Skaffa katt med Jackrussel
Hej jag och min man är sugna på att köpa en kattunge men jag undrar om det är någon som har katt med eran jackrussel. Vår vill gärna jaga katter ute. Men alla man pratar med säger skaffa en kattunge så kommer hon att ta hand om den mera än att se den som ett annat djur att jaga. Är det någon med erfarenhet om detta är det dumt eller tror ni det kommer att funka?
Min äldsta tjej har bott med katter och ÄLSKAR dom. Går man hem till nån med katt så vill hon gosa, är säker på att hon hade "adopterat" en kattunge om vi skaffat en också. Däremot om hon ser en okänd katt ute så är hon sugen på att jaga dem, antagligen för att de ofta sänder ut spända signaler + sticker iväg i världens fart. Tror inte det skulle va nån fara för er att skaffa kattunge, hunden förstår fort! :)
Jack russell terriers har ofta stor jaktinstinkt!
Min jack russell terrier klarar inte katter alls, spelar ingen roll om det är en kattunge eller vuxen katt hon vill attackera dem och inte jaga lekfullt. Det är väldigt svårt att veta hur det blir med just din hund, men om du bara skaffar hem en kattunge finns det en risk att din hund inte reagerar så som du önskat om det finns någon chans att kontrollerat låta din hund hälsa på en kattunge innan du köper en? jag har tänkt så att om min hund redan som valp fått hälsa på katter hade hon kanske vant sig vid dem, men nu är det som det är och vi planerar inte och skaffa katt heller
Ja det var en bra ide att hon får träffa en kattunge först och se hur hon reagerar under kontrollerade former. Jo hon har ju stor jaktinstinkt men vi hade kaniner förut och de blev hennes kompisar. Efter träning.
#3 Okay :) men då kanske det går!
Det skulle ju fungera även om hunden skulle vilja jaga katten men det kräver ju mer jobb. Som regel brukar det fungera bra. Min Mercedes gillar att springa efter katter ute men för att dom springer iväg men hon vill inte döda dom. Träffar hon katter inne som är vana vid hundar eller inte är rädda så bryr hon sig inte så mycket om dom.
Det är bara att lära hunden att man inte jagar familjen. När det är okej och inte okej. har aldrig haft några problem med att ta hem andra djurungar. Har både katter kaniner och höns. Men tillåter inte att hundarna ger sig på dom! :) Bff….
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Försökte få min jack russell att hälsa på en katt en gång under kontrollerade former, och trots träning så gick jaktinstinkten igång stel i hela kroppen och hugger efter katten så hon skulle döda om hon så fick. Är jaktinstinkten för stark är det väldigt svårt att träna bort.
Det går att ha Jack Russell med katt, Acke är uppvuxen med katt. Vi spärrade av delar utav rummen där katterna hade en fristad tills dom hade vant sig med varandra. Var noga med att från dag 1 inte tillåta någon form utav jakt på katten så kommer allt gå bra och låt även katten ha en fristad där hunden inte kommer åt eller vet att katten ska få vara ifred. Vi hade hela ovanvåningen som en fristad åt exets katter.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
De jack rusell som vi har haft har sovit, ätit och lekt tillsammans med katterna. Däremot har vissa jagat okända katter om man inte höll koll på dem.
Tack för alla tips vi skall tänka på dom när vi skaffar katt.
#8 Det är klart det går men du kan inte säga det går i allmänhet för det är inte sant, långt ifrån alla klarar det!
#11 skulle säga tvärt om faktiskt. Vart har du läst undersökning eller info om att folk inte har andra husdjur med jrt? För min erfarenhet säger helt tvärt om. Att jrt är mycket beskyddande mot övriga familj o djur. ************** Känner många med jrt & alla har andra husdjur som katt och höns osv. Även 2 som jagar med sina hundar, men aldrig att hundarna ger sig på de andra husdjuren! Som LouiseKW säger får man inte tillåta någon som helst jakt från dag ett… Skulle inte ens vilja kalla det ett problem. Vill absolut inte trampa någon på fötterna men det är min åsikt och erfarenhet.
Från ssk; "Man ska vara medveten om att jaktinstinkten finns där, även om man inte tänkt använda hunden till jakt. Jaktinstinkten utgör en motor hos hunden, och den motorn kan användas till så mycket annat, till exempel hundsporter som agility, spår och eftersök…" Så låt motorn användas till annat än oönskade mål :) (som katter) eller höns. fick säga åt Teddy (och min schäfer) på skarpen med hönsen för höns är roliga att jaga! De låter och flaxar :'D tog lite arbete en hel dag men fick dom att fatta att hönsen va no no.
#12 Jag har ALDRIG skrivit att folk som äger jack russell terriers inte har andra djur jag är mycket medveten om att det funkar bra för många jag skrev såhär "Långt ifrån alla klarar det" vilket innebär att inte alla jack russell terriers klarar av att bo med andra katter till exempel det är bara sant och där kan det vara jaktinstinkten som är ivägen min hund skulle döda en katt om hon fick chansen det går inte att träna bort för det har vi redan arbetat med jaktinstinkten på henne är väldigt stark och känner fler jack russell terriers som är sådana. Sen finns det dem som klarar sig bra med andra smådjur katter osv.. Ingen aning om varför du börjar prata om någon undersökning osv när jag inte ens nämnt det du påstår. Dessutom klart du kan säga "man får inte tillåta någon som helst jakt" självklart inte. Min hund hade inte stött på en katt förrän hon fyllde ett halvår och det var en utekatt som vi ej kände (hon har ingen anledning och träffa katter för vi har ingen &känner ingen men vi ser utekatter ibland) hon blev då helt stel i hela kroppen och ville jaga, efter det har det fortsatt trots träning. Jaktinstinkten är stark och det är individuellt hur stark. Förstår att du kanske missförstod detta jag skrev " Det är klart det går men du kan inte säga det går i allmänhet för det är inte sant, " Vad jag menade med det är att man kan inte säga att det funkar för alla jack russell terriers i allmänhet som om att det vore en självklarhet, för det är inte sant även om det funkar för en hel del!
#14 men förlåt så jävla mycket men när du skrev att de "i allmänhet inte klarar det" antog jag att det fanns något belägg på det och det hade varit intressant att läsa då uppfödare kämpar med att få bukt på jaktinstinkten. Och i mitt "jackrussell gäng" på 10 hundar är det ingen med sådana problem. Om 80% av jack russell klarar av att kontrollera sin instinkt och 20% inte så är det ju i allmänhet som de klarar av det. Vet schäferhundar och golden retrivers med samma problem. Tråkigt att detta ska bli standarden för jrt! Tror knappast frågan blivit ställd på en retriversida… Får försvara jrt mot dumma, falska påhopp varje dag så jag blir extra ledsen när rasen i samhället framstår som jobbig, jaktig, skällig osv.
Sen Haku för att försvara din hund för det tänker jag göra :) din hund har ju ingen relation till katterna du/ni möter. Och det är ju en helt annan femma! :) Skulle inte vilja vara den främmande katt som kommer in på vår tomt! Teddy hade nog bitit ihjäl en främmande katt på vår tomt! Utan att tveka! Men inte "hans katter".
Oj vilken ton det blev här.
#11 Handlar nog mycket om uppfostran, ägaren och vilka aktiviteter man gör med hunden. Sen är det lättare med kattunge - hund eller hundvalp - katt.
#16 Acke jagar gärna okända katter, tror inte han hade bitit ihjäl dom men leka skulle han nog vilja men kanske inte katterna ;)
Sen är min JRT tränad sen dag 1 att inte jaga något utan lov. Hur ska man annars kunna gå ut i skogen i lugn och ro? :P Visst det har hänt 3 gånger att jag inte varit snabb nog att se vilt så han har drivit både rådjur och älg samt stuckit ner i gryt efter hare. Men sen finns där individer som är svårare att hindra en jakt på, men tror mycket sitter i grundlydnaden och kontakten mellan hund och ägare.
#15 Förstår inte alls vad du vill framföra här.. Jag tycker jrt är en bra ras men jag förstår inte varför man ska förbise att dem har jaktinstinkt det gör dem inte till dåliga hundar, jag skrev bara att vissa klarar inte smådjur och det är bara så och det är mer vanligt att till exempel rasen jack russell terrier vill jaga än en chihuahua för det finns i jack russell terriers dem är egentligen avlade till det, och det är inte alla som tycker det är bra att avla bort det dem är gjorda för men jag förstår din synpunkt vart har du fått statistiken om att 80 % klarar det och 20% inte gör det? intressant med en källa.
#17 Intressant men om hunden har mycket jakt i sig och man släpper den löst i skogen tror jag inte grundlydnad spelar så stor roll om dem får vittring och går på instinkt jag och min hund har väldigt bra kontakt och hon är otroligt lydig av sig annars. Tråkigt att du inte kan tänka dig det bara 😮
Lämnar denna tråden & forumet nu så kommer inte läsa om ni skriver något mer till mig orkar inte tjafsa jag har mina åsikter ni era, det är ok…😉😃
#18 Dålig attityd ifrån dig ifrån början. Men det kan jag bortse.
Min hund har otroligt mycket jakt i sig och han tränas för jakt men även för rallylydnad. Men hur fasiken tror du en jägare avbryter jakt på sin jakthund??? Väntar på att hunden tröttnar eller? Känns som du har otroligt dålig koll på jakthundar och vad som krävs.
Nej, ni har inte en bra "kontakt" för då hade du kunnat bryta en jakt! Min hund får vittring och min hund vet att denna signal betyder vänd direkt och spring till matte. Min hund har drivit rådjur och jag har avbrutit det genom att vissla och han vänder direkt och kommer till mig, men det kanske inte är en bra grundlydnad för dig?
Men jag tror tyvärr du är nybörjare på hund. Min familj har fött upp hundar, min pappa har jagat och jag har vuxit upp med jakthundar sen jag var liten. Är aktiv inom brukshundsklubben mm. Hur skulle det se ut om vi gick ut med ett jaktlag och alla hundar sprang runt och inte lyssnade på sina ägare? Så ja, jag kan tänka mig att där finns hundar som inte är tränade för inkallning i skarpt läge men dessa hundar ska nog inte heller röra sig i skogen lösa bland annat din hund, Haku.
#19 Tjena igen råkade ramla in på tråden igen.
Nu är det du som har tråkig attityd, Tråkigt att du påstår dig veta att jag är nybörjare på hund och att jag och min hund inte har bra kontakt du är välkommen att träffa mig och min hund först när du sett hur bra kontakt jag och min hund har i verkligheten kan du uttala dig du har inte ens sett min hund och du vet absolut inte om jag är nybörjare för nybörjare är jag inte, har haft med hund och göra sen barnsben. Jag har aldrig min hund lös "LouiseKW" hon är bara i hundrastgård hon kommer på inkallning men jag vill inte riskera något om hon skulle få vittring på något djur är djur… och jag har inte ens testat hur ska jag veta?
Jag vet inte om du är nybörjare eller om du har bra kontakt med din hund heller svårt att veta utifrån vad du skriver!
Men jag måste säga att det bästa är om Sajtvärden låser denna tråd eller något, vi båda är vuxna människor leder detta tjafs någonstans? hoppa på varandra när vi inte vet ett skvatt om varandra? förutom korta rader på nätet? svaret är nej. SÅ vi slutar diskutera nu för BÅDAS skull.
Tråden låst.
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |