Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: allmänt
Läst 3829 ggr
martah
1

Skäller på hundar...

Våran Ruff som nu är ett år gammal skäller och gnäller/morrar när vi möter andra hundar. Det som jag hittills läst om att skälla på hundar rör sig om osäkerhet och rädsla, grejen är bara den att jag inte alls upplever vår hund som rädd eller osäker. Det finns inget han är rädd för annars, nyårsafton passerade obemärkt, andra saker som smäller eller för oljud rycker han förstås till inför men blir genast nyfiken på. Han är en mycket glad, positiv och lite livlig hund som ÄÄÄLSKAR människor och djur. Han vet inte till sig av glädje när någon närmar sig och verkar tro att alla, inklusive bilar man möter, kommer speciellt för att hälsa på honom. När man då möter hundar så upplever jag det mest som att han är alldeles för social, han vill fram och leka och när han ibland är lös och möter hundar så är han bara glad och försöker få igång dem. Det fungerar inte med metoden att gå före själv och ta befälet över hälsning osv alt strunta i de andra, han ska bara fram till dem. Så, varför skäller han och vad ska jag göra för att få slut på det?

Xondah
0

Ni kan testa att skvallerträna honom. :)  --->  LÄNK

[Emma-Rhino]
0

Det låter som om ni har en mysig liten kille som bara är lite uppspelt. Kanske han behöver få utlopp av lite överskottsenergi. Agillity eller dylikt. En jrt klarar sig oftast inte med enbart promenader då dom har otroligt mycket energi.

angelica75
0

Mina skäller också på andra hundar och ibland på människor. Tycker detta är jobbigt.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

[Emma-Rhino]
0

Teddy är likadan, tyvärr inget positivt skällande från hans sida. Han har slutat att skälla på folk nu, oftast, och igår gick vi förbi två hundar direkt efter varandra, en schäfer och en liten tuss, och Teddy skällde inte! Fatta att jag blev glad!

martah
0

nr 1: Länken fungerade inte…

Ladymon
0

Jag tycker inte han låter nervös osäker eller rädd, Han verkar snarare behöva dämpning då han verkar uppspelt, Och kanske lite dominant. Passivitets träning skulle göra honom gott !

Ge honom övningar innan ni går ut genom dörren. ( koncentrations övningar) med fokus på ögonkontakt. Andvänd inte ord då detta bara kan göra honom mer uppspelt och laddat, andvänd ditt kroppspråk, Visa "sitt" med handen … ögonkontakt och ge godis. Gör samma sak innan ni går ut genom dörren flera gånger. förläng tiden med ögonkontakt och belöningen, 

Ha rätt koppelfattning, han skall inte gå ut före dig genom dörren utan han skall vänta. Visa med handen att han är välkommen att följa med.

Han ska gå brevid dig hela tiden aldrig framför eller bakom. Lyckas han gå 1 cm framför dig så har han lyckats. Ge honom fem min när han får gå och kissa, du ska då stå i princip stilla. sedan tillbaka till din sida . Men innan kissdags ska han ha gått brevid dig minst 5 min. Han skall alltså inte få kissa direkt när han kommer ut.

Om du lyckas hålla honom vid din sida så kommer ta över ledarrollen som han just nu har. Det får bara plats en ledare inom den lilla arean runnt er och det är du.

Kom ihåg att aldrig andvända ord. Det laddar mer !

Om han skäller/morrar på andra hundar så kan du andvända en koppelfattning som är enkel att korrigera.

Ta kopplet längst med hundens ryggrad , ner på höger sida under magen och sedan upp på vänster , igenom kopplet som ligger på ryggen, Då är hunden enkel att hålla på plats , samt när han börjar morra kan du korrigera genom en snabb lätt ryckning uppåt. Inte bakåt eller åt sidan utan uppåt. Med rätt koppelfattning gäller att kopplet skall gå från din hand ner till hunden rakt. Inte hängandes. Inte hårt spänt. Ha alltid hunden på vänster sida. Och samma rutiner varje dag.

Med detta kommer du se en förändring på en månad !

I promise !

Ladymon
0

me detta kommer han dämpas. Precis vad han verkar behöva !

Xondah
0

#5 Hmm den funkar för mig nu. :) Kanske va nått fel just tillfälligt.

Ladymon
0

Å vad skönt att höra !

Xondah
2

#9 Öhh Va? :) Länken som jag gav till TS fungerar nu. Jag har ingen aning om hennes hund fungerar bättre så att säga.

Ladymon
0

10# oki, men vad bra att länken fungerar nu då :)

Ladymon
0

10# oki, men vad bra att länken fungerar nu då :)