skaffa fördomar.
Tycker det är så tråkigt! Men gemene man vet ju inte att renrasaveln (ja, JRTC har hållt på lite längre) inom JRT är relativt ny och att antagligen många av individerna man ser på stan är blandisar. Inte heller ovanligt att hundarna hamnar hos ägare som vill ha en "söt liten behändig hund" och kanske varken har intresse eller tid för aktivering.
Kul att tråden togs upp här för jag hade tänkt kolla mer er hur är era jrt?
Jag har mycket gott o säga om rasen, jag gillar deras sätt ofta glada trevliga hundar med mycket energi. Men jag måste haft ren otur som råkat ut för även renrasiga jrt med sämre attityd mot både hundar och folk. Vart hundvakt innan vi skaffa egna hundar och även märkte jag detta, ena syster har en kastrat som inte alls funkar med andra hanar. Även när vi vart på större hundutställningar så ser jag just jrt som gör utfall mot andra hundar🤔 Sen bör man tänka på stress och osäkerhet kan utlösa just detta hos hund oavsett ras/er. Jag gillar rasen jag tror mycket beror även på vad man gör med hunden vissa har säkert mer gryt i sig, medans andra kanske nöjer sig med små aktivering, bara en fundering jag har då jag inte äger men tror det är en aktiv ras där vissa behöver mer än kasta en boll till och gå promenader.
Jag hoppas att fler gör mentalbeskrivning som rasklubben rekomenderar uppfödare göra, lite för att avla på bästa sätt.
Min jack russell terrier är en väldigt go glad tjej, funkar med ALLA hundar och ALLA människor. Hon är inte alls skällig, kan lätt ta det lungt en hel dag om matte är sjuk gillar att ligga och kela i sängen annars kan hon lätt fjällvandra i flera timmar och perfekt för olika hundsporter jack russell terriern är ofta en hund som funkar till det mesta. Du har haft otur som råkat ut för jack russell terriers med sämre attityd precis som jag råkat ut för pudlar med sämre attityd men det innebär inte att alla inom rasen är likadana. Jag har ALDRIG vart med om en jrt som gjort utfall då har jag vart med på många utställningar, hundsport, uppfödare osv det finns säkert absolut men det finns fler som inte är så.
4 tror du att det ren otur det tror jag inte helt att det är. Bara läsa på alla studier som gjorts och vad som skrivs så tror jag mer på att det handlar lite om avel och vad man gör med sin hund. En aktiv hund som inte får upplopp för sin energi skaffar helt enkelt ett eget jobb, ofta är det inte kanske så önskvärt beteende. Bara denna som googlades fram snabbt http://www.svd.se/liten-och-kaxig-sma-hundar-ar-argare-an-stora
#5 Självklart kan beteendet bero på hur ägaren är mot sin hund har aldrig nekat det vet inte var du läste det… aktivering är en viktig del i att hunden ska må bra :)
Jag tycker att det är väldigt tråkigt att de har så dåligt rykte för det är ju en sån härlig ras. Jag har träffat många JRT och har en själv. När jag skaffade Mercedes jobbade jag i ett stall och alla förälskade sig snabbt i henne. En av tjejerna i stallet frågade sin pappa om dom inte kunde skaffa en JRT men han sa "Nej en sån ska vi inte ha för dom är så skälliga och ettriga". Men de flesta är faktiskt väldigt tysta av sig. Mercedes till exempel skäller nästan aldrig och hon ligger gärna nära i soffan och bara myser inomhus. Utomhus är det ganska mycket motor men inte mer än att man kan hantera det. Hon älskar både människor och hundar och vill gärna fram till alla man möter.
Hej jag tog över en Jackrussel 2011 då var hon skälig mot alla både hundar och människor litade hon inte på förutom matte och husse. Men i dag är hon en go, glad sprallig tjej som älskar livet. Med rätt träning, kärlek och förståelse har hon blivit den perfekta hunden. Men hon har fortfarande kvar sitt humör att man gör inte som man vill med henne. Men det tycker jag är bra.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har två JRT hemma.
En tik på 7 år. SUPERlugn, sover gärna på dagarna. Men när vi tränar är hon engagerad till 100%. Svårmotiverad dock, hon är inte intresserad av leksaker. De är godis som gäller. Hon tröttnar också efter en stund. Hon är lätt att ha med sig, inte översocial. Fungerar toppen men andra hundar. Tollererar mycket, säger bara ifrån om de behövs. Dock är hon JÄTTEkänslig för ljud. Hon är extremt skotträdd och får panik om de är liknande ljud. Hon släpper de inte sen utan fortsätter att vara rädd.
Så har jag en hane på 3 år. Han har energi att göra saker HELATIDEN. Kopplar dock av hemma. Men kan har svårt med de på nya ställen. Älskar leksaker och busa. Följer gärna med ut och går flera mil om han nu skulle få chansen. Han älskar att träna och har motivation som räcker hur länge som helst. Tröttnar i princip aldrig. Att han sen blir trött i huvudet är en annan sak. Fungerar sådär med nya hundar, då han är lite dominant. Ska han hälsa vill jag helst att de görs utan koppel. För att undvika onödiga missförstånd i hundspråksväg. Älskar människor och att få uppmärksamhet. Han är väldigt miljöstark, släpper rädslor väldigt bra. Har även gjort ett MH drygt 15 månader gammal. Inte skotträdd eller ljudkänslig.
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |