Många frågor
Hej! Min familj ska hämta en liten jack russell tik om 4 veckor. Jag har aldrig haft hund men mina föräldrar har haft många. Jag har några frågor som ni med en jack russell kanske kan svara på. 1. När man hämtar hem valpen, vart ska man ha den? Det är en bilfärd på ca 40 min. Ska man ha den i bur eller i knät eller någon annan stans? Ska man ha med något speciellt? Får man mat av de till de första dagarna (uppfödare) ? 2.Är det något speciellt att tänka på för att få valpen att känna sig hemma? 3. När man ska få hunden rumsren så ska man väl bara berömma jättemycket när den kissar ute och inte skälla på den omnden gör det inne? Eller måste man vara sträng med den? 4. Ska man ha koppel eller sele till valpen? Vi åker mycket båt också, ska man ha sele då? 5. Skäller era russlar mycket? Hur får man den att inte göra det isåfall? 6. Har ni tips på tuggleksaker? Eller hur man får den att sluta bitas? 7. Detta kanske är olika för varje hund men gillar era att bada och att åka båt? 8. Vilken mat rekomenderar ni till valpar och sedan till när den är vuxen? 9. Vilket hundgodis är bäst till när man ska trickträna osv? 10. Ska man gå ut oftare med valpar än med vuxna hundar? Vilka tider är bra att gå ut på morgonen och kvällen?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
1. När man hämtar hem valpen, vart ska man ha den? Det är en bilfärd på ca 40 min. Ska man ha den i bur eller i knät eller någon annan stans? Ska man ha med något speciellt? Får man mat av de till de första dagarna (uppfödare) ?
Hundar från viss vikt är gods och måste spännas fast annars böter på 1000kr, bur är lämpligt som valp men annars finns säkerhetsbälte som vuxen som alternativ mot bur. Beror mycket då det finns råd och rön som säger vilket man bör välja.
2.Är det något speciellt att tänka på för att få valpen att känna sig hemma?
Sängplats och en filt på ett ställe där valpen kan få frid när den ligger. Alltid vattenskål och leksaker för den ska kunna få gnaga utan få skäll. Vara hemma! lösa så valpen inte är själv första 5 månaderna och sen sakta öva 5 min att vara själv. (står i jordbruksverket hur länge man får lämna en hund ensam under vilka förhållanden, viktigt att veta att djur är individer och gillar den inte vara ensam kommer du märka det snabbt genom att den skäller eller hittar på saker för få uppmärksamhet som kanske inte alls är roliga och det är ditt fel och aldrig hundens när det blir så!)
3. När man ska få hunden rumsren så ska man väl bara berömma jättemycket när den kissar ute och inte skälla på den omnden gör det inne? Eller måste man vara sträng med den?
hundar är som småbarn, hjälper det att skälla??? kanske inte. Vi var ute med vår 1 gång i timmen 4 första veckorna, sen var 3:de timme i 4 veckor och sen 5 ggr per dag i 1 år sen 4ggr per dag. Vissa tar upp till 9månader att bli rumsrena medans andra går de snabbt, var konsekvent och visa var det är ok att kissa. bra om man berömmer när den kissar på rätt ställe, vi har kommandon nu när de är äldre att få dem kissa innan vi sätter oss på spårvagn mm…. (att överleva valpåldern är ansträngande men när de växt till sig så glömmer man den jobbiga tiden snabbt, de är inte lätt att ha valp!!! söta men massa jobb och kräver tålamod/regler!!!)
4. Ska man ha koppel eller sele till valpen? Vi åker mycket båt också, ska man ha sele då?
Jag personligen föredrar koppel men det är viktigt att vänja hunden, valpar kan ibland gå 1 meter sen får man uppmuntra dem gå en till. Min jrt simmar inte och nu vägrar ha på sig plagg! de är egensinniga, även hundar kan vara sjösjuka! bäst är med flytväst på hunden på båt och se till att den älskar flyttvästen!!!
5. Skäller era russlar mycket? Hur får man den att inte göra det isåfall?
Min skäller inte ofta, hon varnar när andra hundar varnar…. morrar av ljud i trapphuset, skäller om någon fiflar med vår ytterdörr. Få hunden att vara trygg och markera att du har uppfattat varningen. (vissa hundar är mer pratsamma än andra!)
6. Har ni tips på tuggleksaker? Eller hur man får den att sluta bitas?
bollar, rep, skinn, billiga mjukdjur från ikea ….. finns mycket. Jrt använder mycket tänderna för visa saker och leka…. de ligger ofta på rygg och använder sig av bakbenen och tänderna när de leker. Säga aj och gå därifrån kan hjälpa hunden förstå att du ogillar beteendet.
7. Detta kanske är olika för varje hund men gillar era att bada och att åka båt?
Nyfiken!!! ska nosa på allt, badar inte men inga problem att springa på bryggan å vakta andra som badar. (vi prövade att låta henne simma men hon sjönk, springer längs vattnet och hämtar pinnar där hon bara blöter tassarna….)
8. Vilken mat rekomenderar ni till valpar och sedan till när den är vuxen?
De bör fortsätta med samma som uppfödarens och man fasar sakta över till nytt så småningom. Finns speciella valpfoder. Vita hundar kan vara känsligare i huden än andra. Basera fodret på vilken motion hunden får. (jrt verkar under de först 2åren ha hormonella obalanser så de kan få hudutslag mm i ung ålder som kan växa bort)
9. Vilket hundgodis är bäst till när man ska trickträna osv?
Vi använder samma som foder för mat, eller gurka eller tomatbitar.
10. Ska man gå ut oftare med valpar än med vuxna hundar? Vilka tider är bra att gå ut på morgonen och kvällen?
Absolut går man ut mer med valp. Sen så kommer de att berätta vad som behövs, blir de hyperaktiva så kan de bero på för lite stimulans! direkt när den vaknar och sent på kväll samt även mitt i natten som valp. När de är vuxna så efter deras frukost och innan människans läggdags och självklart minst var 5:te timme enligt lag.
Finns massa material om skaffa hund, läs och läs!!!! alla säger olika men mer du läser desto mer är du beredd på!!!! Valp är riktigt besvärlig så va säker och stå ut, de brukar växa till sig, tråkigt att se valparna tillbaka på blocket för man inte orkar med det man måste investera i valpåldern för få en trygg och glad hund!
Jackie