Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: trimning-pälsvård
Läst 4484 ggr
Vixifyx
2

Är valparna Broken, Slä teller Sträv ? HJÄLP?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Hej på er alla kunniga Russell ägare! Jag har nu googlat i någon timme angående JRT olika hårlag ( räknar altså även in Parson Russel och Working Jack Russel) men får inte riktigt klart för mig vad som kännetecknar de olika hårlagen i ung ålder. Jag pratar altså om hur jag kan skilja på vad håren kommer bli utgående från hur valpen ser ut vid 8 veckor ungefär.

Just nu har nämligen min kompis sin första kull valpar på sin WJRT som jag skulle spontant anse som broken i pälsen.(bifogar bild )  Hon är parad med en släthårig WJRT och vad jag lite kan se så är där flera som verkar bli broken men vissa som kan bli släta. Nu skulle det bara va roligt att veta hur man kan se skillnaden lättast. Just nu är valparna 6 veckor. 

Bifogar bilder på alla valparna så kan vi tillsammans lite reflektera  nedan om vad man tror de kan bli ! :) Är de någon ni vill ha fler bilder på så har jag så kommentera isåfall! :) 

P.s Ursäktar i förväg om de är i opassande kategori visste inte riktigt var jag skulle lägga frågan :) 

Bild 1: Kille 
Bild 2: Kille 
Bild 3: Tjej
Bild 4: Tjej
Bild 5: Tjej
Bild 6: Tjej
Bild 7: Mamma 
Bild 8: Pappa

Vixifyx
0

puff?

Vixifyx
0

ingen?

tnoet
0

Det finns ingen säker metod för att se hur valparnas päls blir som vuxna, men en ledtråd kan vara att titta på tassarna. De som blir sträva brukar redan ha massa hårstrån som sticker ut från tassarna, broken lite mindre och släta inga alls. :)

tnoet
0

Oj, missade att tråden var jättegammal! Har inte varit så aktiv på sistone. Heh.

m2studio
0

Det är mycket osäkert att gissa vad dem kan blir efteråt.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Jaxination
0

Vad sjutton är en Working JRT?

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

[Caroline.N]
0

#6 Min första tanke var att TS kanske menar JRTC-varianten, men jag har aldrig hört det uttrycket om en JRT tidigare så jag har egentligen ingen aning :)

Vixifyx
0

#6 & #7

Hejsan , det är ju tusen år sen jag var inloggad här senast men tänkte bara inflika att i finland (var av jag och min kompis bor) så är working jack russel en registrerad variant av russel terriers.

Hur dem helt och hållet kategoriseras är jag inte inläst på men man ställer ut dem otm i skiljd kategori från parson russel terrier, samt även de kortbenta  jack russels:erna eftersom dem är betydligt högre i manken. 

Sen så är däremot working jack russel mer avlad att "jobba" där av namnet. Endera med fågel/större gryt eller sen då agility eller spårning eller liknande för att stimulera hundens behov. 

Som sagt inte jätte påläst över hur de riktigt är kategoriserade i och med de inte är min hund , men något åt det hållet har jag förstått! :)