Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: terrier
Läst 3710 ggr
Isabelstella
0

Jack Russell första löp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Detta är min lilla 10 månaders tik Stella. Stella är en glad och aktiv liten tös som tycker om att gosa och vill gärna vara nära och med på allt vi gör, samtidigt som hon också är självständig och älskar att springa fritt i trädgården. För ca 2-3 veckor sedan lade vi märke till att hennes beteende förändrades. Hon blev mycket klängig och började jucka mot min sambo, gärna hela tiden om hon fick bestämma. Hon slickade på hans ben och gned sin "snippa" mot honom (detta låter ju sjukt när man skriver det men jag hoppas ni förstår) Hon slickar också ofta på sin snippa och vi tyckte oss se lite blod på/runt den vid tillfället. Vi bor på skilda håll, min sambo på landet och jag i en lägenhet i staden. Vi flyttar till hus i september. Jag har märkt att sedan dessa två-tre veckorna VÄGRAR hon att gå ut här i staden. Hon är rädd för allt. Människor, bilar, sirener osv. Detta har aldrig stört henne innan. Jag försöker nästan slita henne med mig och har ibland fått bära henne ner i parken och så fort hon kommer ner drar hon så att hon nästan kvävs :( som sagt detta problemet har vi inte haft innan. Hon är inte alls sån på landet när vi är ute även om där med är människor och bilar som låter. Hon sover väldigt bra om nätterna kan jag tillägga. Ca 8-10 h om natten. Det har aldrig varit några problem. I dag har hon varit väldigt trött och sovit mest hela dagen och för första gången har jag hittat blod fläckar på sängkläderna och hennes filt. De är varken små eller stora och det är väldigt ljust blod. Hennes snippa är svullen vad jag kan se. Som jag har förstått kan hon löpa i ca 2-3 veckor och då ca 2 gånger om året? Stämmer detta? Vore kul att höra om fler känner igen sig och kanske kan ge något råd :)

Isabelstella
0

Glömde att lägga till att hon idag för första gången kissade i soffan, samtidigt som hon låg ner på magen såg jag att det rann under henne. Har aldrig hänt innan. Kan det ha att göra med att snippan är svullen och att känslen är nedsatt?

Haku
0

söt. Kan inte svara, men söt ❤️

Cederström
0

Tikar kan förrändra sitt beteende under löpperioden. De kan till och med sluta äta under några dagar. Att hon kissar inne kan också bero på hennes löp.  Det vanligaste är att tikar löper 2 gånger om året. Som mest svullna är de runt 12:e till 16:e löpdagen, då räknas det från första dagen man upptäcker en blodfläck.

catr.ruds
0

Det händer att Mercedes också kissar inne när hon löper men oftast under natten. Löpet pågår i ca 3 veckor och det är olika från hund till hund hur många gånger om året de löper, vissa löper bara 1 gång om året medans det finns dom som löper 3 gånger. Ofta kan beteendet förändras men det brukar gå över när löpet är slut.

em.nord
0

Tror mammas tik löper 2ggr om året o under några veckor :) Har själv aldrig haft tik men hon blir sååå snäll under löpet. De andra hundarna som i vanliga fall bara är i vägen är plötsligt jätteintressanta :D och även människor får extra kärlek ;) Sån söt tjej du har! ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

tnoet
0

Min yngsta reagerade likadant på sitt första löp som din verkat göra. Hon blev plötsligt rädd för saker, råkade kissa ner sig inomhus och blev väldigt kärvänlig. Nu har hon precis löpt för tredje gången och den här vändan märkte jag inte något speciellt med henne, förutom att hon skulle rida på min andra hund konstant. :P 

Första löpet är nog lite konstigt och jobbigt för unghunden. Typ som puberteten för oss, kan jag tänka mig? Mycket som händer i kroppen och knoppen vid den åldern. Mina tikar löper två gånger om året. Eller ja, den äldsta är kastrerad nu, men innan. :)

Jaxination
0

Min tik blev hängig och slö före, under och efter löp. Vi hade kanske 4 månader av ett år där allt funkade bra och vi kunde träna och sånt. Hon matvägrade, ville inte gå ut och aboslut inte träna. Så jag tog beslutet att kastrera henne, mest för sin egna skull, så hon inte skulle må så dåligt. De har varit ett bra beslut och nu mår hon riktigt bra, förutom att hon lätt går upp i vikt och pälsen blev sisådär!

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Jackie 2012
0

Vår tös ändrade sig mentalt till vuxen efter det första löpet . Under löp och skendräktighet samt innan löp är de mycket humör förändring, hon lider mycket av att vara rädd/ inte vilja motionera/ klängig/ mjölkproduktion/ hudutslag/ dåliga tassar mm så vi funderar på kastrering. De är var 7 månad ca för oss med en månads förvarning i hungerkänslor och klängighet, sen kommer 3 veckor blod och helt "off" innan hon blir lite mer normal innan skendräktigheter sätter igång å det är jobbigt igen. Vi har en specialare till tös. Älskar henne och tror för hennes eget bästa då hon har så jobbigt dessa perioder att vi ska våga pröva sterilisering trots jag är väldigt rädd för att få en inkontinent hund. Har redan en som brukar få urinvägsinfektioner.

JackieOskyldig

tnoet
0

#8 Min äldsta tik mådde kasst under större delen av året pga sina löp. Hon var duktig på träning, men hade inte det där härliga drivet som terriers ska ha. Kastrerade henne i julas och det var det bästa jag gjort! Nu är hon piggare än min yngsta, med på allt och glad hela tiden. Mer matglad, men har inte märkt någon speciell viktuppgång och pälsen är densamma. Har man en tik som påverkas så pass av löp rekommenderar jag verkligen kastrering. Har inte märkt av någon inkontinens heller, än, men veterinären sa att det kan dyka upp flera år efteråt. Dock kan det framgångsrikt behandlas, om jag förstod det rätt!

[tk1971]
0

Det ser ut som att jag haft turen att få en tik som löper med ca 11 månaders mellanrum. Tycker inte löpen är särskilt betungande, det är ju lite pyssel med dem men det klarar man av. Dock så tycker jag att hon stinker rätt illa då…