Finns det olika slags strävhår?
Hej! Skall för första gången ha en strävhårig JR-valp. Kan man redan vid 8 veckors ålder avgöra VILKEN sort strävhår det blir? Vad jag förstår så finns det mjukare och "hårdare" strävhår. Vilket är "bättre" rent utseende/utställnings-mässigt? Trimmas dom på olika sätt? Hur och hur ofta måste man trimma för att hunden skall vara snygg hela tiden? När används trimkniv? Hur gör man med underhåret? Annat jag måste tänka på?
Tacksam för svar från er som har någon erfarenhet av strävhåriga russllar! 

Jag tror att det finns bara ett sorts strävhet på JRT. Man brukar trimma dom tre - fyra gånger per år. Man ska inte trimma dom mindre en sex veckor innan utställning. De får inte vara lena på utställning. Man får heller inte bada dom innan trimmning för då är det svårare att trimma hunden.
Jag lämnar bort min till en som kan trimma. Mina fingrar orkar inte.
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier
Tack för svaret!
Skall försöka lära mig själv men måste ju förstås få hjälp och instruktioner av någon kunnig först. Lämnar in hunden gör man i så fall innan utställning så att han blir riktigt snygg.
Att pälsarna ser så olika ut är kanske beroende på hur pass nytrimmade dom är. Läste nå´nstans att man skall rycka med hela armen så att man sparar handlederna.
Jag har en strävhårig JRT vid namn Hugo, men han är inte överdrivet strävhårig ändå.. (mamman är slät och pappan är strävhårig) så Hugo är mittimellan
Honom rycker jag lite då och då.. 1 gång varannan vecka ungefär.
Skickar med en bild så du ser vilken pälstyp han har 
(klicka på bilden för att se tydligare)
Tack för svaret!
Tycker att din Hugo ser väldigt slät ut!! Fin vovve!
Min valps föräldrar är också sträv/slät-kombination, så det kanske är för tidigt att uttala sig om valpens pälslag som vuxen redan nu. Svårt det där med JR och päls, eller hur?
Vi hade en JRTC:are tidigare och den var lite broken på ryggen, väldigt lättskött mao.
Mvh/Hugge
#5 Hehe, ja han ser så ut, men om man ställer en slät bredvid så ser man skillnaden :)
Tack för inlägget!
Din kille ser jättefin ut! Verkar lite broken i mina ögon, men kanske ser fel. Hade önskat en slät eller broken men dom växer minsann inte på trän, åtminstone om man har lite större krav på än det ena, än det andra. Nu skall det bli spännande att få lära känna en sträv JR och se om vi kan fixa pälsen själva ;)
Tycker som du att sträva JR kan se så himla olika ut men att det kanske beror på om dom är nytrimmade (och ofta "småtrimmade") eller om man har låtit pälsen växa vilt i flera veckor.
Hej!
Precis det jag menar! Det måste finnas olika sorters strävhår på JRT när man jämför dessa två bilder! Det svåra är ju att veta hur en 8-veckors valp blir… förutom att han är jättefin ;) Är det någon skillnad på underhåren på dessa två?
Fast de två senaste bilderna visar ju en nytrimmad och en otrimmad, men min kille och denna kille ser ganska lika ut när de är nytrimmade.
Men när dem är otrimmade bägge två ser de jätte olika ut i pälsen med tanke då på att min pappas har så långa strån.
Jag tycker inte de är så stor skillnad på underhåren.
OK, då tackar jag för fina bilder och dina åsikter! Lycka till med vovven!

Hej Annika!
Skitsöt vovve! Trimmar du aldrig eller var det länge sen? Ifall du aldrig trimmar, får man fråga varför inte? Blir inte pälsen mottaglig för både smuts och vatten om man inte håller efter den? Berätta gärna!
Hej Emma!
Vilket charmtroll… och vilka ögon!
Hur motståndskraftig är Teddys päls tycker du? Blir den tovig och svår att hålla ren vid dåligt väder t ex? Ser du någon fördel öht med att INTE trimma din vovve? Eller borstar och kammar du bara? Berätta!
Olika sorters strävhår finns det tydligen gott om…! 
Hej!
Han har aldrig haft några problem med att hålla pälsen ren. Jag borstar honom nån gång i veckan, han fäller lite sen kan det bli lite tovigt, men inte så mycket. Det enda är att han brukar gnaga på sina tassar, mellan trampdynorna och på klorna. Fast jag har aldrig sett något där men jag brukar klippa det håret regelbundet då det blir så långt. Sen har han långt hår på en lite mer intim plats, detta gör att smuts samlas just där och gör huden irriterad och då får man klippa där.
Viste inte att man skulle trimma sin jrt, har därför aldrig gjort det. Men det kanske man ska?
Såg en bild en gång på en jrt där det stod old broken, det så ut lite som Teddys päls.
Han är charmig och det är tur, för han har en personlighet som bara familjen kan älska. =)
Hej Emma!
Tror att Teddy skulle bli ännu snyggare om du beställde tid för trimning! Jag tycker absolut att en strävhårig russell bör bli trimmad. Fördelen är ju att dom sen aldrig fäller, till skillnad från de släthåriga!! Bara du lovar att du aldrig klipper honom, då förstörs pälsen för alltid… (täckhåren skall ryckas bort från roten). Det gör INTE ont för vovven, fast man kan tro det.
Att du håller rent mellan trampdynorna är bra eftersom dom eljest kan få fukteksem där. Under magen och vid könsorganen kan man använda sax eftersom huden är så tunn där. Men gå till en hundtrimmare och lär dig grunderna så kan du fixa "vardagstrimningen" själv, det tänker jag göra.
Att din hund är charmig förstår jag så väl, han är jättesöt!
Ser fram mot en bild så småningom på en nytrimmad Teddy! Håller tummar och tassar för er! 
Okej. Ska tänka på det. Växer håret ut igen? Gillar min lilla murvel….
#20 Jag tycker inte du ska känna dig tvungen för att han ska bli snyggare i andras ögon. Håller du rent mellan tassar och vid könsorgan är de helt ok.
Nått man kan tänka på om hunden har riktigt långt hår på magen så kan de fastna is på vintern men de kanske inte din sötputte har. :) Så är de för min pappas jrt vet jag.
Håret växer ut igen. :)
#19 Min fäller fast han blir trimmad och är strävhårig så de stämmer nog inte på alla.
#21 Okej. Nej man ska ju inte göra något om man inte känner sig bekväm. Jag tycker Teddy är bra som han är. Och han mår ju inte dåligt över sin päls. Min granne har en långhårig blandras med päls till marken. Det fastnar en massa i den och den ser inte fin ut. Hon är jätte engagerad i sin hund men jag skulle ha klippt honom…
Sen om man ställer ut sin hund är kanske detta viktigt, men kommer inte att ställa ut Teddy. Han skulle inte gilla alla främlingar =)
Hej Emma och Xondah!
Naturligtvis gör man ju som man själv vill… jag har läst ganska mycket om sträva russllar och hur man bör sköta pälsen… men jag har ju inte fått min valp än… så jag har nog den minsta erfarenheten här…
Tog för givet att den sträva pälsen är snyggast OCH att pälskvaliteten blir så mycket bättre om man regelbundet trimmar den. Jag kan ju ha fel, men vilken tur då att detta forum finns…;) Alltid lär man sig väl något…
Att Xondahs hund fäller trots trimning låter ju lite märkligt, måste ta reda på mer om det… finns det någon rimlig förklaring Xondah?
Och till Emma: ja, håret växer ut igen och detta hår är av bättre kvalitet än det "gamla". Men… fortsätt att älska din lilla Murvel, precis som han är.
Får väl ta diskussionen i fortsättningen med de som är intresserade av att trimma sina hundar och min önskan är bara att få bra tips i just detta ämne eftersom jag är en sådan novis… 
Glömde en sak: man varnar för att INTE KLIPPA en strävhårig JR… då kan man ha förstört hundens päls för all framtid. Håren skall dras ut från roten…
Undantaget är, som sagt, mellan tårna och under magen. 
#24 Trimmning betyder inte att allt håravfall upphör utan minskar. Sen är de olika mkt på olika individer.
Min kille står som sträv i sin stamtavla, men han fäller faktiskt ganska mkt även om han trimmas regelbundet. Så jag är lite fundersam..som du tog upp förut så ser han lite broken ut.
Händer de att de bedömmer fel hårlag på jrt valpar? Nån som vet? ;o
Hej Xondah!
Ja du, russllars hårlag är en hel vetenskap tydligen! Vet en som köpte en sträv valp i tron att den var just det. Bägge föräldrarna var sträva och allt tydde på att han också skulle bli det. Valpen blev registrerad som sträv men som vuxen blev han allt annat än sträv, han blev totalt slät (med tjock underull iofs)! Så visst, hårlaget är många gånger en chansning.
Vid första anblicken ser din vovve broken ut och då fäller dom ganska mycket. Har själv haft en sådan…
#26 Ja de kan mkt väl vara så! Har alltid tyckt det varit konstig att han hårat så mycket fast han trimmas regelbundet. Han har mkt underull, så ptja..ähh konstigt är de. =)
Tycker de måste vara svårt och se när de är valpar, så de är kanske inte konstigt om de blir lite fel ibland.
Precis, så är det!
Men fina är dom, oavsett hårlag…

#16 Hej! Jag provade trimma han lite i våras, men kände mig lite för osäker på det hela. Att jag själv är helt sjukt ömhårad hjälper väl till att jag drar mig för det… ;) Har tänkt åka till uppfödaren, så hon kan visa mig. Eller åka till någon av hundtrimmen som ligger alldeles i närheten. Men det har inte blivit av, tycker han är så söt som han är…!
Men visst fastnar det smuts! Och det blir ju inte bättre av att han är med i stallet och runt hästarna, det blir gärna geggigt där det finns hästar…
Jag är dessutom egentligen allergisk, så för min del hade det varit praktiskt om han fällde mindre.
Stor del av att han inte blivit trimmad ligger nog faktiskt i att jag är så fånig och tror att det ska göra ont… jämför nog för mycket med min egen hårömmhet…
Hej! Tycker själv att det skall bli lite läskigt att första gången rycka hår från pälsen… jiiiissses 
Men, jag måste förstås gå till en trimmare och titta, prova och lära. När jag tycker att jag behärskar tekniken så skall jag klara det själv. Grejen är den att man måste vänta tills täckhåren är mogna, dvs släpper lätt från huden. Då tycker vovven att det är skönt, man får göra det till en mysstund helt enkelt. Sitter håren för hårt, ja, då är det jobbigt för hunden och man måste vänta ett tag till. Och, hunden får inte vara nybadad.
Om du är allergisk så borde det ju vara en bonus att hunden inte fäller så mycket! Du har ju en fördel i att du bor nära ett hundtrim, det gör inte jag…
Berätta gärna hur det går (eller messa mig) och lycka till!
PS Glöm inte att fråga hundtrimmaren om Furminatorn är något för din hund!

#30 Tack! Jag ska meddela hur det går! När jag provade ryckte jag bara hår som ville lossna, men jag är ändå väldigt feg..! =)
Har till och med två olika hundtrim på bara några kilometers avstånd! Lite lyxigt!
Vad är Furminatorn för något???
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#31 Jag köpte min på canis.se bifogar filen där det står om furminator.
Ps: funkar jättebra!

Min är en broken, där båda föräldrarna också är det. Han har litet underull och mkt täckhår.
Han löser minimalt med hår, men då han börjar bli i behov av trimning, så börjar han lösa täckhår. Man ser aldrig att det ligger nått hår någonstans efter honom.
Sedan tror jag att foder spelar roll, ger man ett bra foder som hunden mår bra på, så löser de mkt mindre hår, än om det får ett skräpfoder.
Jag har även raskatter och en huskatt, det är samma där, ger jag ICA-foder, så har jag katthår överallt från samtliga katter. Men efter att provat den varianten, så gör jag aldrig om det. Men bra kvalitetsfoder har jag även väldigt litet katthår flygandes i hemmet trots att jag har just nu 4 långhårskatter hemma(normalt 3st.)
På bilden har han precis börjat släppa täckhår, och blev trimmad veckan efteråt. Så lurvigare än så här, låter jag inte min jrt bli.

#33 Så söööt!

Han var söt.
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier

#30 Första trimmet är enklast för då lossnar pälsen nästan av sig själv för att vuxen pälsen kommer då. Röck min för hand utan trimmkniv först gången för att det gick så lätt.