Skaffa JRT?
Jag har börjat gå i tankar på JRT som min nästa hund trots att jag tidigare varit helt emot allt som har med dem att göra (har bara träffat ostimulerade stallhundar som beter sig illa mot andra hundar och människor förutom en jrt). Den enda trevliga jag träffat har fått upp mitt hopp för den rasen som rolig aktiv kompis till mig och min mops.
Jag skulle vilja hålla på med spår/viltspår, ev. kantarellsök på hösten, lite lätt lydnad och kanske agility om jag lyckas få upp ögonen för den sporten (Gillar att se på det och farten, men har aldrig testat det själv så vet inte).
Hur är JRT mot andra hundar? Vad är det man ska tänka på när man kollar upp uppfödare? Finns det några problem inom rasen som inte måste kollas upp men ändå är bra om uppfödaren gör?
Hej! Va kul att du tänker på Jack russell! Det är en underbar ras men som du märkt så kan de bli riktigt jobbiga i fel händer! Tog själv min jack russell som omplacering när han var vuxen och han hade rätt stora problem. Men vet man bara som du vad man skaffar och ger hunden något att göra så blir det en toppenhund! Allt det du nämnt är aktiviteter som passar en Jrt. En Jrt behöver en uppgift i sin vardag. De "ostimulerade stallhundarna" du pratar om har tagit i uppgift att vakta stallet och dess invånare. (Antar att de skäller mycket?) ;) Viktigt att hitta en bra uppfödare. Som avlar på bra djur. För än idag finns det dom som har lite för "mycket" go i sina avelshundar. Något jag vet ssk försöker avla bort. För att få bort den stämpel många har satt på jrt pga ägares och "uppfödares" okunskap. Det är en frisk ras. Inga kända sjukdomar men avelshundar rekommenderas att ögonlysas och röntga knäna… Mitt tips är en bra uppfödare och tidig social träning mot andra djur och hundar. Min hund kunde jag mot alla odds ta med mig på stan, på zoo och bland folk. Han sa inte ett knyst för allt abnat var roligare. Men mötte vi en hund hemma i skogen så blev han knäpp men det berodde på hans uppväxt och inte rasen!!!! Tycker absolut att du ska fortsätta ta reda på mer ang jack russell :) De funkar med andra hundar. Haft flera i bhk. De är så lojala och älskar sin familj över allt annat! Underbara hundar! ♡
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Sen så finns uppfödare med olika inriktning på hundar. Jakt, utställning, sällskap osv. Så fråga noga vad just din uppfödare avlar på :) En jaktavlad hund borde få jaga t.ex.
JAg inte kan vara utan honom. Världens snällaste JRT.
Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.
Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.
Och jag lär inte kunna låta bli att skaffa en ny jrt i framtiden :D
Hur är JRT mot andra hundar?
Det är nog väldigt individuellt och beror nog också på hur ägaren har "uppfostrat/lärt" hunden. Min hund bryr sig inte om andra hundar när vi är ute på promenad om dom inte skäller för då kan han svara tillbaks med ett par skall eller gnäll eller så väntar han till att den andra hunden har blivit tystad utav sin ägare innan han skäller en gång bara för att få igång den andra hunden.
Vad är det man ska tänka på när man kollar upp uppfödare?
Det finns många uppfödare som em.nord skriver med olika inriktningar. Kolla på uppfödarlistor och åk runt och hälsa på, åk även till utställningar och kolla på rasen. Har du träffat många individer utav rasen får du en bra uppfattning, ta även reda på vilka kennlar dom kommer ifrån för att indirekt få tips om kennlar.
Finns det några problem inom rasen som inte måste kollas upp men ändå är bra om uppfödaren gör?
Jack Russell är en frisk och sund ras. Den har inga kända rassjukdomar och inget hälsoprogram hos SKK. Men rasklubben rekommenderar ögonlysning och patellaundersökning av avelshundar.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Hur de är mot andra hundar är väldigt olika från individ till individ. Min äldsta har absolut INGET socialt behov av andra hundar, förutom de i vår flock och närmaste krets. Hon blir ettrig om andra inte respekterar hennes personliga space, men fungerar finfint bara hon får vara ifred. Sen har jag en yngre som tolererar/umgås med alla oavsett kön/ålder/storlek, men som heller inte har något nämnvärt intresse av andra.
Min första köpte jag hos en kennel som fokuserar mest på utställningsvarianten. Det blev en ganska dominant dam med (enligt mig) för liten motor. Den andra var jag mer noggrann med valet av kennel. Fick rekommendationer från folk i "JRT-svängen", besökte några kennlar och fastnade för en som födde upp både golden och russlar. Det första som slog mig var on/off-knappen den uppfödarens hundar hade, ville man ha aktivitet var de med till 110% samtidigt som de stängde av så fort träningen var över. Fastnade också för att alla hundar i kenneln (väldigt många individer av olika ålder och kön) gick ihop utan gruff och buff. På flera andra kennlar jag besökt verkade det vanligt att ha sina hundar åtskilda.. Min yngsta är också från en "utställningskennel", men där mentalitet och arbetslust ändå står högre än exteriören. Besök flera olika uppfödare och gå på din magkänsla!
JRT är en frisk och sund ras, billig i drift. :P Föräldradjur ska vara ögonlysta och patellakollade. Annars tycker jag man i största möjliga mån ska försöka välja en kennel som gör mer än grundkraven. Typ mentaltest, HD-röntgen osv.
Älskar JRT och kommer nog inte byta från terrier någonsin. :D
Ja, du har fått många bra svar redan!
Jag har två hundar, som är dag och natt bokstavligen. Min äldsta tik är min första hund. Hon är nu 7 år. Hon var riktigt jobbig de första året, mest för att jag inte uppfyllde hennes behov (som du redan tänkt göra med din, alltså träna osv.) Hon var endast sällskap. Kunde inte vara lös, bet sönder allt, var inte ens rumsren..
Men så började vi agility och där vände allt. Hon är nu super! Vi har tävla i en massa sporter, hon kan vara lös typ överallt, är superlugn men älskar alla. Fungerar med alla hundar. Dock tänkte jag inte på kennel när jag skaffade henne. Hon är ganska kraftigt inavlat plus att de går sjukdomar i hennes släkt. Varken någon av föräldrarna är hälsokollade osv. Hon är rädd för ljud, får panik..
Så andra hunden, där tänkte jag till. Hittade uppfödare som hade den typ av jrt jag ville ha. Då jag nu letade arbetshund/tävlingshund så gick jag mycket på stamtavla. Så de blev en hane, på foderavtal. Han är nu 3 år! Han är de fart i HELA TIDEN! Älskar att jobba, busa, springa, allt! Väldigt mattekär! Han har en underbar mentalitet och är inte rädd av sig alls. Väldigt modig! Dock är han väldigt svår att funka med andra hundar, speciellt större och nya, då han är ganska dominant. De mesta är nog mitt egna fel att jag inte lät han umgås med rätt hundar.. Han är utställd med 2 cert, och ser alltså bra ut exteriört, men de ville jag ju ha. Men han blev sjuk istället. Har blivit allergisk mot allt luftburet. Så de tog stop där.
Så gräv djupt i stamtavlan när du letar! Vad vill du ha? Fråga gärna en gång för mycket om du undrar något. Många döljer tyvärr vissa saker, som sedan dyker upp, tyvärr. Och kolla så att föräldrarna är hälsotestade! Gärna MH eller BPH testade också, bara ett plus!
De där med kända sjukdomar eller ej är svårt att tolka. De är så mycket som mörkerläggs.. Som inte rapporteras eller som de ens finns statistik på. Rasklubben har ingen offentlig sådan just nu, tyvärr. Som tillexempel allergin på min foderhund. De visade sig att den kom från hans pappas sida.
Hoppas du fick någon vägledning!
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |
Jack Russel är en underbar hund. Personligheten exteriören ibland lite mer allergivänliga. Social mot människor och djur. Älskar min tös men för min del så vet jag inte om de blir en till. Vet inte var du bor, men ett tips är att prata med hundägare tilll rasen när du träffar dem ute. Många jag har pratat med säger att hunden har en del problem innan den blir 2år. Efter 2år har de inte varit några problem alls. Mycket hormonella problem som inte kan läggas under en sjukdom för de är de inte men symtomerna kan likna. Att tänka på är att rasen har många individer så de behöver inte inträffa men kan. Kolla hundförsälringar och jämnför olika raser med samma födelsedag och förutsättningar så kan du får en uppfattning om rasen är friskare eller ej än någon annan ras du tänker på. Jag säger bara att rasen är stor och utbredd och de finns många variationer i rasen, bra att kolla lite föräldrar och sånt. Min tös är kanske lite för lungan i ras standardens mått, tror jag kan plocka fram ett javktintresse i henne om jag vill men vi har henne som sälskapshund som älskar barn.
Jackie
Vill man ha en aktiv ras att arbeta med är den att rekommendera :) Jag har själv upplevt det är som #8 säger att de kan vara små djävlar i unghundsåren. Min tik var som en studsande gummiboll som inte kunde varva ner och bara vara cool. Sen bara vände det, nu är hon tre år och till och med folk i min omgivning som var förskräckta över hennes energi funderar på att själv skaffa sig terrier då hon är så rolig och lätt hund ;) Jag tror det var en kombination av hormoner och att jag inte riktigt hittat våran grej än gällande träning som gjorde henne lite hyper. Nu tränar vi och tävlar agility och hon älskar det.
Dock har hon trots energinivå alltid fungerat med andra hundar, inte haft några olater och aldrig varit speciellt skällig.
Gällande sjukdomar har det varit lite diskussion här om allergier. Min tik är lite överkänslig, hon är inte allergisk i den bemärkelsen att det påverkar vardagen men hon har reagerat kraftigt både mot knott och någon växt så jag har varit tvungen att åka in med henne.
Nästa hund kan bli en jack russell för mig med. Men då ska jag kolla upp kennel noggrannare och hitta en hund med lite mindre motor ;)