Att engagera sig i rasklubben
Varför är det så få som engagerar sig i rasklubben för JRT? Gör DU det? Vår ras är nr 16 bland de populäraste hundraserna, och i min kommun är den rentav nr 1. Men detta syns inte när man tittar på hur många (dvs få) som är villiga att göra nåt genom rasklubben. Ett par exempel:
Jag har idag deltagit i KM i viltspår i JRT-klubben. Antal deltagare: ynka 6 ekipage. Och det var ändå en stor ökning jämfört med tidigare år, då det brukat vara ca 3 ekipage med. Nog borde det finnas väldigt många fler som skulle kunna tänkas vara med?
Ett annat exempel: jag var med på JRT-klubbens årsmöte för ett par år sedan. Jag tror att samtliga där, utom jag och sambon, hade någon funktion inom styrelsen eller nån annan specialfunktion. Är inte årsmötet till för alla medlemmar, även oss vanliga hundägare? Jag trodde i min enfald det. Men följande uttalande från en av ordförandekandidaterna då de ombads presentera sig visar JRT-klubbens problem i ett nötskal: "Jag tänker inte presentera mig eftersom alla här redan vet vem jag är och vad jag gjort". Hoppsan! Jag hade ingen aning om vem han var - och han fick pga sitt uttalande INTE min röst.
Ett tredje exempel: klubben har förtvivlat svårt att få deltagare till i stort sett alla aktiviteter. Så svårt att aktiviteter ofta tvingas ställas in pga få eller inga intresserade. BPH har t.ex. ställts in flera gånger. Vore det inte önskvärt att många gör BPH för att få reda på eventuella mentala problem inom rasen? (Jodå, jag hör till dem som har gjort BPH på min hund).
Problemet är att JRT-klubben verkar vara till för de redan frälsta, och borde anstränga sig extremt hårt nu för att få vanligt folk att engagera sig i klubben. Annars riskerar den att vara ett minne blott snart - pga att ingen vill vara med.
Ja, det är som vanligt. Inte en jävel bryr sig om rasens framtid, bara den egna gullegrisen är intressant. Bekymmersamt!
Varit så länge tyvärr.. Folk förväntar sig att saker bara ska hända utan att man måste göra något själv..
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |