En fråga!
Jag vill skaffa hund snart och jag gillar värkligen Jack russel terriar! Tycker ni att jag ska skaffa en Jack russel terrier? Jag är van vid hundar och så och jag vill gärna börja träna agility!
Tror ni att Jack russel är en bra ras för mig?
Mvh: Erika
Det tycker jag. :)
Man kan göra de mesta med en Jrt:) Helt underbara livfulla och starka personligheter.
Nått att tänka på är väl att det kan finnas väldigt mycket jakt i jack russels. Jag har själv en riktigt jakt tokig russel, kan vara jobbigt med inkallning om de tycker upp vilt trots att man tränat inkallning från start.
Ja, det tror jag nog. Jack Russel är väldigt bra på agility, sen är det bra att den aktiveras. De har ju mycket "spring" i de små benen
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Man ska bara vara medveten om att en Jack Russell Terrier är en akriv ras.
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier
Okej så ni tror allstå att en jrt är en bra ras för mig ^^ fast Parson jack russel terrier är ochså fina :) Men jag tror faktist att jag vill ha en jrt ^^ :)

Jrt och Parson Russell Terrier är samma ras. Det finns Jack Russell Terrier med höga ben och korta ben. Jag har med höga ben men jag har dom inregistrerade i JRTC of Sweden och då blir dom Jack Russell. Mönstrar man in högbenta blir dom en Parson Russell Terrier.
Mvh Angelica
ja ha det viste jag inte för i en hund ras bok finns det parson jrt och jrt 
Bara tänk på att den vill aktiveras hela tiden. Men gudomligt snälla är de.
Väl mött, Tatsja

#6 Det är en jungel. Det är samma pastor som har tagit fram båda sorterna. Ska håller på med en artikel om detta som jag ska lägga ut.
Mvh Angelica
okej :)
Dem är ju i princip likadana i sättet. Har inte träffat nån parson som är olik en jrt i sättet de är bara kroppen som är annorlunda.
Båda är snabba, starka, uthålliga och aktiverar man dem rätt så är dem helt underbara.

Håller med dig #10 är helnöjd med mina.
Mvh Angelica
okej :)

Jag skulle inte rekomendera en terrier som första hund.

#13 Varför inte då? Har du någon erfarenhet varför man inte ska ha en terrier som första hund?
Mvh Angelica
Oavsett vilken ras man skaffar sig som första hund, så måste man kolla upp hur den är. Hur mycket tid kan jag lägga på aktiviter och så vidare.
Terrier är nog inte värre som första hund än till exempel tax. Det beror på dig själv. Någon gång ska väl vara den första gången att skaffa hund.
Väl mött, Tatsja

#15 Håller fullkomligt med dig där Tatsja.
Mvh Angelica
Vet att många varnar valpköpare för tax som första hund. Men en pudel kan vara värre som första hund än terrier eller tax. Allt beror på en själv.
Väl mött, Tatsja
Men jag har bort med 1 flatcoaded reteriver *stavning* i 4 år och sen hade vi ochså en shäfer *stavning* blandad med rotwiler *stavning* ett tag ochså och ner vi en sommar stuga där vi på sommrarna så fans det en till flatis :) så jag är van vid hundar om man säger så :) och när jag var lite typ 3 år hade vi en collie :) på bilden är flaten jag bode med i 4 år
i stället för lite så menar jag liten :D

ja tycket JRT är bra första hund så länge man kan vara konikvent… :)
dock har ja en väldigt lätt hund (min första och han är en jrt)
okej 
skulle man gå efter vad som är enklast som första hund, blev nog ingen hundägare. Allt beror ju på hur man själv är. Har vänner som skaffat både schäfer, rottis och dobermann som första hund och det gått bra. Sen har man sett en del som haft hundar hela livet och de har ingen pli på dessa vovvar.
Så att säga att den hunden är bäst eller den hunden ska man vänta med, beror på en själv.
Väl mött, Tatsja

#22 håller helt med..
tycker också de är viktigt att se till föräldrar djuren och hur uppfödaren har sian hundar och vad de gör med dem..
min jrt´s föräldrar är "gårdshundar" och mycket stabila hundar med eget huvud men dock alltid med possitiv inställning..
Viktigt att kolla upp både modern och fadern hur de är i temperament och sjukdomar.
Väl mött, Tatsja

Det beror på vad du väljer för jack russell. En ren jaktavlad russell kanske inte är det bästa valet om du bara vill pyssla med agility. Det finns (tyvärr tycker jag eftersom jag anser att det är jakthundar) de som avlar på mer sällskapsrussllar. Men det kan ivf bli en mycket aktiv krabat.
Min nuvarande jrt har ganska mycket jakt i sig, men är väldigt lugn till vardags. Kanske därför att hon får jaga och spåra.