Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettterrier
Läst 7908 ggr
[Empisen]
1

Skäller på andra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej!

Undrar om era JRT skäller på andra människor/hundar? Undrar även om era JRT gick/går igenom "spökåldern"

Hugo har nämligen börjar skälla på andra människor.. Inte alla, men dom som kommer emot honom eller dom som vi möter på kvällspromenaden (alltså när det är mörkt).
Han har också börjat skälla på vissa hundar.. På valpkursen röt han till rejält mot en mindre hund.. Men den var väldigt hetsig.

Och Hugo har kommit in i spökåldern… Han ser skuggor (skäller på ingenting), hoppar på dörrar m.m…. Men han kommer ur det säger dom på valpkursen, det får jag hoppas Flört

Så nu undrar jag hur era JRT´s är mot andra hundar/människor och om dom gått igenom/går igenom spökåldern!

Ha det!

[Empisen]
0

Hoho.. Någon häär?? Tungan ute

Moa-16
0

Jag är ju bara hundvakt åt en JRT och hon skäller inte på människor, utan hundar. Så det kanske någon annan kan svara på. Men jag tror det går över.

[Empisen]
0

#2 Okej Glad

angelica75
0

Mina säller på andra hundar, men inte mammas. Det märkte jag när vi var  på marknad och Flingan fick följa med. Jag bara tittade på min mamma och Flingan. Hon sa ingenting fast det var andra hundar som skällde på henne.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

AnnicaL
0

Hemi skäller inte heller på andra hundar. Men han kan börja gny när han märker att han inte får springa och leka med alla hundar han ser..! Obestämd

#0 Vad söt Hugo är!

#4 COOL bild!

[Empisen]
0

#5 Så blir mina hundar med! Tungan ute

Tatsja
0

Vi har några som har Jack Russel i området där jag bor. De skäller som vansinniga när jag kommer med Tatsja. Då blir hon nästan vansinnig själv. Hon gillar inte småhundar och speciellt dessa hundar. Sen anser jag att de gör fel i sättet med sina hundar. Drar dem i öronen så de skriker av smärta. Har även sett hur de lyfter upp dem i halsbandet. Detta gör att de skäller ännu mer mot andra hundar

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Moa-16
0

Det är svårt när dom blir som galna på andra hundar. Går inte alls att kontrollera dom då. Om jag ska ge ett tips som funka för mig. Om man har en JRT som gillar att bära saker. Ger man bara hunden en leksak att bära, då kan ju inte hunden skälla och ha sig. Funka bra för mig.

Tatsja
0

Det fungerar inte på alla.

Min hund gillar inte att bära saker och att hålla henne, rollator och balans, är svårt. Sen gör det ju inte bättre att ena handen är gipsad.

Tack och lov så orkar jag fortfarande att hålla henne kort. Men när de där Jack Russel rymmer från trädgården, då är det jobbigt. Vill ju inte att hon ska hugga dem.

Försök att hålla rollator, balans, hund och samtidigt försöka hålla hundarna ifrån dig. Lovar det är jobbigt.

Väl mött, Tatsja

Bullan
0

MÅnga gånger handlar det om osäkerhet hos hunden då de gör så. Min hund var ganska så ettrig mot andra hundar då han var liten, men jag hade möjligheten att följa med på "hundträffar" i en lokal, där alla fick springa lösa och leka m.m. Det hjälpte honom otroligt mkt. Nu gör han knappt alls sådant längre. Nu är det snarare att han tror att han ska få leka med hundar han träffar, han blir glad istället för skällig och ettrig.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Ladymon
0

Jag tog över en parsson russel terrier för snart en vecka sedan, Hon är 5 månader. Skäller på andra hundar och även vissa människor och är otroligt osäker . Så det finns en del att jobba med, Det är svårt att avleda henne de är en sak som är klar, Fösöker ändå visa att jag tycker det är del men det är svårt att få kontakt. Jätte bra att denna tråd dök upp tycker jag, Tipps behövs.

[Empisen]
0

Hugo skäller nog för att han vill hälsa.. Tungan ute

angelica75
0

Mina skäller på allt. Allra hellst den yngsta på 1år.

Mvh Angelica

[Emma-Rhino]
0

Teddy skäller på allt och alla utanför familjen och närmaste vännerna. Särskilt hundar! (Där kan han även visa aggressiva tendenser)

Detta har jag dock fått lite ordning på med hjälp av extra mycket motion. När vi hade valpköpare här för att träffa Teddys lillebror så ville vi ha en så lugn Teddy som möjligt. Var då ute en timme extra, vi gick i riktigt jobbig terräng. Teddy verkade inte trött så jag trodde inte att det hade hjälpt. Men tro det eller ej, han var riktigt trevlig. Sen kramade han ju inte om de men det behövs inte.

Sen cyklar jag med honom och då skäller han inte på folk, på hundar lite men inte alls som när man går.

Så mitt tips till alla som har möjlighet, mycket aktivering! Sen tror jag det är väldigt typiskt jackrussel. De ska ju egentligen inte vara i dessa tätbebyggda samhällen utan jaga och vakta. =)

Men trots alla "problem" Teddy har så älskar jag honom enormt mycket.

#7 En gång nöp jag Teddy i örat men han skrek till och tittade på mig med ledsna ögon, hade dåligt samvete och kommer inte göra det igen. Fast jag förstår hur frustrerande det kan vara för dessa stackars ägare med…

[Empisen]
0

Jag har en tedens att bli väldigt frustrerad när jag är stressad och människor/hundar inte lyssnar.. Men jag blir bättre och bättre på å kontrollera mig.

Hugge
0

En trygg och självsäker hund skäller mycket mindre än en osäker. Iofs så är det ju naturligt för en hund att skälla men det är viktigt att ta itu med problemet så snabbt som möjligt. Att ha en skällande hund i ett flerfamiljshus är ju inte så kul…Distrahera den med något annat så snart den sätter igång och var envisare än hunden!!

En del köper ett s k antiskällhalsband som sprutar ut lite citronvatten när hunden skäller. Den fungerar med överraskningsmomentet men har själv aldrig prövat halsbandet.

[Empisen]
0

#16 Anti skäll hindrar hunden att skälla, men det är obehagligt och hunden kan bli ännu mer osäker..

Hugge
0

Har du provat Anti? Berätta! Och varna andra om du själv har negativa erfarenheter. Själv har jag haft turen att få bukt med det problemet på ett tidigt stadium, så det har aldrig varit aktuellt för min del.

Men som sagt: berätta hur det fungerar och vad det är som gör att hunden blir osäker; citronlukten eller överraskningsmomentet!

Xondah
0

Jag tycker inte man ska använda sådana halsband. Jobbar man med sin hund aktivt så löser man de. Men sådana genvägar brukar inte löna sig, de tar ju inte bort hundens osäkerhet tex..den finns ju kvar även om hunden inte vill skälla pga vatten/citron. Och man kan ju hoppas att alla vill lösa hela problemet.

[Empisen]
0

#18 Själva "sprutet", det är obehagligt..

[Emma-Rhino]
1

15#

Jag har en tendens att bli sur som fan när vår granne kommer med sin "perfekta" lilla hund, flinar och följer efter mig och Teddy. Han älskar när Teddy är galen på hans hund och flinar bara elakt. Funderar stark på att "tappa" teddys koppel….

Hugge
1

Hur tänker du nu Emma-Rhin????? Tanken hissnar… alla gillar väl en väluppfostrad (=perfekt?) hund… och en omtänksam och ansvarstagande matte…??? Varför är Teddy galen i dina ögon…?

[Emma-Rhino]
0

För att han vill anfalla andra hundar… Gråter

Emeliestillfors
0

Min Wilma e också i spökåldern nu. tror sig höra saker hemma när vi kommer hem efter en lång dag. då ska hon skälla ut spöket hemma o sen äre bra. gjort så ngn enstaka gång. sen e hon nog lite osäker också, som vi försöker jobba på. hon gillar inte människor man inte kan se ansiktet på eller när de är på håll i mörker, men kan oxå vara för o skydda tänker jag.

andra hundar på skäller hon inte på i ilska eller aggressivitet, hon vill fram o leka. svansen viftar o hon gnyr och skäller.

då brukar jag ha en pinne el pipgrej, el om det finns grus dra foten i gruset så ljud distraherar. funkar mye bra. el så piper man med munnen, eller prasslar med bajspåsen. ngt ljud man inte anv för ofta i vardagssammanhang som de bara MÅSTE kolla upp av intresse. då glömmer hon av sig och får svårt att komma ihåg vilken nivå hon var på innan o det blir mycket enklare att få med henne eller lugna.

gillar inte heller idén på att ge henne stötar eller vattenskvätt. tycker fokusbrytning funkar bäst på henne iaf. sen vet jag andra har olika skäl till varför deras hund skäller men gör de som wilma kanske samma hjälper som det gör för min Wilma?

hon vill hellre ha skoj o mys än trams. kanske e jag välsignad haha.

anaprincess
0

#8 Kan då säga att dom kan visst skälla om dom har saker i munnen.

angelica75
0

Mina skäller på andra hundar en stund, sen vill de leka.

Mvh Angelica

Tatsja
0

Utom om de träffar Tatsja.

Väl mött, Tatsja