Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etiketttävlingar-undersökningar
Läst 5226 ggr
Cederström
1

Hundutställningar under 2015

Då är det ett nytt år det innebär för mig att titta över och planera för hundutställningar under året. Nu är förberedelserna igång för att på Söndag åka upp till My Dog i Göteborg. Det skall ställas 2 hundar på Söndag den 5/1. Sonen skall ställa Jackisen Tore och jag skall ställa Dadien Sixten. Det bir Sixtens debut i officiella utställningsringen. Alla tar in på hotell i Göteborg den 4/1 för 2 nätter och åker hem igen den 6/1.

Gia91an
0

Ååh jag ska sååå hålla tummarna! :D

Cederström
2

Hela vistelsen i Göteborg gick mycket bra. Det var trevligt att träffa så mycket hundmänniskor. Tore fick Very Good och en 2:dra plats i konkurrensen. Sixten fick en 2:dra plats om valp.

Jaxination
0

Är detta ett inlägg där alla kan planera utställningar, eller var tanken att bara du skulle lägga upp här? :)

Vad heter dina i stamtavlan?

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Cederström
0

Då jag åker på många utställningar om året tänkte jag att det kan vara intressant att tala om vart det bär av och hur det blev. Mitt önskemål är kanske också att åker någon på samma utställning som jag kan jag få reda på det här.  Alla kan gärna skriva här om  sina planer för utställningar.

Min Jackis heter Laagårdens Sam McCloud

Min Dandies heter Sjöbolyckans Zuma Blitz

Cederström
0

Det är lugnt med utställningar för mig nu. Nästa utställning blir i Malmö i slutet på Mars månad. Är det någon som har varit på utställning i Norge?

tezzla
0

vi har inte varit, anmälde och var i norge men åkte aldrig då det blev domarbyte. tanken är att åka på någon utställning iår om det passar med datum

Jaxination
1

Vår nästa blir troligtvis Strängnäs den 13 mars. Får se om det blir norgeresa, men det vore intressant! :)

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Cederström
0

Jag planerar för att åka till Drammen i början av Juni. Det ä första gången jag åker till Norge. Hela min familj skall fortsätta norrut efter utställningen. Jag kommer att köra över Svinesundsbron och igenom Oslofjordstunneln. Hur det sen går till med vägtullarna i Norge skulle vara att veta lite mer om.

Jaxination
0

Vet bara ett pass är ett måste!

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Cederström
0

Är det Autopass du menar har jag fått uppgift om att man skall klara sig utan det. Är det pass till hundarna så är det redan ordnat.

Det finns en vägtull strax norr om Svinesundsbron. Mellan Drammen och gränsen till Sverige, genom Oslo, finns 4 vägtullar. Jag kan inte tänka mig att jag skal betala vid alla de 4 vägtullarna. Det är sådant jag gärna vill veta innan jag kommer till Norge.

Cederström
0

Nu är 2 stycken hundar här anmälda till hundutställningen i Malmö den 28 Mars. Det är Dandien Sixten och Jackisen Tore.

Gia91an
0

11# ÅÅh vad roligt! Lycka till! Och glöm inte att berätta hur det går!

Cederström
0

nu har jag anmält mina 2 hundar till en utställning i Moheda den 19 April. Nya utmaningar och nya vinster.

Jaxination
0

Har ni några utställningsmeriter sedan tidigare? :)

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Cederström
0

Min Jackis har flera utställningsmeriter. Flera stycken från officiella utställningar bl. a. Excellent från en utställning i Gävle. Nu senast Very Good från Göteborg.

Jaxination
0

#15 - Jaha, okay!

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Cederström
0

Jag har 1 granne som har en tik fått 6 fina valpar

Cederström
0

Jag har 1 granne som har en tik som har fått 6 fina valpar efter min hane.

Jaxination
0

18# Jasså? Går dom bra på utställning?

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Cederström
0

Valparna är inget för utställning för tikägaren kommer inte att regga dem i SKK. Nu var detta första parningen med min hane och jag ville veta att min hane kan lämna valpar. Framöver blir det bara för valpar som kommer att reggas i SKK.

tezzla
0

Varför ska inte valparna reggas? Är tiken blandras?

Cederström
0

Tiken är renrasig men ägaren var inte intressserad av att få henne reggad när hon köpte henne. Syftet var att hon skulle ha henne som sällskap.

tezzla
0

Det blir fortf blandrasavel du stöttat. Hur ska du kunna få en riktig utvärdering på avkommor när de blir sällskap och inte kommer ställas ut? Förstår inte alls tänket

Cederström
0

Till saken hör att jag denna gång var ute efter att få de första valparna efter min hane. Nu vet jag att han kan lämna valpar.  Fortsättningsvis blir det bara parning där valparna kommer att reggas i SKK. Jag kan ju hellre inte vara garanterad att en kommande valpköpare kommer att ställa ut valpen efter min hane.

tezzla
0

Du har väll endå kunnat vänta på en renrasig tik? Vad är det som gör din hane så avelsvärd? Vilka kvalitéer har han som gynnar rasen? Jag tycker det är tragiskt att gå så långt att stöjda oseriös avel.

Cederström
0

#25 Jag har erfarenhet av tidigare Jackisar och jag tycker att jag har en jättebra hane av denna rasen. Det är den bästa jag ägt någon gång, du skulle bara träffa honom så skulle du få se.  Jag kan släppa kopplet ute på lugna gatan och han går inte ifrån mig.  Han söker hela tiden ögonkntakt.

Nu har det blivit så att denna tråd helt har glidit ifrån mitt ämne. Nämligen hundutställningar under 2015. Jag förstår att du är väldigt intresserad men jag tycker att vi skall återgå till ämnet.

tezzla
0

Så din hund passar till avel för att den har god grundlydnad? vi har helt olika syn på avel och det känns endå inte som vi kmr att komma

Cederström
0

#27Jag värdesätter en bra grundlydnad. Det finns givetvis mycket mer att prata om för den som är intresserad. På utställningar får jag alltid till mig att domarna värdesätter  hans fina temprament.  Nu är inte jag någon uppfödare men jag har ett brinnande intresse för djur och hundar i synnerhet. Trots att jag inte är uppfödare undersöker jag mina hundar såsom rasklubbarna rekommenderar. Min Jackishane är ögonlyst och Patella kollad med U A.  Hundarna ger mig möjligheten att visa upp dem på utställningar. Jag är med i denna sajten för att förmedla mina erfarenheter och kunskaper om hundar. Jag tar även del av andras erfarenheter.  Vi ser alla olika på saker och ting  runt detta med hundar men jag är här inte för att vara fördömmande då förväntar jag mig samma tillbaks. I kombination med alla utställningar jag har åkt på och kommer att åka på ville jag också få meriten  när det gällde fertiliteten på hanen.  Okej att jag gjorde mot min grundsyn på uppfödning, att alla valpar skall reggas i SKK men det kommer inte att hända igen.

Jaxination
0

Då var min Yax anmäld till sin 8:e officiella utställning, men årets första. Hoppas på att denna blir sista på ett tag! Han har specialtecken C, så måtte de inte komma ett championat snart..

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Cederström
0

#29 Nu blir jag nyfiken på vad du menar med "specialtecken C".

Jaxination
0

30# - Trodde du som hade koll på utställningar visste det? Haha, nä skämt åsido. Det står "Specialtecken: C" vid hunden i katalogen på utställningar när den endast saknar ett cert för att erövra championatet.

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Cederström
0

Tyvärr har jag aldrig kommit så långt med mina hundar på utställningar så att jag har varit i behov att studera vad specialtecknen innebär. Däremot vet jag att det förekommer specialtecken. Tack för infon och lycka till för dig och din hund.

carcha01
0

Vägtullar i Norge är inga problem.
På en del ställen finns kamera och då kommer det en faktura hem till dig så småningom med uppgift hur mycket du ska betala i svenska kronor.
På andra ställen är det en bom och där kan du slänga i norska mynt (ca 10-15 kr) i en tratt så öppnas bommen, eller köra fram till en kassa och betala med kontanter eller kort.
Lycka till!

Cederström
0

Tack för infon. Är det någon som vet hur det går till att anmäla en Svensk hund till en utställning i Norge?

Jaxination
0

Står väl  på klubbarnas hemsidor skulle jag tro?

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Cederström
0

Nu har jag äntligen fått till allt praktiskt runt utställningen i Drammen i Norge den 6 Juni. Jag skall även träffa en uppfödare i Norge av rasen Dandie Dinmont Terrier, hon har en kullsyskon till min Sixten.

Jaxination
0

Ställde i Strängnäs och åkte ut  med Very Good, Svensk Vinnare nästa!

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Cederström
0

Ja, tyvärr kan det gå så. Bättre lycka nästa gång. Min nästa utställning blir i Malmö 28 Mars.

Cederström
0

Jag har nyu sett ringfördelningen för utställningen i Malmö den 28 Mars. Det skall ställas 38 stycken Jack Russell Terrier och 10 stycken Dandie Dinmont Terrier varav jag har en av varje ras. Det skall bli en trevlig helg i Malmö.

Cederström
0

I eftermiddag går resan till Malmö. Det blir 1 helhelg med 2 nätter på hotell. Tore och Sixten skall visas i utställningsringen i morgon. Med Sixten skall jag även vara med i uppfödargruppen. Helgen går även åt till att umgås med lite vänner.

Cederström
0

Helgen i Malmö blev mycket bra. Tore fick Very Good och en 4:de plats i konkurrensen. Han hade lite för mycket vikt vilket jag själv sett de senaste veckorna.  Sixten fick bara Good. Han fick inte vara med i uppfödargruppen. Hans päls är långt ifrån färdig men den kommer att komma.

Jaxination
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De blev bara Very Good för oss på Svensk Vinnare, och en 2:a placering i öppenklassen. 

Kritiken löd..

"En allt för grovt byggd hund. Skallen lite grov. Nospartiet kunde vara bättre utfyllt. Stram överlinje. Rund bröstkorg. Kunde ha mer vinkling bak. Ger ett för lågställt uttryck. VÄLVISAD!"

/ Hanna Andersson
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Cederström
0

Då är det dax för en inofficiell utställning i Moheda bollhall på Söndag den 19 April. Ställas skall Jackisen Tore och Dandien Sixten.

Cederström
0

Min jackis Tore fick Bim. Dandien Sixten fick Bir och blev 1:a terriergruppen. Vi fick också in en vända i Bisfinalen.

[tk1971]
0

Åh, grattis till de fina resultaten!

Cederström
0

Då har jag varit och ställt i Älmhult. Jackisen Tore fick Bir och blev senare Big 5:a. Dandiesen Sixten fick Hp och 2:a i konkurrensen. Nytillskottet Dandien Amigo blev Bir och senare Big 3:a. Alla 3 hundarna fick jättebra kritik.

Cederström
0

Resultaten från utställningen i Hässleholm den 17 Maj blev bra. Tore fick Very Good. Dandiesen Sixten fick Very good. Amigo fick på sin första officiella utställning Excellent. Hade varit året hade domaren gett honom Certet också.

Cederström
0

Nu är det snart dax för nästa utställning. Denna gång går färden Lördagen den 6 Juni till Drammen i Norge. Det är en officiell utställning där det skall ställas totalt 37 Jack Russell Terriers varav Tore är 1. Vi skall även ställa våra 2 Dandiesar och Amigos uppfödare i Oslo skall ställa 1 tik också.

tezzla
1

För att få cert så måste ju hunden även få ck. Inte bara ex

Cederström
0

Utställningen i Drammen i Norge gick jättebra. Jackisen Tore fick Very Good bland totalt 37v stycken. Dandiesen Amigo fick Excellent. Dansiesen Sixten fick Excellent, CK, Cert och Bir. Oslofjordstunneln var till viss del obehaglig. Nästa gång vi skall till Drammen väljer jag annan väg. Utställningen var jättebra.

Cederström
0

I helgen har jag varit på hundutställning i Borås. Tore fick Excellent denna gång och han blev 4:a i konkurrensen. Han har gått ner i vikt och är så fin i kroppen nu. Sixten fick Very Good och en 2:dra plats i konkurrensen. Han fick även delta i en uppfödargrupp.

Cederström
0

Efter att det varit lugnt under Augusti månad blir det nu att åka till Böda Sand på Öland för en hundutställning. Tidigt på Lördag morgon går färden dit. Det skall ställas 3 Dandiesar varav jag har 2. Vår Jackis Tore skall också ställas där.

[tk1971]
0

Jaha, då är det utställning om ett par veckor. En liten inofficiell, bara för tränings skull. Jag förväntar mig ingenting, vi ska bara vistas bland en massa hundar och mingla lite. Jag har inte ens gjort iordning pälsen på henne än. Självklart hoppas jag att hon kan blixtra till sådär som hon gör ibland, när vi har perfekt kontakt och det är bara vi två i den där berömda "bubblan". Vi får se, det beror helt på dagsformen.

Cederström
0

På Söndag den 1 November blir det att ställa ut i  Växjö tipshall.  en officiell utställning som jag ser mycket fram emot.