Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: allmänt
Läst 3105 ggr
Ricko
0

Ni med Jrt's

Kanske ni kan berätta hur dom är, hur man måste anpassa sig för en JRT ska må bra, uppfödare m.m :)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

angelica75
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Innan man skaffar sig en Jack Russell  Terrier ska man veta*att det är en jakthundras(att den skäller, gräver, spårar och kan visa agressivitet) kan lätt bli en plåga. Mycket aktiv.

*är en ras som vanligtvis blir väldigt gammal. De lever ungefär 15-17 år.

*är framavlad för att jaga under jord genom att följa spår och sedan skälla på och nafsa efter sitt byte tills det rusar ur grytet eller att man grävt sig ner till bytet. Får de inte utlopp för dessa instinkter kan de lätt hitta på egna lekar och arbeten tex vakta allt speciellt familjen, jaga bilar, fåglar eller att den vill ständigt gräva. Kan vara i gräsmattan, heltäckningsmattan, eller nya soffan.

*är en stor hund i liten förpackning. Detta betyder att den behöver mer motion och stimulans än vad storleken antyder. De tror också att de väger över 80kg och är minst 1m höga, så här ska inga andra hund komma och sticka upp.!!!!

*ofta kan bli agressiv mot andra hundar. Aggressivitet mot hundar av samma kön samt andra raser(speciellt svarta hundar) är vanligt.

*Släta pälsar fäller mer än sträva. Vet av egen erfarenhet. Sträva pälsar skall trimmas ett par gånger om året.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

[Teddy]
0

Första gången jag är här!
Tänkte när jag läst igenom vad du skrivit Angelica 75, har jag verkligen en JR?
Min tik är social, älskar människor och andra hundar, är uppvuxen med två pudlar som hon blir hunsad av, hon jagar inte (möjligtvis någon katt) hon är mer följsam än pudlarna, sitter "under fötterna" när vi är ute och promenerar,är alltid lös, har aldrig grävt någonstans, älskar att sitta i knäet, vill ligga under täcket när vi sover.
Marie

Xondah
0

#2 Det finns ju alltid undantag.

Sen beror de ju på linjer också, om man köper en jrt avlad efter jaktlinjer så är de ytterst sällan den inte skulle intressera sig för jakt. Köper man en som är "familje" avlad är de sällan de inte intresserar sig för jakt iallafall. De är ju trots allt en hund som avlades fram för ett syfte, att jaga..så de är ju helt naturligt.

Min jrt är social med andra hundar, älskar människor, ligger under täcket och sover osvosv..men han går igång som bara den på vilt. Och jag ser det inte som ngt negativt, då jag spårar så är de bra om han är tänd på de hela.

Jag tycker de #1 skrev stämmer in på de flesta russlar, så köper man en Jack russel och inte ska jaga bör man räkna med att aktivera den på liknade sätt så den blir stimulerad.

Personligen tycker jag de är hemskt att vissa avlar på familjejoll hundar..en jack russel ska vara en jack russel..skarp och vaken.

empan-hampus
0

Hugo har föräldrar (eller iallafall en pappa) som går ner i gryt å dödar grävlingar. Han är jätte duktig. Men Hugo, han är cool lugn, han är reserverad mot människor och skäller på andra hundar när han ser dom men han är inte aggressiv när han väl får hälsa :)
Han gillar att gräva och jaga saker, men han gör det inte om jag inte sagt att han får det..
Dom JRT jag sett är helt tokiga.. Ägaren har ingen som helst koll på den/dom, och då menar jag alla jag sett.
Skulle vilja träffa någon som visar att jag inte är den enda som har en något sådär lugn JRT.. ;)

[Teddy]
0

#4 Du kanske också har en familjejollhund…..

empan-hampus
0

#5 Nja.. Eller ja, han är inte som någon i hans kull, dom gräver och håller på.. Så antagligen har Hugo fått mammas gener, som jag uppfattat är lugn :)

[Teddy]
0

Jag har ofta hand om en syster (inte kullsyster) till min tik. Hon är lite mer reserverad, och är pinntokig. Men inne kopplar hon av och är hur lugn och fin som helst.

Att en JR är lugn och trevlig inomhus tycker i alla fall jag INTE är joll!!

Xondah
0

#7 Så du tar åt dig…jag sa aldrig att din hund var något joll.

Jag säger bara att jag tycker att en jrt ska vara skarp och vaken..och ha jaktintresse. Annars är den för mig ett dåligt exemplar som inte talar för rasen.

Min hund kopplar av inne och ute om de är så…de är ingen som har sagt nått om en hund som inte kan ta de lugnt.

Jag har träffat många fina jrt´s..men dem aktiveras och tränas bra.

empan-hampus
0

Hugo älskar såklart att spåra och jaga saker! Men vilken hund gör inte det?? Tungan ute
Men det är väldigt skönt att han är lugn inomhus :) och även utomhus när jag säger till :)

[Emma-Rhino]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Allt #1 säger passar iallafall in på Teddy. Allt. Han kan vara en riktig plåga mot främlingar. Men man får inte glömma den lojalitet som jrt visar sin familj! Teddy skulle dö för sin familj.

Sen gäller det att hitta en aktivitet som låter hunden få utlopp av sin energi. Jag cyklar med Teddy varje dag, nästan, och han älskar det. Efter en mjuk uppvärmning så låter jag honom sträka ut och han kan springa fort och länge! Men glöm inte uppvärmning och nertrappning!

agility ska också vara bra har jag hört, ska testa det på honom snart.

Så, en Jrt blir, precis som alla hundar, som man gör den till och man får aldrig glömma vad den är till för när man tvingar in den i samhället!

Skrattande

Xondah
0

Jo fast alla hundraser har inte samma behov av de som hundar som avlats fram till de ändamålet. :)

Man blir lite smått trött när folk säger att jrt´s är jobbiga hundar..jag hoppas att folk slutar köpa jrts som ren och skär familjehund. För att bevara rasen som de den avlades fram för också.

Så tycker jag att en jrt som inte intresserar sig för vilt och jakt är en dålig representant för rasen. :)

Men att hunden ska koppla av inne tycker jag är en självklarhet, många av de saker Ts skrev är tecken på en jrt som inte får rätt stimulans, och det är en ganska vanlig bild av hur folk ser på jrt´s då många hamnar i  familjer och bara går promenader. Orättvist mot hundarna att bli bedömda som små monster när de sitter på ton energi som bara skriker och vill ut.

Aktiverar man dem så får man ju oftast inte så mkt oönskade aktiviteter.

Xondah
0

Jag tycker bra aktivering för en jrt som inte används i jakt är, spår,sök,konstgryt,Wp. Agility & freestyle är också bra men för min hund räcker inte sånt då han vill använda nosen.

Jag brukar också träna honom i jobbigare terräng som tex grustag. Kampövningar och lydnad.

empan-hampus
0

Om inte jag spårat med Hugo skulle han nog vara helgalen…

Ricko
0

#11, TS? Jag har väl inte sagt det? :S

Xondah
0

#14 Oj sorry:P #1 ska de vara=)

Ricko
0

#15 Okej, gör inget. blev bara förvirrad :)