hejhej
ny här och är en nybliven matte till en underbar men busig jack russell tik..hon blir 11v nu på lördag..jag har bara haft större hundar innan men min sambo har alltid velat ha en jackie så nu skaffade vi en:)..hon är otrolig kelen och gillar att vara nära en men samtidigt så är hon väldigt hårdhänt n'är hon leker,biter gärna och hoppar upp mot ansiktet..vi har prövat att ta henne i nacken å sagt NEJ,bitit lätt i läppen (fick det rådet) på henne å sagt nej..men inget hjälper hon blir nästan värre..nån som kan ge par råd hur man ska göra så vore jag tacksam:)
Vilken sötnos.
välkommen hit och hoppas någon som har en Jack Russel kan svara på din fråga.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Åh vad söt :)

Vad söt hon är. Jag har också haft problem med valpar som vill bita en. Men det är bara att vara hård och bestämnd mot din valp. Det tar tid, men jag lovar att hon kommer att sluta att bitas.
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier

Välkommen till Jack Russell Terrier iFokus!
Vilken söt liten hund du har. Jag håller med angelica75, hon kommer sluta bitas.
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus

Alla raser biter i början. Men man får slut på det till slut.
Mvh Angelica

Vilken sötnos!
Det går som sagt över, men skulle inte ta henne i nacken etc, bara sätta ner henne p å golvet och bestämt säga nej och ge henne ett tuggben/boll något annat som hon får bita på.
Gud vad söt! Bara en fråga, vart köpte du namnnbrickan? (Den rosa hundbenet)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Välkommen! Håller med dom andra om att hon är jättesöt!!!
Känner igen det beteendet…! Hemi var oxå sådan. Ibland tycker jag att det funkade bättre att liksom lugna ner honom och bli tråkig istället för att bli upprörd och försöka säga nej på alla möjliga olika sätt. Det var som om han tog mina försök att "betraffa" beteendet som en lek och utmaning. Min uppfattning. Men Jrt är ganska ruffliga och hårdhänta i sitt leksätt, tycker i alla fall jag, så det kanske var därför han trodde att det betydde - leka vildare! ??
Det är min första hund, så det är säkert någon med mer kunskap och erfarenhet än jag som vet något mer korrekt, men ifall man kan vara till någon pytteliten hjälp så..

Hej! Mina erfarenheter är följande: ju hårdare man är mot sin JR, desto tuffare blir dom, faktiskt. Det en russellvalp behöver är passivitetsövningar, inte busa, åtminstone aldrig inomhus. Ju busigare, desto mer bitig, hoppig och stressad blir den. Den blir därav ofta övertrött, vilket leder till ännu mer uppskruvat tempo, ond spiral mao. Det är vår uppgift att se till att den slappnar av, det känner den inte själv. En valp skall sova mycket o ofta.
Busa inte, lek inte kamplekar, jaga inte valpen utan låt den pyssla med sitt i sitt eget tempo. Gör den något otillåtet, ta bara bort den och låtsas inte att du sett, ignorera alltså. Låt aldrig dina händer göra illa valpen, dom skall alltid betyda smek och kärlek. Aldrig bita eller nypa den, då förlorar den sitt förtroende för dig.
Vad en russellvalp behöver är vila, smek, lugnande signaler, och att bara kunna slappna av i din famn. Man behöver inte lära en JR att busa… men inomhus tar vi det lugnt.
En valp nöjer sig alltid med att utforska sin nya omgivning, den behöver inte triggas på något sätt, det skapar bara stress. Många, många hundar idag lider av stress vilket får till följd att den inte blir hörsam, inte har tid att lyda kommandon, inte kan slappna av och på det följer att binjurarna blir överbelastade och den kommer i sinom tid att hela tiden gå på högvarv.
En varghona tar aldrig en valp i nackskinnet annat än vid påtvingade förflyttningar, hon ignorerar alla tokigheter i stället…
Så sjukt söt! :)
Sätt gärna in era bilder i tävlingen. Det är ett pris på spel
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#8 Haha, trodde du menade att du köpt hunden i djuraffären! x'D Men sen läste jag inlägget innan 
Villken charmig Söötnos!
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
Men gud så söt!
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

#10 låter lite som mammas jrt. Hon köpte en av mig. Och jag brukar skoja med att hon har damp eller adhd. Det är en hund att vara busig hoppig. Jag tycker också att hon är stressig. Mamma går tyvärr på kryckor. Hon gjorde det inte när hon köpte Flingan. Så mamma brukar tyvärr sitta/ligga i soffan och kasta en boll eller en leksak till henne pga hon inte kan aktiviera henne lika mycket som andra jrt ägare. Det ska väl bli bättre med henne. Hon har ont i ett knä och väntar på ett titthåls operation. Plus att hon har nyligen fått ont i ryggen som ev är diskbråck. Väntar där på MRT röntgen.
Landstinget har sagt stopp för mer MRT i höst så hon fick en tid den 12jan.
Mvh Angelica
#16 Att kasta saker framkallar stress, skulle vara bättre om hon gömde saken 

Det gö hon också. Kan gömma godis i en trasig leksak eller under täcket/filten
Mvh Angelica
#18 Vad bra, det tycker mina hundar är jätte kul 
Nu måste jag försvara mig och Flingan (se bild på insändare 16). Flingan har varit den av valparna som var busigast även innan jag hämtade henne hos min dotter. Hon bråkade med sina systrar som ville sova.
Detta med att hugga mot ansiktet är ett minne blott. Jag sa i från vänligt men bestämt. Började träna henne att få godis att ta mellan mina läppar.
Genom lek inne och ute har hon lärt sig att ge mig leksakerna i min hand då jag har svårt att böja mig ner. Håller nu på att träna henne att ge mig sitt halsband när vi ska åka bil. Hemma är hon utan både inne och ute. Hon är med mig nästan överallt. Är lugn i folksamlingar, skäller inte på andra hundar som skäller på henne. Kommer på komando. Det finns två saker som gör henne dö
är när man åker till husse eller till får träffa syrran och mamman som min dotter har.
Jag är ingen nybörjare bland hundar förut har jag haft schäfrar och den senaste som var en hane var en tuff en, men det blev en bra och mjuk vaktande hund.
Hej!
Du behöver inte försvara dig och Flingan… men du bad om råd och då fick du det… varför inte bara tacka och ta emot… ! Alla behöver vi hjälp ibland ;)
Lycka till med vovven och stressa av henne men ge henne massor av mentala uppgifter att lösa i stället!

#21 Hon menade det där som humor
Mvh Angelica