Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 1712 ggr
DimTim
0

Bevis för renras

Hej,

Jag har en fin Jack Russell hane på snart 5 år, släthårig och lågställd. Jag skulle vilja para honom.  För att jag tycker (som alla hundägare) att han är den bästa hunden i världen, och jag tror han skulle få fina valpar med en fin tik, jag skulle i alla fall vilja ha en.  Men han är faktiskt väldigt glad, trevlig, social, aktiv och lydig (jag har gått med honom utan koppel alla 5 åren) Sedan får jag ofta kommentarer från andra hundägare att han är jättefin. 

Det är min första hund, och när jag valde honom, så valde jag honom för han var finast redan som valp. Och jag brydde mig inte om stamtavla och sådant. Men jag förstår att det är viktigt för andra när de söker efter en fin renrasig hane att para sin fina tik med. Även om han, i mitt tycker, ser 100%-ig ut, så måste jag kunna bevisa det på något sätt. 

Min fråga är: kan jag låta honom göra någon typ av DNA test eller liknande för att få honom erkänd som 100%-ig Jack Russell, det kommer iofs inte ge mig en stamtavla, men det kanske hjälper oss i att hitta en dam åt honom i alla fall.

Tacksam för svar och råd.

Dimitrij

Cederström
4

Det är så att har man, som du, köpt en valp utan att uppfödaren har reggat valpen i SKK och därmed fått en stamtalva som du har fått med dig vid köpet går det inte att göra något i efterhand. En vuxen hund som saknar stamtavla räknas alltid som en blandrashund.

DimTim
0

Aha, okej, då vet jag vad som gäller. Tackar så mycket för ditt tydliga svar.