Valpar utan uppfödare
Hej! Jag är jätte intresserad av rasen Jack Russell och min familj har en Jack russell hund så jag är medveten om vad jag ger mig in på och har läst på om uppfostran och hur jag ska aktivera min hund osv. Jag träffade en kvinna som bor på landet och som äger tre Jack Russells. Två utav dom fick valpar ihop som jag fick träffa. Problemet är att hon inte är en registrerad uppfödare men hundarna var väldigt trevliga (pappan och den ena) men mamman däremot stirrade lite konstigt på mig när jag närmade mig hennes valpar, det kanske dock är vanligt med tanke på att det är hennes barn? Annars var hon även snäll. Jag blev helt kär i en utav valparna men efter att jag har läst på mer om hur dåligt det är att köpa hund från vem som helst så blir jag lite orolig. Jag vill såklart ha en väluppfostrad hund och därför vill jag vara försiktigt med mitt val men samtidigt så kan jag inte sluta tänka på valpen jag fick träffa. Jag hittar ingen uppfödare i närheten heller och valparna finns i samma stad som mig. Pappan är en smooth coated Jack Russell, medans mamman är rough/broken coated. Jag skulle helst vilka välja en smooth coated men hon vet inte riktigt än hur dom kommer se ut när dom växer. Tror ni att ni kan komma på vilken av valparna har stört chans att växa upp med en smooth päls typ? Förmodligen svårt när dom bara är 3 veckor gamla. Svårare på bilden även. Jag skulle vara jätte tacksam för er hjälp och råd! :) Tack!
Länken är en video på valparna så man. Bättre kan se hur dom ser ut! :)
Länken är en video på valparna så man. Bättre kan se hur dom ser ut! :)
Kommer valparna få stamtavla i skk?
Nej det kommer dom inte då föräldrarna inte är registrerade. Men jag har fått träffa både mamman och pappan. Kan tillägga att jag bor i Finland.
Köp en valp som kommer från registrerad avel och inte blandrashundar som det är när det gäller buskaveln.
Många tycker ju att det är bättre att adoptera då det är många som inte har ett hem. Dom brukar ju inte ha stamtavla heller? Varför tycker du jag ska köpa från en uppfödare istället? Tack för ditt snabba svar :) Jag tror ändå jag vill köpa en valp från henne.
Nu är jag inte neutral när det kommer till sånt här då jag älskar blandisar och alla underdog hundar, men helt ärligt, en hund från den kullen har lika stor chans att bli en superhund som vilken annan. Någon kommer ju att köpa från den kullen så aveln kommer ju stödjas lika mycket som om du köper från den, och enligt min erfarenhet (säger inte att det är så för hela världen eller att jag har mer rätt än andra) så är magkänslan bäst. Känns det bra så kör på. Jag hade inte tvekat oavsett vad folk på internet säger
Skönt att höra! Tack för ditt svar. :)
Är det förresten normalt att mamman inte låter pappan eller den andra hunden komma nära sina valpar?
Vill inte få en agressiv hund (jag kommer vara jätte noga med uppfostran). Jag frågade om mamman eller pappa någonsin varit aggressiva och tydligen så har mamman endast EN gång visat tänderna till ett barn som var jobbig mot henne.
#12 Att en hund visar tänderna mot ett jobbigt barn klassar inte jag som aggression, bara som en markering mot ett beteende som hunden inte önskar. Om hunden hade bitit ett bra hade jag dragit öronen åt mig, men även där är det ju lite situationsbundet. Och ja, jag skulle säga att det inte är så konstigt att tiken inte släpper fram andra hundar. Däremot ska hon vara lugn och trygg med att människor hanterar dem. Känn efter så att det känns bra i magen, det är ofta en bra indikation på om det är rätt. Men läs på mycket också, om valpuppfostran och hur man väljer en valp som passar ur kullen, för med mycket information bakom dig, kommer du känna dig tryggare
Okej då förstår jag!
Jag valde just den valpen eftersom att hon verkade mest lugn (dock inte för lugn utan hon var ganska lekfull också) men det kändes som att hon var passiv i sitt beteende på något sätt vilket kanske är bra? När jag höll i henne så slickade hon mig, helt söt var hon.
Mitt hjärta bokstavligen smälter! Tror ni hon får en så kallad ''smooth coat'' eller är det för tidigt och säga? :)
Får ju säga att det är märkligt att du ville ha jackrussel men väljer blandras.
Är föräldrarna patellaundersökta och ögonlysta?
Det räknas som en blandras pga föräldrarna inte har stamtavla men det spelar inte så stor roll för mig för jag har sett både mamman och pappan och båda är Jack Russells.
#16 Det vet du inte genom att titta på dom. Här dom testats för det jag frågade?
Det har du rätt i iofs. Jag ska ta och fråga henne om det. :)
En hund med två renrasiga föräldrar utan stamtavla är lika mycket renras ( i praktiken) som en hund med renrasiga föräldrar med stamtavla. Om ts känner att det inte spelar roll för hen om hunden inte är 100 % russel, så är det hens ensak, och i min mening, inte ett dugg märkligt. Hade blivigt jävligt förvånad om ts var den första som bestämt sig för en ras men sen klickat med en individ av annan ras eller variant och därför valt den istället. Jag skulle haft en goldendoodle (en sån där jäkla blandras :P) nu om det inte var för att jag klickade med en corgi. Däremot håller jag med om att föräldrarna borde ha blivit testade för de hälsoproblem som rasen eventuellt har, det bör alla hundägare med en dräktig tik göra.
#14 Jag dör av söthet! Mer bilder tack :D! Det vanligaste rådet man ger till en förstagångsvalpköpare är att man ska välja "mellan-valpen". Alltså inte den som är minst eller slöast, eller den som är störst och vildast. Personligen väljer jag de lugnare valparna, då jag känner att de ofta får en jämnare personlighet (detta är dock en helt personlig grej och jag har ingen vetenskaplig grund till det). Så länge valpen inte verkar slö eller svårkontaktbar så är det lite mer passiva valparna mina favoriter. Dock är det svårt att se nån riktig personlighet i den åldern, de brukar bli lite mer "riktiga hundar" runt 6-8 veckor.
Tack så mycket för eran hjälp och jag måste säga att föräldrarna varken är patellaundersökta eller ögonlysta tyvärr. I och med att alla ska vara det blir jag mer osäker på mitt val och jag kanske ska kontakta en Jack Russell uppfödare istället. Känns så tråkigt då jag verkligen såg fram emot att få köpa henne. :(
#20 Det skulle jag råda dig till även om du fastnade för henne.
Så ska det nog bli. Jag mejlade henne precis och bestämde mig för att inte köpa henne.
#22 Klokt :)
Håller tummarna på att du hittar rätt uppfödare :)
#22 Man ska alltid följa sin magkänsla, och den i kombo med info om situationen är ofta tillförlitlig. Starkt val!